Серхио Кастро, изпълнителен директор на "Рока България": Планираме да удвоим производството си в България

Испанецът Серхио Кастро е изпълнителен директор на "Рока България" АД, част от групата Roca, от септември 2008 г. Работи в групата от 10 години, като започва в поделението в Чехия Laufen. През 2003 г. Кастро поема длъжността регионален мениджър по експорта за балтийските страни, Унгария и Румъния, а от 2005 г. до август 2008 г. е финансов и административен директор на Laufen CZ s.r.o. отново в Чехия. |
- Групaтa Roca преодоля острия спад в бизнеса благодарение на развиващите се икономики - Правителството трябва сериозно да работи за намаляване на излишната бюрокрация - Една от екоцелите ни е да постигнем индустриално производство с нулев отпадък |
Вече има знаци, че глобалната икономика се възстановява от кризата? Какви са вашите наблюдения?
- Roca преодоля острия спад на бизнеса в сравнение с предишната финансова година. Спадът беше усетен особено силно в Европа - пазар, който е от изключително значение за глобалната дейност на групата.
Това стана благодарение на силния растеж на развиващите се икономики и подобрението в някои държави от европейската общност и страните от BRIC (Бразилия, Русия, Индия и Китай). Консолидираният ни оборот за 2010 г е 1.498 млрд. евро, 5.5% повече от 2009 г., а печалбата преди плащането на лихви, данъци и амортизационни отчисления е в размер на 235 млн. евро.
Планирате ли да разширите бизнеса си след края на кризата?
- Дори и в период на криза ние разширихме бизнеса си с няколко придобивки. През тази година купихме руската компания "Акватон". Искаме да наблегнем и на разрастването си в България. Току-що получихме лиценз за новия ни завод в Каспичан. Заводът вече функционира и това ще помогне почти да удвоим производството през следващите години.
Как оценявате условията за развиване на бизнес в България? Какви са главните пречки пред чуждите инвеститори?
- Условията за развиване на бизнес в България са задоволителни. Независимо от това обаче правителството трябва сериозно да работи за намаляване на излишната бюрокрация и за повече професионализъм в работата на държавните чиновници. Получаването на разрешителни в България понякога е твърде дълъг и изтощителен процес.
Какво предпочита българският потребител – продукти от България или вносни?
- Произходът на продукта не е от първостепенно значение. Но при еднакви цени клиентът избира българското.
Какви нови технологии и иновации са внедрени в продуктите ви за по-добро управление и пестене на вода и енергия?
- Устройствата за икономия на вода в нашите продукти са от голямо значение предвид факта, че 70% от водата, използвана в домовете, минава през банята. Системите с двустепенен бутон за водата, вградени във всички тоалетни казанчета на Roca, позволяват изразходването само на необходимото количество вода и в резултат се постига икономия от 40%. Оттук нататък е въпрос на лична инициатива всеки от нас да даде своя принос за разумното потребление на този ресурс.
При екологичните продукти на преден план изпъква концепцията W+W (умивалник и тоалетна в едно). При W+W се осигурява пестене на водата до 50%, като водата от умивалника се използва повторно, след пречистване чрез специална система в казанчето, за измиване на тоалетната. От първото си представяне на изложението ISH във Франкфурт през април 2009 г. досега концепцията W+W е получила 10 международни награди за устойчив дизайн и иновация.
Повечето смесителни батерии Roca са също екологични благодарение на системите за смесване на водата и ограничителите на дебита, а моделите електронни и термостатични смесители допринасят за значителната икономия на вода и енергия. Най-новото ни предложение е серията смесители Hybrid, които функционират едновременно като стандартни или като електронни, в зависимост от индивидуалните предпочитания на потребителя.
Какво може да накара големите компании да намалят екологичния си отпечатък? Трябва ли да има наказания за тези, които не отговарят на екостандартите?
- На първо място това е законодателството, особено европейското. Законите стават все по-строги спрямо нас по отношение на въздействието на дейността ни върху околната среда. Международни споразумения като Протокола от Киото, включени в разпоредбите на местното законодателство, промениха начина ни на работа. Не можем просто да пренебрегнем тези разпоредби.
На второ място това са клиентите. Те проявяват все повече и повече съзнателност по отношение опазването на околната среда и всички компании трябва да са наясно с това. Аз наистина вярвам и в ефекта от санкциите, които се налагат на компаниите, замърсяващи околната среда.
Десет от заводите на групата по света вече са нулеви отпадъци производство, като целта е този дял да достигне 100%? Кога ще стане това? Планирате ли да се прилагат нулеви отпадъци производство в завода на компанията в Каспичан?
- Проектът за производство с нулев отпадък (Zero Waste) се внедрява във всички наши фабрики. Zero-waste е част от екологичната ни програма, която е в процес на развитие, като една от главните цели е да се намали разходът на енергия за тон продукция. За 2006 - 2010 г. имаме реализирано общо намаляване на разхода на енергия с 14.9% на газ и с 4.6% на ток.
С това подобрение сме предотвратили отделянето на близо 52 750 тона CO2 в атмосферата. Втората цел на екологичната програма на Roca е постигането на индустриално производство без отпадъци и в рамките на 2010 г. това беше реализирано на 75%.
С всяка година се доближаваме до Zero Waste производство и в Каспичан. С помощта на различни технологии рециклираме по-голямата част от производствения отпадък. По отношение на енергийната ефективност за последните три години постигнахме забележително намаляване на разхода за енергия.
Колко смятате да инвестирате в заводите си, за да достигнете до производство с нулев отпадък?
- Не мога да кажа още колко трябва да инвестираме, защото става въпрос за инвестиции в световен мащаб.
Фондация We Are Water, с която групата работи, подкрепя различни екологични и хуманитарни проекти по света? Може ли да посочите някои от тях?
- Фондация We Are Water има подписани споразумения с различни международни неправителствени организации като УНИЦЕФ (UNICEF), "Образование без граници" и "Оксфам интернешънъл". Част от проектите включват осигуряване на вода за бежанците в Източен Чад, на питейна вода, санитарни и хигиенни условия в Етиопия, по която работим с "Оксфам интернешънал".
С друга хуманитарна организация, "Образование без граници", подпомагаме възстановяване на водния цикъл в резервата "Босавас", който се намира в Никарагуа, и за възраждане на племенните традиции за спасяване водите на езерото Титикака (Боливия и Перу).
С международната хуманитарна организация УНИЦЕФ си сътрудничим по Програма за повишаване качеството на водата, канализационната система и хигиената в Гвинеа Бисао и за унищожаване на холерата в селските райони на Демократична република Конго. През 2011 г. планираме да започнем на нови проекти с тези организации.
Какво представлява инициативата "Зелен кръг" в България?
- Представлява неформално бизнес движение, което приобщава български компании от различни бизнес сфери, които желаят и предприемат реални действия за трансформиране на бизнеса си в зелен. Устойчивото развитие е особено важна ценност за групата Roca, това е един от основополагащите принципи на компанията по света, а също и в България.
Твърдо сме убедени, че бизнесът е много по-отговорен за бъдещето на планетата в сравнение с гражданите, защото има и по-голямо въздействие върху околната среда, както и средства да повлияе на обществото. Затова бяхме от първите, присъединили се към "Зеления кръг". Тук откриваме възможност да споделим докъде сме стигнали в трансформирането на бизнеса ни в зелен, обсъждат се нови идеи и възможности за съвместни инициативи в бъдеще.