Нона Караджова: Екологията да се интегрира в повече учебни предмети

Нона Караджова: Екологията да се интегрира в повече учебни предмети

Министър Нона Караджова поиска и интернет платформа за споделяне на реализираните еко проекти на училищата . Снимка Архив
Министър Нона Караджова поиска и интернет платформа за споделяне на реализираните еко проекти на училищата . Снимка Архив
Опазването на околната среда трябва да се интегрира хоризонтално в учебните програми на повече различни предмети, а не да се въвежда като нов отделен предмет. Тази теза разви министърът на екологията Нона Караджова по време на първата кръгла маса "Образование за околна среда", организирана от Министерството на околната среда и водите и Министерството на образованието тази седмица.
Включване на повече часове на открито и създаване на общодостъпна интернет платформа за споделяне на добри екологични практики в училищата са други нововъведенията, предложени по време на дискусията
Екоминистърът Караджова и заместник-министър на образованието Милена Дамянова се срещнаха с представители на училища, университети и неправителствени организации от цялата страна, които представиха свои тематични проекти и инициативи.
Караджова се обяви против въвеждането на специален учебен предмет "Екология" в училищата с мотива, че това би натоварило допълнително учебната програма на децата. Най-добрият начин за възпитаване на екологична култура е интегрирането на опазването на околната среда във всички учебни предмети, обясни тя. Според нея, освен училищата, и университетите трябва да наблегнат на обвързани с екологията дисциплини, като Икономика на околната среда и Екологични технологии например.
Обучението на открито трябва да влезе като задължителна практика в училищата, смята още екоминистърът. Това налага да се подготви мащабен проект за прилагане на извънкласните форми на обучение в училищата, с който страната да кандидатства за финансиране от европейските фондове.
Друго предложение от МОСВ е разработване на общодостъпна интернет платформа. На нея ще се популяризират проектите, реализирани от училищата, като по този начин се предизвика детското внимание, а също и общественото, към устойчивото развитие.
"Фактът, че образователната система е толкова важна за промяна на потребителското поведение, което е завладяло света от десетилетия, се доказа и от едно представително национално социологическо проучване, което правихме преди около година. То недвусмислено показа, че хората в България смятат, че именно образователната система има решаваща роля за промяна в поведението към грижа за околната среда," – така министър Нона Караджова мотивира работата на форума и допълни, че той се организира в отговор на обществените очаквания, посочени в резултатите от това проучване. 
Заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова представи и някои предложения за нови теми в учебните предмети. Например за втори клас в предмета "Околен свят" да се включи темата "Опазване на околната среда".