Здравната каса проверява болница "Света Екатерина" по сигнал за починал пациент

Пациентски организации сигнализираха, че жена е починала, защото не можела да доплати аортна клапа по новите цени на медицинските изделия, съобщи БНТ. От този месец Здравната каса плаща по-малко за тях.
От касата аргументират решението си след проучване, което показало, че здравните фондове в други европейски държави плащат медицинските изделия на цени в пъти по-ниски от тези у нас.
От касата проверяват случая преди няколко дни, когато в болница "Света Екатерина" постъпва жена със стеснение на аортната клапа. Тя чакала от около месец здравната каса да одобри закупуването на имплант. Цената му е висока и болницата няма налични в склада. Доставката отнема 1-2 дни. От лечебното заведение казаха, че не се е налагало жената да доплаща за импланта.
"Тя дойде в крайно тежко състояние. Тя постъпи единия ден - почина на следващия ден. Не е причина липсата на пари. В конкретния случай аз съм сигурна, че ръководството на болницата щеше да вземе решение да ги дадем ние тези пари, да се спаси жената. Просто нямаше технологично време", каза проф. Юлия Джоргова, началник на клиника по "Кардиология" в болницата пред БНТ.
Болницата е сред четирите, които поставят аортни клапи у нас. Консумативът струва 50 000 лева и до края на миналия месец се покрива изцяло от касата. От началото на април правилата се променят - касата плаща 40 000 лева, а останалите 10 000 остават за сметка на пациента.
Над 30 пациенти са в листата на чакащите за аортна клапа в болница "Света Екатерина". Сред тях е и Мария Стойнева. Живее сама и се издържа с пенсията си. Не смята, че ще успее да намери 10 000 лева, за да доплати животоспасяващата клапа. "Половината ми пенсия отива за лекарства, половината ми пенсия отива за ток, вода парно и т. н. Кой може да ми помогне на тези тежки времена? Никой! Има ли нещо по-ценно от живота, а те ни го отнемат от здравната каса", каза тя.
Според зам.-министърът на здравеопазването Жени Начева пациентите не трябва да доплащат за медицински изделия. "Трябва производителят да намали цената, на която доставя съответното медицинско изделие. Тъй като те доставят големи количества", коментира тя. По думите й болниците "са достатъчно опитни във воденето на преговори".
Начева призова пациентите, които са карани да доплащат за медицински изделия да подават сигнали в министерството.