От Норвегия до Италия с литър бензин

На живо
Заседанието на Народното събрание

От Норвегия до Италия с литър бензин

Възможно ли е един автомобил да измине близо 5000 километра с литър гориво? Звучи като научна фантастика, но отговорът е да. Годината все още е 2010, а 4896 км е разстоянието, което измина екоавтомобилът на победителите в последното издание на Shell Eco-Marathon Europe, което се проведе по-рано тази година. Рекордното постижение на френския отбор от Политехническия университет в Нант е равно на разстоянието от арктическия бряг на Норвегия до най-южната точка на Италия.
Всяка година над 200 отбора се състезават не само в пестене на гориво, а и в предлагане на екорешения в транспорта и автомобилостроенето. Победителите са тези, които са най-икономични по отношение на изхарченото гориво и на отделените въглеродни емисии. Търсят се алтернативи на традиционните изчерпаеми горива, чието потребление се очаква да расте с повишаващото се търсене от страни като Китай и Индия.
Тазгодишният рекорд на студентите от Нант задминава буквално с хиляди километри конкуренцията в категорията "Прототип" с резултата от 4896.1 км/л. Френският екип работи с водородна система, която преобразува химичната енергия от окисляването на горивото в електрическа. Производството на електричество чрез подаване на водород и кислород може да бъде постоянно, докато капацитетът на една обикновена батерия е ограничен от количеството на реактантите в нея.
Постижението на френския отбор задминава с над 1000 километра миналогодишния рекорд, а въглеродният отпечатък на колата им е едва 0.7 грама на километър.
Българското участие
През 2010 г. в състезанието участват два български отбора от техническите университети в София и Варна, които се представят и в двете категории. Техническият университет в София за трети път се включва в категорията "Градски тип", а варненският отбор участва в категорията "Прототипи". "Прототипите" имат аеродинамична форма и футуристичен дизайн, при тях се търси максимална ефективност и икономичност.
Предложенията в градската категория са по-близки до конвенционалните превозни средства, които сме свикнали да виждаме по пътищата. Тази година българските студенти повишават икономичността, като олекотяват автомобилите и намаляват разхода на гориво чрез по-добро управление на двигателя. Софийският отбор залага на нов компютър и софтуер, програмиран да работи в най-икономичен режим за двигателя с вътрешно горене.
Градската категория е по-тежка, разказва капитанът на софийския отбор Желязко Картунов. В нея се постигат по-малки стойности и се изминава сравнително по-малко разстояние за литър гориво. Колите в тази група трябва да се доближават максимално до истинските, да са оборудвани с фарове, багажник, което ги прави доста по-тежки.
Въпреки това категорията "Градски тип" става все по-популярна - миналата година в нея са участвали 58 отбора, а за 2010 г. - 67. Половината от тях обаче даже не успяват да финишират. Това донякъде показва колко сериозно техническо предизвикателство е участието в състезанието, поясняват от екипа на ТУ - София.
Тази година техният автомобил изпреварва с няколко позиции миналогодишното си постижение и се нарежда на 18-о място. Екипът използва олекотени материали за шасито и купето на колата - "Лина". Тя е дълга 2.7 м, тежи 145 кг, развива до 50 км/ч и изминава 100 км с 0.7 л. бензин. Резервоарът е съвсем малка стъкленица, която побира 350 милилитра гориво.
Крачка напред
"На последното състезание постигнахме доста добри разработки и смятаме да продължим с този автомобил", казват от екипа. Колата е с хибридно задвижване – комбинация от двигател с вътрешно горене и електродвигател. Автомобилът стартира с двигателя с вътрешно горене, а докато работи, се зареждат ултракондензатори.
"В момента, в който те се заредят, продължаваме изцяло на ток. Ултракондензаторите, които използваме, се зареждат бързо, но разреждат бавно и позволяват по-продължителна работа на електромотора", обясняват студентите на доц. Борислав Трайков, от когото всъщност идва идеята за създаването на българския екоавтомобил.
Победител в градската категория тази година е холандският отбор. Колата им работи с водород и изминава 747 км с литър гориво, при което се отделят 4.67 грама CO2 на километър. Постиженията са по-скромни в сравнение с категорията "Прототипи", но са далеч по-близки до реалните условия и следователно са по-приложими.
Например моделът, с който шведският отбор от техническия университет в Лулео участва през 2009 г., е на път да се превърне в най-масовия екоавтомобил в Швеция. Разработката е получила разрешение от шведската комисия по автотранспорт и ако бъде пусната в продажба, ще бъде най-икономичната кола в страната с пробега си от 152 км за 1 литър гориво.
"Шел" излезе от индекс на "Дау Джоунс" за устойчива екополитика

Въпреки впечатляващите екоинициативи на "Шел" тази година компанията бе извадена от световния индекс "Дау Джоунс" за устойчивост, класиращ компаниите с най-устойчива екологична политика. Петролният разлив на BP в Мексиканския залив стана повод да се преразгледа включването на няколко петролни гиганта в световния индекс за устойчивост. "Шел", която неотдавна бе обявена от списание Fortune за втората най-голяма корпорация в света, има стари екологични грехове по делтата на река Нигер, където за последните 50 години са разлети близо 546 млн. барела суров петрол.