Екипировка за "камикадзета": къде, какво?
Пазарът за спортна екипировка и стоки за активно прекарване на свободното време се разраства с бързи темпове в България. според Росица Каратотева, изключителен дистрибутор на Sportrax, анализът на продажбите сочи пазарен растеж над 20% за последните 5 години (над 35% за последните две години до 2008). Интересът към този тип стоки се засили и това отвори множество търговски обекти, повечето от които не разчитат на собствен финансов ресурс за закупуване на стока, а работят на консигнационен принцип заради увеличения внос, обяснява Каратотева.
Търговският център Sportrax
Sportrax бе открит в края на миналата година в столичния кв. "Младост". Търговската му площ е достатъчно голяма, за да побере "разточителство" от марки и продукти за хора, водещи активен живот. Тук се предлагат колелета от всякакъв клас, оборудване за туризъм, алпинизъм, гмуркане, ски и сноуборд, сърф, кайт, уейк, каяк, рафтинг, скейтборд и кънки, къмпинг екипировка, а също и специализирана спортна литература, карти, филми на тази тематика, GPRS-системи и др. Освен продуктите центърът предлага и набор от услуги - консултации с професионалисти при избора на екипировка, сервиз на байкове, ски, сноуборд, както и екипировка под наем.
"Имаме и обучение на деца по скейт, кънки, планински велосипеди и скално катерене, а също ски и сноуборд през зимата, в момента пред магазина имаме скейт парк и 8-метрова катерачна стена на разположение на нашите клиенти", допълва Росица Каратотева.
Тази година рецесията като тъмен облак надвисна и над този сектор. Оборотите в него са намалели с около 30% и финансовите условия на всички нива на търговията (от внос до дистрибуция) са вече много по-затегнати. Освен това вътрешната задлъжнялост между доставчиците и търговците не позволява повече работа на консигнационен принцип. И всичко това поставя под съмнение оцеляването на много от магазините. Вече два сезона присъствието на нови колекции в оборотите на спортните магазини е намаляло значително.
Освен това пренасищането на пазара през последните години повиши изискванията на клиента към качество и обслужване. "Пазарът ще претърпи много промени, но ниша за за продажби на спортни стоки има и винаги ще има. Предлагането ще бъде по-ограничено, което ще се дължи на намалялата покупателна активност на българина. Но въпреки това човек има нужда от разтоварване и почивка, а спортът е един от начините за това", категорична е Росица Каратотева. Според нея София генерира над 70% от пазарния обем на стоките, които Sportrax предлага.
Според Каратотева кризата може драстично да свие броя на марките на този пазар. Трудно изброимото им множество в последните години се дължеше на свръхпотреблението на Запад, казва тя, а също и на подчертаната индивидуалност – вече почти няма топ спортист без собствена колекция в марката, която го спонсорира, или дори негова собствена марка. Пазарът вече е пренаситен от марки, но не и от качество. Голямо предизвикателство е за новите марки да се борят с утвърдените позиции на световно известните и в настоящия момент само дългогодишният опит, световният имидж и гарантираното качество ще могат да изведат определени марки от кризата, смята дистрибуторът.
От "Стената" до върха
"Моето първо въже беше с марката "Еделрид". Имах "привилегията" да познавам почти всички добри български катерачи, да се срещам с известни планински водачи и алпинисти от чужбина. Бях доста добре оборудван за стандартите на 80-те, дори можех да си позволя да подарявам екипировка на най-надъханите любители на планината. Така неусетно от катерач станах спонсор. Следващата крачка беше естествена - стартирането на бизнес, продължение на всичко, свързано с планините, планинарството и пътешествията." Така накратко обобщава бизнес одисеята си Любомир Попйорданов, основател и собственик на верига магазини "Стената" - пионери в предлагането на екстремна екипировка.
