Бизнесът - от резеда към зелено

Бизнесът - от резеда към зелено

Бизнесът - от резеда към зелено
- Увеличава се и натискът за по-голяма прозрачност на фирмите за въздействието им върху околната среда

- 2010 беше годината на електромобилите
Все повече компании разглеждат устойчивостта като ключов фактор за увеличаване на конкурентоспособността си. Това сочи докладът State of Green Business 2011, проследяващ състоянието и тенденциите в зеления бизнес в САЩ през последната година. Авторите на доклада отбелязват драматична промяна в посока "позеленяване" на бизнеса въпреки икономическата криза.
Голяма част от компаниите вече са инвестирали в устойчиви практики и са се ангажирали с амбициозни дейности за намаляване на екологичния отпечатък от дейността си. Увеличава се и натискът на потребителите и заинтересуваните страни за по-голяма прозрачност и отчетност на компаниите за въздействието им върху околната среда.
Ще затворят ли компаниите кръга
Далечна мечта остава цикличното или безотпадъчно производство. Въпреки това все по-голяма част от мениджърите на големите корпорации разбират, че намаляването на отпадъците може да доведе до значителни икономии и ползи както за компаниите, така и за околната среда, става ясно от доклада. Фирмите намират повече иновативни начини, за да превърнат старото в ново.
По-голямата част от тях все още са далеч от светия граал cradle-to-cradle (от люлка до люлка), при който всеки материал се превръща обратно в суровина. Но включването на все повече практики за рециклиране и преработване на отпадъците от продукцията бележи обнадеждаващ напредък, коментират авторите от популярното онлайн издание за зелен бизнес GreenBiz. Те дават за пример "Старбъкс", които обявиха, че до 2015 г. ще осъществят една дългогодишна цел за намаляване на екологичния си отпечатък.
Компанията планира да пусне в употреба само рециклирани чаши или такива за многократна употреба. Някои корпорации като гиганта Procter & Gamble са едва на старта на зеления преход. Гигантът за козметика и домашни потреби пусна първия си безотпаден завод в Северна Америка като част от кампания за нулеви отпадъци. Други като автомобилния гигант General Motors са доста по-напред. Повече от половината от общо 146 техни заводи в света са постигнали целта за нулеви отпадъци.
Наред с въглеродния отпечатък компаниите търсят начини да намалят и консумацията на вода.
Намаляването на водните ресурси намира все по-голямо място в дневния ред на фирмите в САЩ, сочи докладът. За компаниите във водно интензивни отрасли като производството на напитки, полупроводници, електрическа енергия и химикали въпросът се е превърнал в стратегически през последната година заради климатичните промени. Производителят на облекло Levi's е успял да намали водата, необходима за производството на чифт дънки, с до 96%, което се равнява на икономия от 16 милиона литра на сезон.
Зелени патенти и технологии
Издаването на зелени патенти достига рекордни нива през 2010 г. За последната година в САЩ те са се увеличили със 170% в сравнение с 2009 г. Повече са и инвестициите в чисти технологии. Анализ на Ernst & Young показва, че те са нараснали със 7.6% и са достигнали малко под 4 млрд. долара. Авторите на доклада прогнозират, че ръстът им ще се запази и през 2011 г.
Въпреки положителните тенденции обаче американските компании ще трябва да извървят дълъг път, преди да постигнат набелязаните от САЩ цели за намаляване на емисиите със 17% до 2020 г. в сравнение с нивата от 2005 г. Съотнесена към брутния национален продукт, енергийната интензивност в страната се е увеличила с 3.8% през 2010 г. след постоянен спад от 2003 до 2009 г. насам, сочат изследвания на Американската агенция за енергийна информация.
Устойчиво земеделие
Само допреди няколко години терминът устойчиво земеделие беше запазена територия за производителите на органични и естествените храни, а продуктите от това производство достигаха до съвсем малка ниша потребители. Промяната към по-щадящи околната среда земеделски практики и производство се очаква да бъде водеща тенденция дори и сред големите компании, коментират авторите на доклада. Все по-голям списък от големи корпорации като Walmart се ангажират със задължения и действия, които биха изглеждали невероятни само преди няколко години.
Случаят Walmart
През есента на 2010 г Walmart, най-голямата верига магазини за търговия на дребно в света, обяви серия от петгодишни цели, които засягат цялата верига за доставки - от производството във фермата до масата на потребителите. Компанията си постави за задача продажбата на стоки на стойност 1 млрд. долара да идва от 1 млн. малки или средни земеделски стопанства. Walmart се ангажира още да обучи 1 млн. земеделски производители и работници в устойчиви земеделски практики като подбор на култури и др.
Корпорацията планира също да увеличи приходите на малки и средни земеделски производители между 10% и 15% и да удвои закупуването на местна продукция, като нейният дял трябва да достигне 9% до 2015 г. Компанията се ангажира да намалява на хранителните отпадъци по веригата си на доставки, провокирана от данните, че между 30% и 40% от храните, произвеждани по целия свят, така и не достигат масата.
Годината на електромобилите
2010 г. най-вероятно ще бъде запомнена като годината на електрически превозни средства. Това включва не само на прехвалените и скъпи екоколи като Chevy Volt и Nissan Leaf и на Tesla. Появиха се и електрически автомобили на десетки други по-големи и малки марки. Оформиха се няколко успешни партньорства, като например Better Place и General Electric за изграждане на инфраструктура за презареждане на батерии. Авторите на доклада дават за пример и сътрудничеството между Panasonic и Tesla, които работят заедно за създаването на батерии от следващо поколение.