Трудно е да си зелен, но си заслужава

Вторият Green Innovation Forum ще покаже истински истории как точно се случва промяната и как се печели от нея "Опитът ни показа, че разходите не само не се увеличиха, а намаляха. В стремежа си да сведем отпадъците си до нула сме спестили 400 милиона долара. Това компенсира всички разходи за трансформацията ни. По този начин разбихме и мита за фалшивото противопоставяне между икономика и околна среда." Рей Андерсън, "Интерфейс" |
Почти никой в света вече не оспорва необходимостта от инвестиции за намаляване на отпечатъка на бизнеса върху природата. Трансформацията е неизбежна. И актуалният въпрос не е защо, а как една компания да извърви пътя към екологично устойчивия и социално ангажиран бизнес модел.
Тази промяна предизвиква много въпроси, но вече има и много отговори от компании и предприемачи, които я случват. Тях ще представят лекторите и участниците във втората конференция Green Innovation Forum 2010 - "Как компанията ви да стане зелена и успешна", организирана от "Дневник" и консултантската фирма denkstatt*.
"Целта ни е форумът тази година да се фокусира върху истинските истории по пътя на зелената промяна - въпросите, колебанията, неизвестните, проблемите", коментира Боян Рашев, управляващ партньор в denkstatt - България.
"Ще се опитаме да не говорим само за добрите крайни резултати. Те са много интересни, но целта им е да убедят хората, че има смисъл от въвеждане на екологични практики. Много компании вече имат това убеждение, вече правят първи стъпки и основният им въпрос е накъде да се насочат, колко големи да са тези първи стъпки, как да измерват развитието, какви организационни промени предстоят във връзка с решението да съм зелен.
С разказите за трудностите и въпросите по пътя очакваме неповторим разговор, в който компаниите ще се изненадат доколко прозрачността, а не идеализираните картини могат да бъдат интересни."
Организаторите вярват, че е важно да се разкаже цялата история заедно с проблемите. Затова и форумът събира компании, които са готови да бъдат максимално откровени и да създадат среда за дебати, за каквито е предвидено повече време в сравнение с първото издание.
"Вдъхновени сме от темата и се развиваме заедно с читателите на нашите издания. В България все още няма истински зелен бизнес, но мениджърите, които гледат дългосрочно, вече правят първи стъпки към устойчиво развитие и сега повече от всякога имат нужда от споделен опит, информация от първа ръка.
Целта ни с Green Innovation Forum е да бъдем максимално полезни с примери от практиката на лидерите в зелената бизнес трансформация", обяснява Гергана Николова, мениджър събития в "Икономедиа" (издател на "Дневник").
Истинските истории с успехите и провалите, преодолимите и невъзможните трудности, ефектите ще се разказват от мениджъри от цял свят. Директорът по устойчивостта за Европа на една от компаниите, пионери в зелената трансформация - "Интерфейс", Рамон Аратя ще разкаже за мисия "Нула" (целта на фирмата до 2020 г. да елиминира всяко вредно въздействие от дейността си върху околната среда).
Своето зелено "знам-как" ще споделят и представители на BMW Group, Globul, "Майкрософт", "Луфтханза техник", "Аурубис", "Челопеч майнинг", "Сименс", "Рено Нисан", "Шнайдер електрик", "Био България" и други (представяме ви посоките на четири компании - вижте текстчетата).
