Чуждите авиокомпании ще участват във въглеродната търговия на ЕС, реши Европейският съд

Чуждите авиокомпании ще участват във въглеродната търговия на ЕС, реши Европейският съд

Чуждите авиокомпании ще участват във въглеродната търговия на ЕС, реши Европейският съд
Reuters
Решението на Европейския съюз принудително да включи чуждите авиокомпании в европейската търговия с емисии е "съвместимо с международното законодателство", определи Съдът на европейските общности в Люксембург днес. Делото срещу европейската директива за търговията с емисии, която задължава всички авиокомпании с полети от и до Европа да участват във въглеродната търговия от началото на 2012 г., беше заведено от Американската асоциация по въздухоплаване (АТАА) и три американски авиокомпании - American Airlines, Continental Airlines и United Airlines, Inc. Позицията на САЩ се подкрепя от Китай и Русия, които също заявиха, че не желаят да купуват въглеродни разрешителни за полетите си.
Ръководството на въздухоплаването на Китай заяви, че само за първата година мярката ще струва на националната авиация близо 123 млн. долара, а до 2020 г. разходите й за въглеродни разрешителни ще се утроят.
Според дипломатически източници и компании Китай е заплашила с "ответни действия" срещу европейските авиолинии и френския производител на самолети "Еърбъс", ако ЕС не се откаже от плановете си.
Според еврокомисаря по климата Кони Хедегор, оглавяваща дирекцията на ЕК, подготвила директивата, новата мярка няма да оскъпи непоносимо полетите. По оценка на ЕК цената на въглеродните квоти ще оскъпят международните полети средно с около 8 евро – сума, далеч по-ниска от някои летищни такси например.
Така ЕС смята да стимулира намаляването на парниковите емисии в авиацията – очакването е, че компаниите ще инвестират в технологични подобрения за увеличаване на горивната ефективност и ще оптимизират полетите, така че да изминават възможно най-малки разстояния. На авиокомпаниите ще се разпределят безплатно 85% от нужните им разрешителни, определени според историческите им средногодишни емисии между 2004 и 2006 г. Останалите 15% ще се разпределят чрез търгове.