Бургас позеленява
Проектът за новия Общ устройствен план /ОУП/ на Бургас предвижда в новоусвоените територии да има повече зелени, отколкото урбанизирани площи. Изпълнението на заложените параметри ще превърне Бургас в един от най-зелените европейски градове, каза кметът на града Димитър Николов, цитиран от БТА.
Основните приоритети за града са решаването на транспортно-комуникационните проблеми и извеждането на транзитния трафик от града чрез изграждане на обходни пътища, озеленяването на нови територии и съхранението на съществуващите зелени площи, обособяването на нови зони за спорт и отдих, изнасянето на промишлените територии и "отварянето" на града към морето. С изработката на плана са ангажирани водещи архитекти, геодезисти и други специалисти от Гражданското обединение ГЕОЩРИХ.
Новият ОУП на Бургас дава рамка за развитието на града в следващите 25-30 години. Той предвижда "отваряне" на Бургас към морето и езерата около него, изработване на модерна транспортна схема, включваща обходи на града, създаване на алтернативни възможности за придвижване вътре в него, развитие на водния транспорт, актуализиране на схемата на масовия градски транспорт, отреждане на специални терени за изграждане на паркове за добив на възобновяема енергия.
В своето експозе арх. Калин Тихолов, зам. декан на Архитектурния факултет на УАСГ и ръководител на екипа специалисти, изготвил новия Общ устройствен план /ОУП/ на града, акцентира върху това, че основната цел на разработката е Бургас да се превърне повече l туристически и екологичен, отколкото промишлен град.
Като основна линия е ползването на естествените зелени дадености на района и тяхното разширяване до достигането на такива мащаби, които ще бъдат достатъчни за "дишането" на един 2-милионен град.
Бургас ще бъде повече град на парковете, отколкото на петрола, както е досега. Екологичната насока за развитие се определя от изключителното природно разположение на мястото, едновременно на море и 3 езера, в съчетание с минерални извори и лечебна луга и кал. Близостта до предпланините на Стара планина и Странджа оформят и допълнителните възможности за реализиране на нови туристически и "зелени" проекти. Предвидените бъдещи паркове, еко-територии, зелени пояси и дълготрайни гори ще създадат определено най-зеления град на Балканския полуостров и един от най-зелените на континента. Над 17% от урбанизираната територия на гр. Бургас ще бъде трайно зелена система. Над 10-те големи парка във всички части на града ще имат и своя пешеходна и вело връзка помежду си, така, че да не бъдат изолирани петна между кварталите.
Кметът Димитър Николов отбеляза това като приоритет и подчерта, че заложената схема ще създаде сигурност за високо качеството на живот в бъдеще, както и че никой няма да може след години да посегне на "белите дробове на Бургас".
Арх. Тихолов постави като втори акцент в работата на екипа от "Геощхих" промяната на транспортната схема на града. Тяхното намерение е да бъде изнесен трафика както на товарните, така и на останалите автомобили извън рамките на урбанизираната територия. Три основни транспортни пръстена ще поемат огромния трафик, който ще идва от и за Пристанище Бургас, ГКПП Малко Търново, направлението към Варна – Дунав мост от една страна и Южното Черноморие от друга. Единият пръстен ще "хваща" трасе от магистралата и ще отвежда трафика към ЛУКОЙЛ без да се влива в потока, който се движи към града. Вторият пръстен ще отвежда движението към Южното Черноморие като го изнесе пак извън рамките на града. Два големи моста над езерата Вая на юг и Атанасовско на север ще бъдат изградени за тази цел. Най-вътрешният пръстен ще отвежда транспортния поток от магистралата директно към Сл. Бряг и Варна, както и към Созопол и Малко Търново, без да влиза в уличната мрежа на Бургас.
Третият акцент в разработката на ОУП за развитието на Бургас през следващите 25-30 години е свързан с изнасянето на промишлените зони извън рамките на града в посока Запад и Север и откриването на възможност за още промишлени зони, което пък ще даде възможност за привличането на нови инвеститори в Бургас. На мястото на сегашната индустриална част между Центъра и морето ще се реализира амбициозният проект "Супер Бургас", който отваря лицето на града изцяло към прекрасния залив със административни, пешеходни и търговски зони.
Откриването на възможност за пряк достъп но хората до пристанището и създаването на алтернативни възможности за транспорт са предвидили в своята разработка специалистите от "Геощхих". В тази посока са предвидени непрекъснати велоалеи, които да свързват бъдещия мегаполис, на воден транспорт в залива, 5 пътни пристанища и широки пешеходни зони, което е напълно възможно след изнасянето на основния транзитен поток извън рамките на града.
В новата концепция за развитие специалистите са предвидили също така ниско строителство /в рамките на 10 м. височина/, което е идеалният вариант в посока развитие на туризма.
В представеният ОУП са предвидени още създаването на ваканционни селища, вилна зона, зона за рекреация, в която ще има спортни площадки и терени както и развлекателни територии. Трите бургаски езера ще се превърнат в активни зони за туризъм, водни спортове и отдих, както и ще бъдат обхванати от плътни паркови територии.
Бургас е един много атрактивен град и той трябва на първо място да бъде силно озеленен и ние с този проект ви казваме как това може да стане, заключи в своето експозе арх. Калин Тихолов. Той предвиди натиск от страна на бизнес и инвестиционни интереси, но призова общината да устои и да съхрани природата, за да не се мултиплицира бетонирането на крайбрежието ни.
В представянето на новият ОУП на Бургас от страна на "Геощрих" участваха още арх. Евгени Рафаилов асистент по АСГ в УАСГ, доц. д-р арх. Недялко Бончев, декан на Архитектурния факултет при УАСГ, доц. д-р инж. Славейко Господинов, декан на Геодезическия факултет при УАСГ и инж. Светослав Славков.
Предстоят обществени обсъждания на проекта.