Tetra Pak: България няма достатъчно рециклиращи мощности

Tetra Pak: България няма достатъчно рециклиращи мощности

Опаковките на Tetra Pak се използват при по-известните сокове в България, като например ВВВ.
Опаковките на Tetra Pak се използват при по-известните сокове в България, като например ВВВ.
България не разполага с мощности и инфраструктура за рециклиране на отпадъци. Това заяви Ирене Гедеон, директор по комуникациите и околната среда на Tetra Pak в Югоизточна Европа. Компанията е специализирана в производството на картонени опаковки за хранителни продукти, най-вече за сокове и млека.
"Новините за България не са добри в рециклирането – няма рециклиращи мощности в страната, заяви Гедеон в отговор на въпрос на журналисти. Но ние работим за решаването на проблема. Нашата цел е да се осъществи такова рециклиране."
Според нея в Западна Европа се рециклират около 40% от консумираната хартия и опаковки. Стойностите в региона обаче са доста по-ниски, тя даде Гърция за пример, като там делът е 7%. В България Гедеон не пожела да посочи точна цифра само обяви, че в страната делът на рециклираната хартия и опаковки е под стойностите в южната ни съседка.
"Рециклирането зависи от два фактора – инфраструктура и желание на хората за разделно събиране на отпадъците", допълни Гедеон.
Под инфраструктура освен мощностите за това влизат и контейнерите за разделно събиране на отпадъците, транспортирането им и тн.
Заводът за преработка на боклук, който трябва скоро да се построи в близост до София, но е още във фаза проект, няма да реши проблема с инфраструктурата, допълни тя. Защото за преработката на картонени опаковки, каквито произвежда Tetra Pak, е необходим завод за преработка на хартия. Такъв в България до момента няма. Компанията е един от 18-те акционери и основатели на "Екопак България", една от организациите, които се опитват да наложат рециклирането на отпадъци в страната.

Коя е Tetra Pak?
Компанията е основана през 1951 г. в Швеция и продължава да е семейна до момента. Tetra Pak оперира в 170 страни на 5 континента. Тя стъпва на българският пазар през 1995 г. и в момента според управляващият директор за Югоизточна Европа, Ларс Холмкуист, тя притежава пазарен дял от малко над 50% при опаковките на сокове и малко под 50% при млеката. Тetra Pak доставя преработен материал за опаковките на местни фирми, които отговарят за дизайна на опаковките, пълненето и дистрибуцията им. По-познатите брандове на пазара на България, които използват опаковките на компанията са соковете BBB, Queens и Florina, а при млеката по-известните такива са Muggle, Markeli, Balkan, Germa. Приходите на компанията в страната за миналата година са 8 .95 млн. евро.