Тексасци правят евтино гориво от амоняк

Американски изследователи работят по нов метод за производство на амоняк, който може да конкурира водорода като гориво на чистите превозни средства на бъдещето, пише сп. "Ню сайнътист" (New Scientist).
При изгаряне на амоняк (NH3) се отделят азот и водни пари, поради което, за разлика от водорода, веществото се съхранява сравнително лесно в течно състояние. Това означава, че пренасянето му няма да изисква скъпа нова инфраструктура, казва Джон Флеминг от тексаската компания "Силвър игълс енерджи".
Флеминг и колегата му Тим Максуел от Тексаския технологичен университет в Лъбок разработват система за производство на амоняк, която може да се монтира в бензиностанциите. Съоръжението се захранва с ток, като отделя водород от чиста вода чрез електролиза. След това комбинира газа с азот от въздуха, за да се получи амоняк. За целта тексасците са адаптирали индустриален процес, но техният метод е подходящ в малки мащаби, а производството е сравнително евтино.
Според Максуел и Флеминг мобилната система може да се побере в стандартна бензинова колонка и може да произвежда между 4000 и 40 000 литра амоняк на ден. Модулният дизайн позволява системата да бъде възпроизведена и в по-голям мащаб и така производството да нарасне значително. Амонякът може да бъде произвеждан за около 20 цента на литър, уверяват предприемачите. Те вече работят с американската армия, която се интересува от приложението на технологията на бойното поле.
Ако устройството е способно да използва ток от възобновяеми източници, може да се окаже много полезно в отдалечени райони, смята химикът Едмън Цанг от Оксфордския университет. Той обаче не е убеден, че с електролиза може изгодно да се генерира водород.
Обикновените автомобили вече могат да се възползват от амонячното гориво като се зареждат със смес от 90% бензин и 10% амоняк, твърди Джон Флеминг. Колите, които в момента изгарят смес с биоетанол, могат да бъдат модифицирани, така че да се движат с до 85 на сто амоняк. Ще се наложи обаче техните сензори да бъдат програмирани наново, а резервоарът да бъде преработен, така че да съхранява амоняк под налягане.
Тексаският екип работи по дизайна на нов двигател, който изцяло да се захранява с амоняк. Идеята е той да задвижда електрически генератор, който от своя страна да подава ток към електродвигател, оттам към трансмисията на превозното средство.