Въпроси, на които GIF 2010 ще търси отговори: Как лидерите в областта на екологично устойчивия бизнес успяват да направят продуктите си зелени, печалбите си – големи, а образа си - позитивен? Има ли универсален начин? Могат ли го и малките компании? Какви са възможностите за ползотворна промяна вътре в компанията? |
Нула отпадъци Американският производител на килими Рей Андерсън и компанията му "Интерфейс" са един от синонимите на прехода от енергоемки и ресурсно ориентирани технологии към такива, които са икономични и безвредни за околната среда. Но това невинаги е било така. До 90-те години фирмата произвежда подови настилки по традиционния начин - с нефтопродукти и енергия от изкопаеми горива; залага на производителността на труда, насърчавайки работниците да създават максимално количество продукт за минимално време. През 1994 г. Андерсън прочита книгата "Екология на търговията" на Пол Хокин, който обвинява бизнеса и конкретно "Интерфейс" в грабителство и прахосничество на природните ресурси. Вместо да предизвика гняв у индустриалеца, тази книга преобръща мисленето му - фирмата заменя невъзобновяемите ресурси с възобновяеми, линейното производство с циклично и безотпадно, а производителността на труда с производителност на ресурсите, т.е. повече килими с по-малко материали и енергия. Компанията едновременно "спасява" 74 000 тона килими от сметището и удвоява печалбите си, при това без "кухи" маркетингови ходове. |
По-малко емисии, по-висока скорост В представите на хората автомобилите на BMW едва ли предизвикват определението зелени. Фактите обаче показват друго – за пета поредна година германската фирма оглавява класацията на "Дау Джоунс" (DJSI) за най-устойчиви компании в автомобилния отрасъл. Лидерската позиция се дължи най-вече на инвестиции в изследователска и развойна дейност. Технологичните решения са насочени към понижаването на разхода на гориво и на вредни емисии при запазване и дори повишаване на мощността. Преди няколко години BMW започва да развива технологията EfficientDynamics и инвестира 1.2 млрд. евро за разработването й. Благодарение на нея баварският производител изпреварва конкурентите си и намалява значително въглеродните емисии на автомобилите си. След внедряването на технологията BMW Group е понижила разхода на гориво на BMW и MINI за периода 1995 - 2008 г. с над 25%. Само през 2008 г. заради повишената ефективност на колите с EfficientDynamics (може да се сложи на всеки модел) компанията е спестила около 150 млн. литра гориво в Европа спрямо периода преди въвеждането й. За последните пет години автомобилите с EfficientDynamics са над 1.6 млн. Компанията разработва и няколко модела хибридни автомобила и електрически коли (предстои да бъдат тествани първите 600 електрически коли MINI E в САЩ и Европа, произведени от завода в Оксфорд). BMW работи и за намаляване на ресурсите в производството - използват се преработени материали от стари коли, a 95% от частите на една кола могат да се рециклират. Компанията планира да намали с 30% и използването на вода и енергия за периода 2006-2012 г. |
Енергийно ефективен софтуер Компютърният гигант "Майкрософт" също случва своята зелена промяна. Една от целите е до 2012 г. да намали парниковите си емисии с поне 30% спрямо нивата от 2007 г. Компанията залага на подобряване на енергийната ефективност на сградите - напр. новите центрове за съхранение на данни консумират 50% по-малко енергия и притежават сертификати за зелено строителство. Те са проектирани в съответствие с американския стандарт за устойчив строеж на сгради Leadership in Energy and Environmental Design (LEED). При тях потреблението на енергия се свива с 20%. "Майкрософт" използва своите технологии, за да намали и въглеродния отпечатък от бизнес пътувания. Според анализ от 2009 г. благодарение на обединени комуникации, незабавни съобщения, видео и гласови конференции вредните емисии са намалени със 17 000 метрични тона годишно. Това е еквивалентът на 100 милиона мили пътуване по въздух. В пари това решение, предизвикано от идеята за опазване на околната среда, е спестило повече от 212 млн. долара годишно, а това е 240% възвръщане на инвестицията, изчисляват от "Майкрософт". Фирмата разработва и продукти, които да помагат на други компании да увеличат енергийната ефективност и едновременно да пестят разходи. Един от тях е новият Windows 7. Софтуерът обединява енергийно ефективни механизми, които позволяват на потребителите да управляват консумацията на енергия в продуктите и приложенията и да я сведат до възможно най-ниското ниво. |
Стъпка по стъпка в няколко посоки В България Globul започна своя зелен път в края на 2008 г. с инициативата Globul Green. Тя дългосрочен ангажимент за намаляване до минимум екологичния отпечатък на компанията, а целта й е да обхване всички дейности на мобилния оператор. Стъпките включват оптимизиране на употребата на ресурси и суровини като енергия, хартия, вода, ИТ оборудване и други. Към зелената си кауза освен клиентите и служителите си компанията се опитва да привлече и фирмите, с които работи, чрез въвеждането на принципите за отговорни доставки. През 2009 г. в магазините на Globul са събрани за рециклиране 1700 кг стари телефони, зарядни устройства и батерии. Компанията е намалила и опаковките на продуктите си и за една година са спестени 32 тона хартия. Допълнителни 16 тона са спестени с въвеждането на онлайн услугите електронна фактура и електронно презареждане на предплатени карти. Всяка година Globul организира и почистване на националните и природните паркове в страната заедно с природозащитната организация WWF. През тази година инициативата е привлякла над 3000 доброволци, а събраните отпадъци са над 15 тона. |
* Събитието е на 25 ноември в София