Избери си електромобил
Наистина ли електромобилите са бъдещето? Отговорът на този въпрос ще дадат потребителите, при това съвсем скоро. След няколко месеца на европейските пазари излизат първите модели на ток, а вече са ясни и техните цени. От приема на колите до голяма степен ще стане ясно дали хората са готови да загърбят добре познатите автомобили с традиционен двигател.
Превоз за двама
Ако се вярва на производителите, до края на следващата година на европейските пазари (че дори и в България) ще се предлагат доста различни като размери и предназначение автомобили.
Най-компактният модел ще е двуместния "Рено Туизи". Той е дълъг 2.32 м, което му позволява да има радиус на обратен завой от едва 3.4 метра. "Туизи" ще се предлага с две мощности – 9 и 20 конски сили осигуряващи достигането съответно на 45 и 75 км/ч. С едно зареждане на батериите "Туизи" ще изминава 100 км.
Както и при другите електрически модели на "Рено", така и тук батериите не са собственост на клиента, а ще се отдават под наем. Това ще позволи "Туизи" да излезе на пазара на атрактивна цена. Правото да се ползват батериите пък ще струва около 60 евро на месец. Колата се очаква на пазара през есента на 2011 г.
Със своята дължина от 2.7 метра електрическата версия на "Смарт ФорТу" също ще изкушава търсещите компактни автомобили. Двуместната кола има електромотор с постоянна мощност 27 конски сили, но при рязко настъпване на педала на газта за кратко тя скача до 41 конски сили. При това положение ускорението от място до 60 км/ч става за 6.5 секунди, а с едно зареждане на акумулаторите се изминават до 130 километра.
Електрическата версия на "Смарт" ще струва 750 евро на месец без ДДС, като ще се сключват договори за лизинг за четири години. Първите доставки за държавни ведомства и фирми ще започнат в средата на следващата година, а от 2012 г. колата ще се предлага и на частни лица.
Кола за семейството
Европейците, търсещи компактен семеен автомобил, могат да избират между една кола, предлагана под три различни марки. Основата е "Мицубиши" i-MiEV, а клонингите се казват "Пежо Йон" и "Ситроен С-Зеро". Те излизат на пазара в 14 европейски страни следващия месец, а до края на 2011 г. ще се предлагат на целия континент.
Автомобилите са четириместни и имат дължина от около 3.5 метра. Задвижването е поверено на електромотор с мощност 66 конски сили, а батериите осигуряват изминаването на до 150 километра.
В Европа цените на "Мицубиши" i-MiEV ще варират между 33 000 и 35 000 евро в зависимост от страната. Моделът на "Пежо" ще се предлага на лизинг за пет години при вноска 499 евро месечно.
В "Пежо - Ситроен" (PSA) работят и по нова форма на лизинг, включваща дори безплатно гориво за пътувания, които не могат да се изпълнят с едно зареждане на акумулаторите на колите на ток. За да използват промоцията с безплатното гориво обаче, ползващите електромобила ще трябва да имат и кола с традиционен двигател от същата марка.
Дългият 4.44 метра хечбек "Нисан Лийф" пък ще е първият електромобил в най-популярния сегмент на европейските пазари - масовия среден клас. Колата е петместна и разполага с багажник с обем от 330 литра.
Електромоторът е с мощност 109 конски сили и може да ускори "Нисан Лийф" до 100 км/ч за 11.9 секунди, а максималната скорост е 144 км/ч. Батериите на електромобила са литиево-йонни и гарантират изминаването на до 160 километра.
В европейските страни, в които има финансови стимули за екологичните коли (виж карето), електромобилът "Нисан Лийф" ще струва около 30 000 евро.
Клиентите, предпочитащи колите в конфигурация седан, могат да заложат на "Рено Флуанс" Z.E. Автомобилът е дълъг 4.75 м, а багажникът е с обем над 300 литра. "Флуанс Z.E." разчита на електромотор с максимална мощност 94 к.с. и въртящ момент 226 Нм. Максималната скорост на първия сериен електрически седан е ограничена на 135 км/ч. Батериите могат да осигурят автономност от 160 километра.
Предложение за бизнеса
В началото на лятото на 2011 г. на пазара пък излиза "Рено Канго експрес" Z.E. Електрическият лекотоварен автомобил запазва товарния обем на обикновените версии на модела (между 3 и 3.5 кубични метра) и товароносимост (до 650 кг). Електромоторът на "Канго Z.E." е с мощност 60 конски сили. Автомобилът ще се продава на европейските пазари за 20 000 евро (без ДДС). Допълнително ще се плаща месечна такса от 72 евро за акумулатора, който остава собственост на "Рено".
Две в едно
В събота от "Опел" обявиха, че техният автомобил с разширен обхват "Ампера" ще струва 42 900 евро (58 000 долара), като вече се приемат поръчки за него. Това е доста повече от модела-близнак "Шевролт Волт", който се продава в САЩ за 41 000 долара. От "Опел" обаче твърдят, че техният автомобил е много по-луксозен и богато оборудван. Както е известно, "Ампера", както и "Волт", комбинира предимствата на хибрид и електромобил, като разполага с електромотор и бензинов двигател.
Капацитетът на батериите стига за изминаването на максимум 80 километра, като след това или колата трябва да се включи в електрическата инсталация, за да бъдат заредени акумулаторите, или е необходимо да се стартира 1.4-литровият бензинов мотор. Той работи като генератор и осигурява ток за пропътуването на още около 500 километра при разход от 1.02 л/100 км.
Ползите Използването на електромобила носи редица ползи в определени държави. В Монако например заради данъчните отстъпки цената на колите на ток ще падне с около 9000 евро, във Франция - с 5000 евро, в Белгия - с 4540 евро, а във Великобритания - с 5000 лири. Разходите по експлоатацията на колите също са по-ниски, тъй като моторът, батериите и другите основни компоненти не се нуждаят от поддръжка. Ползването на електромобил има и имиджов ефект. Не на последно място изминаването на 100 километра на ток ще струва между 1 и 2 евро при минимум 5 за автомобил с традиционен двигател. Трудностите Високата цена на електромобилите ще е една от основните пречки пред тяхното масово разпространение, сочи анализ на J.D. Power and Associates. Според него хората искат да карат зелени коли, но не са склонни да плащат по-скъпо за това. Пречка пред масовото навлизане на автомобилите е и фактът, че цените на петрола остават стабилни. Изминаването на къси дистанции с едно зареждане на акумулаторите (средно около 150 км) и липсата на зарядни станции е друга пречка пред масовото навлизане на електромобилите. |