Вернер Ротфус, BMW: Цената на електромобилите ще зависи и от държавата

Вернер Ротфус изпълнява длъжността директор "Корпоративни комуникации" в централата на BMW Group. Миналата седмица той представи опита на компанията в разработването и прилагане на стратегии за устойчиво развитие по време на конференцията Green Innovation Forum - "Как компанията ви да стане зелена и успешна", организирана от "Дневник" и denkstatt. |
Няма нужда от цялостна инфраструктура, за да въвеждаме електромобили Ще мине доста време, докато в Европа се създаде стандартизирана система за презареждането им Въглеродният диоксид, отделен при производството на ток, е отговорност на електроцентралата |
BMW оглавява класацията на "Дау Джоунс" за най-устойчива компания в автомобилния отрасъл (DJSI) за шеста поредна година. Как го постигате?
- Най-важният фактор е програмата ни за намаляване на въглеродния диоксид, която всъщност е най-големият ни принос за опазването на околната среда. Освен това ние създаваме продукти, които консумират по-малко енергия и освобождават по-малко въглеродни емисии. Бих казал, че сме пионери в този процес чрез създаването на технологията Efficient Dynamics, която оптимизира ефективността на традиционните автомобилни технологии.
Преминахме през всеки компонент, оценихме ефективността му и с много по-малки стъпки подобрихме цялостното представяне на колите. Тези малки стъпки обаче ни помогнаха да постигнем намаление на разхода на гориво с 25%. Следващата ни стратегия е развитието на електрическите коли и хибридите.
Смятате да последвате примера на други компании като "Тойота" и "Нисан" и да започнете производството на повече хибриди и електромобили, така ли?
- Не бих казал, че следваме нечий пример, по-скоро се опитваме да набележим онези мерки, които биха имали най-голям ефект за намаляването на екологичния ни отпечатък. Хибридите първоначално бяха предназначени само за пазарите в Япония и САЩ, където не са разрешени дизеловите двигатели. Дизеловите двигатели обаче според мен са по-добро решение за Европа, по-добрo дори от хибридите.
Но по всяка вероятност в бъдеще ще сме свидетели на по-голяма хибридизация. Нормалните хибриди представляват бензинови двигатели, комбинирани с хибридни технологии, които според мен са преходна технология към електрическите коли. Няма да има само един хибриден модел, защото ще трябва да намерим различни решения за различните нужди на нашите клиенти.
Могат ли хибридите да се превърнат в решение на замърсяването от автомобилния транспорт?
- Няма универсално решение. Нашите електромобили например могат да изминат 150 км с едно зареждане. Ако караш в градски райони, това не би било проблем, но ако караш на по-дълги разстояния, това може да се окаже проблем.
Големият въпрос обаче е как ще се развие технологията за презареждащите се батерии, дали ще има пробив в тази насока. Следващият въпрос е цената на батерията и електрониката, използвана в автомобилите. Тя все още е доста скъпа. Освен това батерията е доста тежка, тя добавя допълнителна тежест от 100 -130 кг в сравнение с обикновените коли.
Как си представяте бъдещето на електромобилите?
- В момента разработваме нов електромобил със съвсем различен дизайн - Megacity Vehicle, който ще се появи на пазара през 2013 г. Това, което направихме, е не просто да вземем обикновена кола, която да пригодим към двигателя на електрическите коли.
За да използват изцяло потенциала на електромобилите, инженерите на компанията създадоха т. нар. LifeDrive концепция, която се състои от два отделни, независими модула. В модула Drive са вградени акумулаторът, задвижването и други функции, свързани с безопасността. Другата част, модулът Life, се състои основно от лекo пътническо купе с конструкция от усилена с въглеродни нишки пластмаса.
Тези нишки са 50% по-леки от стоманата и 30% по-леки от алуминия. С намаляването на теглото на шаситата компенсирахме допълнителната тежест на двигателната систeма. Това ще бъде първата кола, пусната в серийна употреба, с подобна технология. Тя се разработва в централата ни в Мюнхен в продължение на 10 години.
Автомобилите по всяка вероятност ще са по-скъпи, но в някои страни като Франция държавата стимулира закупуването им. Със сигурност ще се нуждаем и от помощ от правителството, за да достигнат тези технологии до пазара на разумна цена.
Колко години според вас ще изминат, преди да се създаде система за презареждане на електромобили в Европа?
- Не мога да прогнозирам, но по всяка вероятност ще мине доста време, докато в Европа се създаде стандартизирана система за презареждане на електромобили. Но това не е толкова наложително, защото нещата се развиват стъпка по стъпка.
Можем да започнем сега, като зареждаме колите си в гаража вкъщи или ако нямаме такъв, да инсталираме съоръжения за зареждане на работното място. Не се нуждаем от изграждането на цялостна инфраструктура, за да започнем да внедряваме технологията. Франция например скоро ще започне инсталирането на "стенни кутии" (wall boxes) за презареждане на автомобили от вкъщи.
Австрия ще пусне пробна схема за превръщане на стари телефонни кабини в обществени станции за презареждане. Сега всичко е в ръцете на електрическите компании, които трябва да поемат инициативата.
Преминаването към електромобили няма ли просто да премести замърсяването от автомобилите в централите, където се произвежда електричеството?
- Имаме отговорност към производството на колите и продуктите. Трябва да сме наясно кой за какво е отговорен. Електрическата кола се счита за кола с нулеви емисии. Количеството СО2, отделено от електроцентралата, е отговорност на електрическата компания и на националната енергийна политика на правителствата.
Компанията използва в производството си преработени материали от стари коли. Каква част и какво точно се преработва?
- Рециклираме почти всичко, близо 95%. Единственото, все още което не можем да преработваме, са пластмасовите части от колите. Разработихме технология с някои производители на стомана, която позволява използването пластмасовите отпадъци като гориво - вместо петрол или природен газ, в производството на стомана и метал.
Пластмасите имат високо енергийно съдържание и могат да се използват от стоманодобивната индустрия, която обикновено се нуждае от много енергия. Освен това европейските регулации изискват използването в производството на поне минимален процент рециклирани материали.
Какви екологични практики имате в производството, заводите и централите на компанията?
- Във всеки един от заводите ни има собствена централа, където произвеждаме електро- и топлоенергия. Те са включени в схема за търговия с емисии. Това означава допълнителни разходи и затова самите ние имаме интерес да използваме тази енергия максимално. В Мюнхен сме свързани с отоплителната система на града, която използва горенето на отпадъци за производството на енергия.
От миналата година в компанията ви има съвет за устойчивост. Каква е ролята му?
- Официално този борд се събира два пъти в годината. В него участват всички членовете на борда на директорите на BMW Group, който определя стратегическите цели и посоки на развитие на компанията.
Въпросите, свързани с околната среда, се обсъждат на почти всяка среща на борда, най-вече когато става дума за разработването на нови продукти. Всеки проект на компанията получава оценка за съответствие с принципите за устойчиво развитие и неговото изпълнение е възможно само ако е в съответствие с тях.