Светът срещу Европа за въглеродните "летищни такси"

От началото на 2012 г. всички авиокомпании с полети от и до летища в Европейския съюз (ЕС), както и с вътрешни полети ще трябва да плащат за въглеродни разрешителни по подобие на вече търгуващите с квоти индустриални предприятия и енергийни компании в ЕС.
Това реши миналата седмица Европейският съд в Люксембург по делото, което американските авиопревозвачи заведоха срещу евродирективата за търговията с емисии – един от основните инструменти на Европа в политиката й към климатичните промени.
Позицията на САЩ се подкрепя от Китай, Русия, Индия и още редица държави, които в края на септември подписаха съвместна декларация срещу ултимативното решение на Европа да наложи емисионни ограничения на авиацията.
Съдът обаче отхвърли жалбата, заявявайки, че директивата не противоречи на международното законодателство.Макар че новината зарадва Европейската комисия и въглеродния пазар, повишавайки леко цената на поевтинелите напоследък европейски квоти, развръзката на тази екологична война тепърва предстои.
Светът срещу Европа
Делото на Американската асоциация по въздухоплаване (АТА) и три американски авиокомпании - American Airlines, Continental Airlines и United Airlines, първоначално беше заведено във Върховния съд на Великобритания, който го прехвърли към Съда на Европейските общности в Люксембург.
След неговото произнасяне делото в британския съд продължава и макар че е много вероятно той да потвърди решението на европейския, не е задължен да го направи, писа сп. "Икономист".
Включвайки авиацията в търговията с емисии, на практика ЕС се опитва да простре собствените си правила далеч отвъд територията си, изтъкват чуждите авиопревозвачи. Действително директивата включва във въглеродните сметки цялата дължина на полетите, не само частта им в европейското въздушно пространство. Целта на Европейската комисия е по този начин да ускори политическите действия за климата сред останалите държави.
Така според жалбата евродирективата накърнява суверенитета на САЩ върху собственото им въздушно пространство, нарушава споразумението за въздушния транспорт между ЕС и САЩ, както и Чикагската конвенция. Съгласно конвенцията международните полети са освободени от такси върху самолетното гориво, а по същество въглеродната схема ще представлява таксуване на керосина.
Съдът в Люксембург обаче остави в сила директивата, заявявайки, че въглеродният механизъм засяга не полетите по принцип, а конкретно полетите, пристигащи и заминаващи от аерогарите в границите на ЕС, поради което тя има право да го наложи.
Оттук нататък е много вероятно някоя от държавите, подписали декларацията срещу европейската схема, да я атакува в Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO) към ООН, чийто управителен съвет се произнася по спорове, касаещи Чикагската конвенция, отбелязва "Икономист".
Организацията има право да бламира решенията на държави, които нарушават конвенцията. Такава стъпка може да се окаже неизгодна за ЕС, понеже формално в гласуванията нямат право да участват държавите, пряко замесени в спора.
Така, ако САЩ повдигнат въпроса, ще загубят правото си на глас, но същевременно ще елиминират и осемте европейски държави, които в момента участват в 36-членния управителен съвет на ICAO. А сред останалите има сигурни противници на директивата, подписали и декларацията срещу нея – Китай, Индия, Русия, Япония, Канада, Аржентина и Обединените арабски емирства.
Противниците на регламента обявиха, че принципно приемат идеята авиацията да се присъедини към борбата срещу глобалните промени в климата, но настояват това да стане с глобална схема. Декларацията, подписана от общо 21 страни, настоява вместо локалния европейски регламент ICAO да изработи адекватен международен въглероден стандарт за въздухоплаването, който да заработи например през 2013 г.
Въздушни контраатаки
Много от големите държави заплашиха, че ако ЕС въведе въглеродните правила, ще отвърнат с контрамерки. През юни например в израз на недоволството си срещу проектодирективата Китай блокира сделка за 3.8 млрд. долара на Hong Kong Airlines за 10 самолета "Airbus суперджъмбо", произвеждани в ЕС.
В САЩ пък през септември транспортната комисия на долната камара на Конгреса одобри законопроект, който забранява на американските компании да участват в едностранно наложената търговията с емисии на ЕС. Така де факто може да се стигне до абсурдния сценарий да бъдат спрени полети за Европа. Междувременно Русия заплаши да съкрати междинните кацания на европейски авиолинии към Азия на летищата си.
Освен всичко това представители на европейските компании се опасяват, че вратичка в директивата може да позволи на някои страни да изплъзнат от въглеродния ангажимент и те да бъдат поставени в неравностойно положение спрямо чуждите им конкуренти.
Директивата предвижда възможност авиокомпании да бъдат освободени от участие във въглеродната търговия частично или изцяло, ако техните държави въведат "еквивалентни мерки" за намаляване на емисиите. Европейските компании смятат, че разтегливата дефиниция за тези мерки може да даде коз на страните да кръшнат от механизма.
Ако всичко върви по плана на ЕК
Авиокомпаниите ще си купуват само 15% от нужните им разрешителни, за 85% от годишните си емисии (по данните от полетите им от предните години) ще получават безплатни квоти, гласи директивата. Квотите ще се разпределят на търгове от държавите в ЕС, които трябва да разпределят приходите за проекти за намаляване на парниковите емисии.
По изчисления на Point Carbon – секцията за въглеродна търговията на "Ройтерс", само за 2012 г. авиопревозвачите ще се нуждаят от около 88 млн. допълнителни квоти, които ще трябва да си купят, и тяхната стойност ще е около 1.1 млрд. евро. Компаниите ще бъдат санкционирани с по 100 евро за всеки тон СО2 емисии, който не "изкупят" с въглеродно разрешително.
Въпреки опасенията според Еврокомисията търговията няма да натовари съществено превозвачите. В зависимост доколко те калкулират цената на квотите в цената на билетите и доколко правят икономии и оптимизации полетите ще поскъпнат с от 2 до 12 евро, показа анализ на ЕК.
Междувременно доклад на френската агенция за космически изследвания Onera, поръчан от комисията, препоръча част от приходите на страните от продажба на квоти на авиопревозвачите да се инвестират в производство на биогорива, които да подпомогнат авиоиндустрията в намаляване на емисиите.
Въпреки спора доколко екологични са биогоривата неотдавна беше подписано тристранно споразумение между ЕК, няколко авиокомпании, сред които производителят Airbus и превозвачите British Airways, Lufthansa и Air France-KLM и производителят на храни Nestle, за производство на 2 милиона тона екологично гориво годишно до 2020 г.
Отделно British Airways разработват гориво от отпадъци, с което възнамеряват да зареждат самолетите си от 2015 г.