"Екобулпак" е глобена заради подвеждаща реклама

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Екобулпак" е глобена заради подвеждаща реклама

"Екобулпак" е глобена заради подвеждаща реклама
Дневник
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби компанията за оползотворяване на отпадъци от опаковки "Екобулпак" АД с 205 845 лв. за заблуждаваща радио- и интернет реклама, съобщава Капитал. Санкция в размер на 420 лв. е наложена и на рекламната й агенция "ИвентЗоун".
Производството е образувано по искане на "Екопак България" АД - друга компания, която се занимава с оползотворяване на отпадъци от опаковки.
"Екобулпак е единствената организация, която гарантира, че събраните отпадъци от опаковки чрез нашите контейнери се рециклират" гласи проблемното изречение в радио рекламата, излъчвана по "Дарик Радио". Според констатацията на КЗК, то заблуждаващ характер и създава възможност за увреждане на конкурентите. Думата "единствената" налага извод, че всички останали действащи организации не могат да гарантират рециклирането на отпадъците, събрани в техните контейнери. Санкцията само за радио рекламата е в размер на 68 615 лв. за "Екобулпак" и 140 лв. за "ИвентЗоун".
Според регистъра на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) организациите, които оползотворяват опаковки в момента са шест: "Екобулпак", "Екопак България", "Репак, "Булекопак", "Екоресурс България" и "Екоколект".
Съгласно закона, всяка година те трябва да доказват пред екоминистъра, че са рециклирали отпадъците, за които са поели задължение, като в противен случай им се налага продуктова такса. Тъй като и "Екопак България" АД, и "Екобулпак" АД са сред организациите без заповед за продуктова такса, КЗК счита твърдението за заблуждаващо и способно да увреди интересите на останалите конкуренти на съответния пазар.
В периода декември 2008 - март 2011 г. "Екобулпак"  има реклама и в интернет, в която се твърди, че "Екобулпак" гарантира най-нисък риск при изпълнение на целите по оползотворяване". От КЗК заявяват, че приемат за заблуждаваща и тази реклама, по същите причини. Санкцията във връзка с тази реклама е в размер на 137 230 лв. за "Екобулпак" и 280 лв. за "ИвентЗоун".
В своя защита, от "Екообулпак" обясняват пред КЗК, че рекламният клип е бил излъчван в сравнително кратък период от време – от октомври 2011 г. до началото на март 2012 г. "Основната идея на радио клипа е била да информира обществото за възможностите за рециклиране на отпадъците, нуждата от разделното събиране, грижата към околната следа, както и чисто образователното напомняне за това кой вид отпадъци в кой цвят контейнери следва да се поставят. Поради това изречението, по повод на което е сезирано КЗК, не следва да се разглежда изолирано, а съобщението, част от което е то, следва да се разглежда в неговото цялостно звучене", посочват от компанията.