Да раздвижим нещата: как да спечелим пари и да спасим света

МОТО "Гари Хършбърг се осмелява да мечтае за нов начин на управление в бизнеса, който залага на уважението към клиентите, служителите и планетата Земя. И се оказва, че той е успешен. Ако се занимавате с покупко-продажби или просто искате да се изпълните с надежда за бъдещето, тази жизнеутвърждаваща и не без основание оптимистична книга си струва всяка отделена и минута" - Робърт Редфорд
УВОДЧЕ: Гари Хършбърг е президент и изпълнителен директор на компанията "Стоунифийлд фарм", най-големият производител на био кисело мляко в света с годишен оборот от 300 милиона долара. Той е носител на шест почетни звания доктор хонорис кауза, както и на множество награди за принос към екологичните каузи. Публикуваме откъс от книгата на Хършбърг "Да раздвижим нещата", в която той разказва своята история за това как създава успешен бизнес с екологични принципи и практики. Със своя опит и с много примери от други компании той показва, че печелившият бизнес и устойчивата околна среда са взаимозависими, а бизнесът може да решава сериозни екологични проблеми, като в същото време увеличава печалбата си.
"Да раздвижим нещата" вече излезе на български и може да се намери в: zoya.bg, "Биомаг" 1 и 2, магазин "Пародия", тенис клуб "Малееви", бистро Cru, офиса на "Горичка" ([email protected]), а скоро и по други места в София и страната.
Неотдавна, докато се потях в кварталния фитнес, нещо привлече погледа ми. Отвън на паркинга имаше цяла колекция от най-различни компактни автомобили. Веднага си спомних как само допреди година гледах през същия този прозорец към гъсти редици от огромни джипове. В нашия град в щата Ню Хампшир живеят предимно хора от средната класа и тогава се питах как ли собствениците на тези движещи се "храмове на изобилието" се справят с растящите цени на горивата. Сега, в тази конкретна сутрин, видях само един самотен джип да стърчи като бял слон сред стадо от фолксвагени "Джета", тойоти "Корола" и поне пет-шест хибрида "Приус".
Какво беше довело до този обнадеждаващ завой към зелената идея? Зачудих се. Да не би всичките ми съседи да са били спечелени за каузата, когато са чули Ал Гор да излага тревожните факти за промените в климата във филма си "Неудобната истина"? Да не би местните църкви да са убедили енориашите си, че спасяването на планетата влиза в божиите повели, изписани върху каменните плочи на Мойсей? Или пък може би през съгражданите ми беше преминала пречистваща вълна на вината, нравствеността или някаква нова добродетел?
Истината е, че има далеч по-недраматично обяснение – и вие вероятно сте се досетили за какво иде реч, тъй като то засяга всеки мегаполис, град и селце в Америка. Този привидно внезапен обрат на 180 градуса не е свързан толкова с нравственото пробуждане, колкото със скока в цените на бензина.
Моето предположение за това коя е основната причина, накарала съседите ми да променят своя вкус към колите, беше потвърдено от едно обществено проучване на Асошиейтед прес през юни 2007 г., в което 46 процента от американците казват, че растящите цени на бензина ще им причинят "сериозни затруднения"; 66 процента казват, че планират да намалят шофирането; а 47 процента казват, че планират да си купят нова икономична кола.
Тези числа представляват онази радостна от екологична гледна точка промяна в обществените нагласи, за която клубът "Сиера" можеше само да си мечтае в миналото. И всичко това, защото изтичането на "зелената" валута от джоба на потребителите върна на мода "зелената" идея. Скоростта и ефективността на тази малка революция са впечатляващи.
Както е казал Бърнард Шоу: "Добродетелта е недостатъчно изкушение." Нашата планета няма да бъде спасена с проповядване на принципи и с атаки към съвестта на хората. Вече над трийсет години работя за екологичното движение и съм убеден, че личният икономически интерес – независимо от това дали се постига чрез печелене на пари, спестяването им или и двете заедно – е най-мощната, ако не и единствената сила, способна да ни отведе до бъдещето, от което се нуждаем, и то навреме, за да спомогнем за добруването на земята.
А ето я и добрата новина: разумните екологични практики в дългосрочен план са разумни и от икономическа гледна точка. И наистина, както ще покажат примерите в тази книга, спасяването на планетата може да се окаже доходоносно както в тесния фискален смисъл на думата, така и в по-широк контекст, който включва създаване на работни места и разширяване на възможностите за икономическо развитие. Изправянето пред климатичните и екологични предизвикателства ще даде шанс на бизнесмените и обикновените граждани от двайсет и първи век да сграбчат това, което Пого[1] нарича непреодолими възможности, възможности, които надхвърлят всичко, виждано досега от човека.
Тази книга не се свени да прегърне тези възможности с оптимизъм и надежда. И ако се каните да махнете с ръка и да заявите, че моят ентусиазъм не е нищо друго освен налудничавите брътвежи на едно дете на шейсетте, ще побързам да ви припомня, че съм страстен капиталист, който е създал хиляди работни места и който е вдигнал с милиони долари стойността на своя капитал в полза на стотиците инвеститори на "Стоунифийлд фарм". Измервам прогреса с реални числа и с производствените активи в годишния баланс. Не проявявам голяма търпимост към многото говорене и нищонеправенето.
Моята гледна точка не е и продукт на политическите ми пристрастия. По-скоро е една практическа икономическа позиция, шлифована в продължение на десетилетия проби и грешки в нелекия ми път, по който от строител на ветрогенератори и протестиращ срещу ядрената енергетика се издигнах до изпълнителен директор на печеливша компания. И, най-важното, възгледите ми са облагородени от вдъхновяващите постижения на повече от дузина изключителни бизнесмени, чиито истории са събрани на тези страници.
[1] Герой от комикс със същото име, създаден през 1941 г. от Уолт Кели.