В България колите с ниски емисии се продават по-трудно

България се нарежда сред последните държави в Европейския съюз според средните парникови емисии на новите автомобили, продадени през 2010 г. Това показва проучване за екологичните превозни средства на Европейската федерация за транспорт и околна среда (T&E).
Миналата година в България са регистрирани около 13 900 нови коли, които отделят средно по 159 грама въглероден диоксид на изминат километър. Само Естония (10 200 нови коли) и Латвия (6100) са се представили по-зле – в тези страни емисиите от новите автомобили са 162 грама CO2/ км.
В същото време покупките на нови и по-екологични автомобили в България са намалили емисиите със 7.5 на сто спрямо спрямо 2009 г. За сравнение средното ниво на съкращения на вредните емисии в ЕС е 3.7% спрямо 2009 г.
Начело на класацията са Дания (133 300 нови автомобили) и Португалия (222 700) съответно със 126.6 и 127.3 грама въглероден диоксид на 1 км, изминат от нови коли, което е под европейската цел за 2015 г. за 130 грама на километър.
Спрямо 2009 г. Германия, която е най-големият автомобилен пазар с 2.87 млн. продажби на нови коли или 22% от всички в ЕС, е отчела намаление на вредните емисии само с 1.8 % до 151 грама СО2 на км. Средно в общността въглеродните емисии при изминаване на 100 км са 140.3 грама.
"Държавите могат да повлияят на продажбите на нискоемисионни превозни средства по много начини, включително чрез регистрация и данъчно облагане на базата на въглеродния отпечатък, чрез облагане на фирмените коли и чрез регулиране на етикетите и рекламите на автомобили", се казва в изследването на T&E.
Сред автопроизводителите компанията "Волво" е постигнала най-рязък спад на емисиите си в новите си коли – цели 9%. В същото време "Мазда" и "Хонда" отбелязват леко повишение на емисиите от возилата си.