"Зелената" козметика с над $1 млрд. годишен пазарен ръст

"Зелената" козметика с над $1 млрд. годишен пазарен ръст

"Зелената" козметика с над $1 млрд. годишен пазарен ръст
С над $1 милиард се покачват всяка година приходите от продажбите на натурална козметика по целия свят. Това сочи скорошно проучване на великобританската консултантска компания Organic Monitor. Предвижданията сочат, че тази година натуралните продукти за грижа за кожата ще достигнат до 10% от общия козметичен пазар.
Подобно на органичните храни най-голямото търсене е в Европа и Северна Америка. Най-бързо развиващите се зелени пазари са в Германия и в Франция. Предварителен анализ показва, че за пръв път през 2008 г. приходите от
европейските продажби надхвърлят $2 милиарда долара
Най-голямо покачване на продажбите се наблюдава при веригите разпространители като супермаркетите, магазините за здравословен начин на живот и аптеките. Те са и по-леко засегнати от световната криза от другия основен стимулатор - разпространителите на частни марки. Голям брой от тези по-малки вериги брандират и пускат на пазара собствена натурална и органична козметика, която е сертифицирана и по-евтина.
Единственият частен производител на биокозметика у нас е "Алтея органикс". Всички други предлагани в България марки като Alva, Balm Balm, Bentley Organic, Cattier, Essential Care, Goodkaarma, Lavera, Logona, Faith in Naturе, Sante, Moor, Weleda, Marius Fabre, Styx Naturkosmetik са внос от Германия, Естония, Англия, Франция, Австрия. Те са откриваеми в единични магазини за био- и органични продукти, повечето от които единствено онлайн. От една страна, това намалява режийните разноски на собствениците на компаниите, но от друга, прави невъзможно за консуматорите да разгледат и пробват продуктите.
Почти 100% от зелената козметиката в съседна Румъния се продават само в мрежата. Поради немасовото разпространение на биомагазини в България и тук
купувачите предпочитат да пазаруват през интернет
В последните няколко години онлайн магазините Zoya bg, kozmetika.bg, organic-bg.com и bioslunceluna.com се утвърдиха като основни продавачи на качествена натурална козметика.
Въпреки понижените стойности на пазарен ръст заради рецесията консуматорите продължават да търсят екологична и несъдържаща химикали козметика. Този интерес се дължи на повишената информираност по отношение от рисковете за здравето от продукти, които съдържат парабени, фталати и други синтетични съставки. Научно е доказано, че 60% от химичните вещества, които влизат в контакт с кожата, могат да се абсорбират от човешкото тяло.
Производни на фталатовите съединения например се използват за придаване на мекота, разтварят ароматизаторите и са денатурат за спирта. Срещат се в парфюми, пяна и гел за коса, лакове за нокти, лубриканти.
Резултати от изследване на американската неправителствена организация Environmental Working Group показват, че фталатите имат вредно въздействие върху ДНК. В сайт, посветен единствено на козметиката, специалистите предлагат оценки за ефекта на често употребявани продукти като бронзанти, лосиони, шампоани за заздравяване на коса, бебешки пасти за зъби и пр. Употребата на козметика с фталат по време на бременност е опасна и може да се отрази на плода, ако детето е от мъжки пол.
Химикалът блокира процесите, които регулират мъжките полови хормони
което може да доведе до импотентност и стерилитет. Подобно на тях най-широко разпространените консерванти в козметичната и фармацевтичната промишленост, парабените, се срещат в кремове, маски за лице и коса, дезодоранти, гелове за бръснене, пасти и пр. Производителите ги предпочитат заради ефикасността, ниските разходи и антибактериалното им действие. Все повече организации обаче отричат ежедневната им употреба заради негативните им ефекти.
Молекулярният биолог Филипа Дарбре от Университета в Рединг коментира, че откритите в туморни клетки съединения, носители на естер форма на парабен, са индикатори за употребата на препарати като дезодорант, деостик и др. Експерименти доказват, че парабените влияят слабо като хормона естроген. По-честата употреба на подобни продукти увеличава този аналог на естрогенна активност, с което подпомага развитието на рак на гърдата. Наблюдават се и странични ефекти като алергични реакции, по-бързо състаряване на кожата при излагане на слънце, нарушаване на генната структура.
Други високо канцерогенни съединения са тези на сърфактантите. Те служат за образуването на пяна в шампоани, душ-гелове, пени за вана, включително бебешките и детските.
"Sodium Lauryl Sulfate се използва навсякъде по света в клиничните изследвания като вещество, причиняващо кожни раздразнения", коментират учени в Journal of the American School of Toxicology. Те се използват в 90% от обикновените козметични продукти, но и при производството на препарати за коли, миене на под, изчистване от мазнини, включително машинни масла.
Не на последно място в черния списък са продуктите от преработка на нефт, минерални масла и течен парафин, изкуствените аромати и оцветители, емулгатори, алкохоли, силикони.
Въпреки покачването на интереса към продукти с доказана липса на негативен ефект над човешкото здраве пазарът им също е изправен пред предизвикателства. Значителни препятствия са ниската потребителска информираност за натурални и органични продукти, липсата на хармонизирани и унифицирани стандарти, тяхната маркировка и лога.
Благодарение на точно определени единици обществено популярни лога и имена масовият потребител ще може лесно да се довери и да разграничава истинската зелена козметика от съществуващите фалшификати. Измамните брандове използват
маркетинговия трик да поставят имена като "натурален", "био", "зелен"
в имената на марките или слоганите си, които са недостоверни. Развитието на стандартизации като тези на асоциациите NaTrue и Cosmos цели преодоляването на тези проблеми. Базираната в Брюксел международна асоциация NaTrue покрива 2/3 от европейския пазар със собствени норми за природосъобразност. Този февруари нейният конкурент Cosmos бе избран за единствения европейски стандарт за козметика, одобрен и обединяващ всички големи сертификационни организации в Европа: френските Ecocert и COSMEBIO, немската BDIH, британската Soil Association, белгийската Bioforum и италианската ICEA. В момента I ниво на сертификация Cosmos-Natural и II ниво Cosmos-Organic са регистрирани в Европа, САЩ, Япония, Корея и Китай.
Повече за новостите при сертификационните агенции, устойчивостта, честната конкуренция и екологично чистите продукти в козметичната индустрия можете да разберете на международния форум Sustainable Cosmetics Summit, организиран от Organic Monitor. Той ще се проведе от 24 до 26 март в Ню Йорк, като участници в него са браншови специалисти, компании и инвеститори от цял свят.