Магазин "Стената" в сегашния му вид се появява още през 1997 г. - двуетажен магазин за световноизвестни марки екипировка, ориентиран основно към планинарската общност. "Впоследствие визията на магазина ни промени целия пазар на екипировка за катерене, приключения и пътешествия", обяснява Попйорданов.
Преди две години отваря врати "Стената 2", а скоро ще стартира и трети, съобщава изпълнителният директор Гаврил Димитров: "Тъй като сме официални вносители на световни марки лидери в своите класове като раници "Дойтер", обувки "Бореал" и "Гармонт", термоекипировка и лавинни уреди на "Ортовокс", "Патагония" и други, решихме, че ще разширим дейността си с търговия на едро. Но такава, която освен продукта продава и "ноу-хау".
Онлайн магазинът на "Стената" (stenata.com) вече се е превърнал в портал за планинарската общност в България. От сайта, освен да се купува екипировка, всеки може и да получи техническа информация за артикулите, новини за промоции, нови продукти, актуални събития, касаещи планинарската общност, и др.
За всички е ясно, че при толкова много играчи на пазара оцелява и се развива само онзи, който успее да обвърже стоката с отлично обслужване и гъвкавост, обяснява Димитров: "ние винаги запознаваме клиентите си с пълната техническа информация и предимствата на стоките и предоставяме възможността за избор на тях. Удоволствието от евтината покупка е моментно, а удоволствието от правилно направения избор трае през целия период на употреба на закупената стока. Може би и заради тази наша философия в момента все още няма сериозно отражение на финансовата криза върху нашите финансови резултати."
Любомир Попйорданов иска да запази жива идеята, с която е започнал преди 19 години, да прави социално отговорен бизнес, да работи добре, да събира приятели и да не спира да се опитва да промени нещата към по-добро.
Веригата SportDepot
Най-голямата спортна верига в България също предлага голямо разнообразие от продукти за сегмента на "екстремните" потребители. В магазините от дълго време се предлага специализирана екипировка: палатки, спални чували, туристически екипи и обувки на Lowa, Lafuma, Jack Wolfskin и др. Тъй като през последните 2-3 години се забеляза значително повишение на интереса и нарастване на броя на практикуващи спортове на открито и активен туризъм "Спорт Депо" значително разшири портфолиото си, и в магазините започнаха да се предлагат оборудване за катерене, туризъм, планински велосипеди, ролери, скейтбордове и др., като акцента се поставя изцяло на доказали се марки в световен мащаб, разказва Иво Тодоров, маркетинг мениджър на "Спорт Депо", с 8 собствени магазина в страната и 6 на франчайз. За тази цел есъздаден самостоятелен профил, наречен Outdoor. Във всеки магазин на "Спорт Депо" може да бъде открит такъв специализиран сектор. В него попадат всички туристически стоки: екипировка, обувки, палатки, спални чували, къмпинг оборудване, лодки и др. "Издадохме и специализиран каталог за такива стоки, тъй като клиентите имаха нужда от него. Разпространихме го през април и май: луксозно издание от 40 страници, единствено по рода си в България", допълва Тодоров. Масово се търсят планински байкове, макар и повечето от тях да се карат в градски условия. Много са актуални вариантите с двойно окачване, т.е. с амортисьори отпред и отзад, също и тези с дискови спирачки, алуминиеви рами. "Много клиенти започнаха да купуват каски и протектори, което показва една нова култура за безопасно каране - или по-скоро на мода, според мен", казва мениджърът.
В "Спорт Депо" моделите започват от среден ценови клас нагоре. Предлагат се две марки - американската Scott и английската Raleigh. Ориентацията е към качествени марки, лидери на пазара. Цените варират от 300 до 1200 лв., което доказва гъвкавата ценова политика - има всякакви ценови решения сред маркови продукти. От почитателите на този вид спорт инвестицията в добър велосипед си заслужава и не напразно цени от 1000 лв. за велосипед се възприемат като нещо нормално и преди всичко като добра инвестиция.