На какво мирише чистотата?

Сред популярните отговори на въпроса от заглавието, които чуваме в рекламите, са люляк, пролетни цветя, планински поток или френски парфюм. Въпросът за мириса на чистотата всъщност е част от провокацията в една история за създаването на българска марка натурални продукти за пране без аромати. Разказът е на Десислава Янкова - един от лекторите на форум "Бизнес", който инициативата "Горичка" организира миналата събота.
Да продаваш на американци, без да си бил в САЩ
Звучи несериозно, но е всъщност е възможно. През 2007 г. Десислава и съдружникът й Димитър Тонов решават да създадат своя марка за бебешки продукти от висок клас. След малко повече от година пускат на пазара дизайнерско спално бельо за бебета. Започват да продават първо в САЩ, като създават там своя собствена фирма, чрез която оперират и до момента. "Любопитно е, че ние никога физически не сме ходили там, разказва Десислава. Никога не сме виждали партньорите, с които работим, не сме виждали магазините, всичко се случва виртуално."
Въпреки това продуктите им се харесват и в момента се продават в около 20 магазина в различни райони на САЩ. Един от тях е известният холивудски бутик за бебешки стоки Petit Tresor, в който пазаруват звезди като Дженифър Лопес и Том Круз. "Наскоро си обновиха сайта и сега заглавната снимка на цялата категория за бебешко бельо е от нашите продукти", разказва Десислава. От известно време продават и в България. Във "Фейсбук" брандът им Angel Baby вече има над 15 000 почитатели.
Българите купуват с носа си
До препаратите за пране стигат преди около година като опит да решат личен проблем – Десислава страда от сериозна алергия към ароматизиращите съставки в препаратите за пране. "Когато вляза в магазин за препарати, се закашлям до такава степен, че започвам да се задушавам", разказва тя. След много четене защо се случва това и кои са рисковите вещества става ясно, че българският пазар не предлага много възможности за хора с подобни проблеми.
"Сравнявайки етикетите на конвенционалните и бебешките препарати на пазара, виждахме, че на някои пише "сензитив" и "бебе", но съдържанието е почти същото, разказва Димитър. И тогава решихме, че може би е добра възможност." "Възможност е също и за майките, тъй като проблемът е голям – има все повече деца с алергии или атопичен дерматит, който е следствие от химикали", допълва Десислава. В началото й се налага да си "внася" препарати.
Характерно за българския потребител е, че той купува с носа си, обяснява тя. Хората харесват да им мирише. В България се казва "да ти мирише на чисто". Но на какво мирише чистотата? Почти никой не обръща внимание, че ароматите, които се носят от тези продукти, са синтетични, хората не подозират колко са вредни. Това е вторият най-силен алерген след никела. Може да доведе до хронични главоболия, до астма, до екземи.
Алергията е станала повод Десислава да си даде сметка колко различни аромати нанасяме върху себе си всеки ден - шампоан, балсам, стилизант, дезодорант, гримове, а към тях се добавят и прах за пране и омекотител, и накрая всеки твърди, че по този начин миришем на чисто. Аз самата като потребител просто не искам да мириша на толкова много различни неща, обяснява тя.
Двамата с Димитър разказват, че в САЩ на все повече обществени места се забранява използването на такива изкуствени аромати, забраняват се ароматизаторите. В някои заведения има зала, свободна от аромати, точно както тук имаме зала за непушачи например.
Димитър разказва, че в САЩ съществуват много малки независими лаборатории, чиито екипи от специалисти разработват формули за най-различни козметични и почистващи препарати по изисквания на клиента. С помощта на такава лаборатория те подготвят своите препарати.
В тях няма почти нищо от съдържанието на конвенционалните прахове за пране. Формулата е на основата на сапун от кокосово масло и съставките са натурални. Списъкът им е в пъти по-къс от този на масовите прахове за пране и съдържа само четири компонента. По думите на Десислава формулата е направена така, че при изплакване нищо да не остава по дрехите, така че отпада нуждата от омекотител.
Конвенционалните препарати умишлено са формулирани така, че да остават по дрехите, разказва тя - остава аромат, остават оптични избелители. Това са една група химикали, които образуват филм върху нишката и остават по нея, обяснява Димитър. Те поглъщат ултравиолетовите лъчи и отразяват в синята част на спектъра. Това е ефектът, който в рекламите се описва като "прави бялото по-бяло" и "възвръща цветовете".
Другото им предизвикателство е да създадат продукт, който да е достъпен, т.е. да не струва скъпо.
Любознателни майки
Нашата целева група са майките и хората с проблеми, обяснява Десислава. Най-напред майките с деца, защото вече имаме комуникацията с тях. Според Десислава майките са най-любознателните потребители в България. Те са най-склонни да се интересуват от съставки, да се съветват с други майки, да питат, до голяма степен се влияят от това, което ще им препоръча лекар или приятелка. Майката, когато става майка за първи път, приема, че тя не знае, че трябва да се научи кои са добрите продукти, тя е най-отворена към това да й бъде предавана информация, да й бъдат обяснени предимствата.
"Искаме да научим майките кои са важните неща, които трябва да гледат не само при нашите продукти, разказват Десислава и Димитър. В текстила има лоши бои, лоши копчета и ципове с никел. Дори да изберат друга дрешка, искаме да знаят, че трябва да попитат дали копчетата са с никел, защото е вредно. Да знаят, че е хубаво материята да е сертифицирана или боите да са подходящи за бебета, че трябва да е 100% памук."
Ние сме малки и много взискателни, тъй като това е нашата марка и мога да кажа, че е голямата ми любов, обяснява Десислава. Затова всеки детайл се прави с огромно внимание, огромна любов, огромен ентусиазъм. Бебешкият бизнес е изключително емоционален и ако не си обичаш клиентите, ако не ги познаваш и те не са част от живота ти, ще си просто един продукт на рафта. На въпрос от публиката на форум "Бизнес" на какво все пак мирише чистотата Десислава отговаря кратко: "На бебе." А когато някой иска да му мирише на цветя, тя съветва - да си набере цветя.
Голямата мечта на създателите на Angel Baby е един ден да участват в голямото изложение на бебешки и детски стоки Kind und Jugend в Кьолн и да спечелят наградата за иновация. И вече работят по следващия си проект след препаратите за пране, който според тях ще има шанса да се състезава за такава награда, но засега отказват детайли.