Авиацията ще стане вторият най-голям отрасъл, търгуващ с емисии

Авиацията ще стане вторият най-голям отрасъл, търгуващ с емисии

Авиацията ще стане вторият най-голям отрасъл, търгуващ с емисии
Reuters
Авиацията ще получи близо 213 млн. разрешителни за изпускане на парникови газове и така ще се превърне във втория по големина сектор в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ) след електроцентралите, обяви в понеделник Европейската комисия, цитирана от Bloomberg.
От 1 януари 2012 г. всички полети, пристигащи и заминаващи от летища в Европейския съюз, ще бъдат включени в схемата независимо от националността на превозвача. Година по-късно таванът на емисиите, причиняващи климатичните промени, ще бъде свален на 208.5 млн. квоти годишно (1 квота = 1 тон въглероден диоксид - бел.ред). Брюксел е определил годишния таван на основата на средногодишните емисии между 2004 и 2006 г., които са 219.5 млн. тона.
82% от квотите ще бъдат раздадени безплатно, 15% ще бъдат продадени на търгове, а оставащите 3 на сто ще бъдат запазени в специален резерв за бързо развиващи се или нови компании. Това разпределение трябва да бъде утвърдено до 30 септември.
Досега въздухоплаването, което причинява 2 на сто от глобалните емисии, не беше задължено да намалява количествата отделяни газове чрез търговията с квоти. След ожесточени дискусии с авиопревозвачите през 2008 г. Брюксел реши да включи сектора във въглеродния пазар.
"Емисиите от авиацията нарастват по-бързо спрямо който и да било друг сектор. Всички прогнози показват, че това ще продължи при условия на business as usual. Необходими са твърди действия", каза в изявление еврокомисарят по въпросите на климата Кони Хедегор.
Новата мярка ще оскъпи двупосочен билет между европейски държави с между 1.80 и 9 евро, сочат предварителни изчисления на Еврокомисията. При сегашната цена на една квота от около 15 евро полет в икономична класа от Брюксел до Ню Йорк и обратно би струвал 12 евро повече.
"Факт е, че ЕСТЕ означава до 350 млн. евро годишно допълнителни разходи за "Луфтханза", оплака се говорителят на авиокомпанията Петер Шнекенлайтнер. По думите му въглеродното бреме за авиоиндустрията ще изкриви конкуренцията и ще даде предимство на превозвачите, който не са базирани в ЕС.
До края на март всяка компания трябва да докладва емисиите си от 2010 г. пред Еврокомисията, която ще изчисли индивидуален "въглероден таван" за всяка фирма.
ЕСТЕ е най-големият пазар на разрешителни за парникови емисии в света и досега в нея бяха задължени да участват над 11 000 електроцентрали и заводи. Ако някоя компания надхвърли поставения таван за годината, тя трябва да купи недостигащите й квоти от друга компания, която е внедрила чисти технологии и затова има излишни CO2 разрешителни.