Режисьорът на "Витоша" Любомир Младенов: Защитата на Витоша е случка без прецедент в по-новата ни история

Режисьорът на "Витоша" Любомир Младенов: Защитата на Витоша е случка без прецедент в по-новата ни история

Режисьорът на филма "Витоша" Любомир Младенов
Гала филм
Режисьорът на филма "Витоша" Любомир Младенов
До 7 март, когато в 19.30 ч. в зала 1 на НДК "София филм фест" ще открие фестивала с филма "Витоша", хората ще са гледали, слушали, а вероятно и участвали в доста протести по улиците на цялата страна. Режисьорът Любомир Младенов няма представа как точно ще се приеме 70-минутната му документална лента точно в този момент. Той обаче мисли, че протестите, които е снимал заедно с екипа си от близо четири години, са били празнични, много истински и за първи път, а на края на филма човек разбира защо тази планина изкарва хората на улицата.
Младенов е автор предимно на късометражни филми, които е показвал в Германия, Украйна, Франция. Той е носител на първа награда на конкурса за Балкански филми от Международния фестивал "Филмини" за късометражния си "34" от 2007г. Работил е и за телевизионната поредица "Един ден на...".
Защо решихте да снимате филм за Витоша?
– Идеята беше на Иван Попйорданов, който е и сценарист на филма. Той от малък е планинар и много обича Витоша. Той беше в течение и с конфликта за ски зоната още от самото му начало, далеч преди готвените промени в Закона за горите и големите протести на Орлов мост, до които се стигна миналото лято. Аз бях поканен за режисьор от продуцентите и оператора Емил Христов, с който сме близки. Нямаше нужда да ме навива изобщо, но в последствие той се захвана със свой режисьорски проект.
Има ли кадри и на Емил Христов във филма?
– Във финалния вариант на филма има и 2-3 негови кадъра. После със снимките се зае операторът Орлин Руевски, който много добре познава Витоша, сноубордист е. Без него бяхме загубени, буквално.
Обикаляхте ли много планината, до къде стигнахте?
– Обикаляхме цялата планината и селата й. Аз лично имах съвсем друга представа за тях – очаквах живи села, а се оказаха преобладаващо вилни зони с къщи с барбекюта и плувни басейни. Чуйпетльово например е много известно витошко село, но сега местните са едва 30 души.
Колко време снимахте този филм?
– Конфликтът започна 2008 г. Първият протест, който снимахме беше 2009 г., пролетта, когато проблемът не беше още поправките в Закона за горите, тогава взривяваха морени на Витоша.
Докато снимахме, приоритетите се сменяха в движение, но никой не очакваше да се стигне до блокадите на Орлов мост. След като тези кадри с протестите се подредиха, общата картина стана съвсем друга. Някои неща ми е жал, че ги няма в крайния вариант.
Искаше ми се да се усети, че тези протести са свързани с Витоша, но те имат и по-генерално значение. Мисля че има такъв нюанс. Защитата на Витоша е случка, която просто я няма в по-новата ни история. Протестиращите дадоха нов тон за песен, която подеха и протестиращите от събитията днес. Има я обаче и разликата, че онзи протест за Витоша беше съвсем идеалистичен и хората нямаха директна полза от него. За тези хора Витоша не е нещо, което можеш да купиш. В България еко-протестите са тези, които събуждат гражданските духове. От тях тръгна и промяната на режима преди двайсетина години.
Протестите на Орлов мост от лятото на 2012 г. Кадър от филма "Витоша", който ще открие София филм фест тази година
Гала филм
Протестите на Орлов мост от лятото на 2012 г. Кадър от филма "Витоша", който ще открие София филм фест тази година
Протестите ли са акцентът на филма?
– По-скоро протестите са рамката. Филмът проследява протестите за планината. В началото идеята ми се стори твърде публицистична, защото аз съм кинорежисьор. Захванах се, защото ми хрумна, че може да стане един по-голям филм, в който да се разкаже с какво точно е ценна планината Витоша, какво представлява. Това е и съществената част от историята на филма.
Защо е ценна Витоша, според вас?
– Ценна е, защото е някакво пространство, което си стои опразнено от всякакви цивилизации. Там отиваш и няма време, няма епохи. На един час от София. Това е ценно – глътката въздух, която можеш да си вземеш там. Затова сигурно е защитена територия, затова изобщо има такива територии.
Как подбрахте героите си във филма?
– Във филма има и лица, които нямат нищо общо с протестите, но те или имат мнение за Витоша или са много свързани с планината. Има хора, които абсолютно не могат без тази планина. Например бай Бичи – той пее и пише стихове за Витоша, няма друг живот без нея. Той е легендарен планински водач от село Кладница. Правил е и цялата маркировка от тази страна на планината, сега е пенсионер. Интересното е, че е качвал Витоша над 2 500 пъти, разказва как е отивал на работа в Министерството на финансите в София от Кладница през Черни връх. Ставал е в три часа сутринта заради това. Друг път сутрин стигал за час до Черни връх и после слизал, за да си продължи деня. Някои дни – по два пъти.
Алпинистът Дойчин Боянов участва с отношението си към мястото, също не е свързан с протестите. Той има зад гърба си три покорени хилядника и е започнал с катерене на Витоша. Друг герой, архитект Христо Генчев е с категорично мнение за София изобщо – какво може, какво не, има и категорични мнение "против" застрояването на планинската яка.
Какви са хората от протестите всъщност, някои от тях също участват във филма?
- Наблюдавах ги по време на протестите и си правех вътрешен кастинг с кого от тях да говоря. И това са хора, които ходят в тази планина, карат там, живеят с нея и просто не могат без това.
Не е вярно клишето, че протестиращите са
тесни специалисти еколози, които изобщо не искат никой да се качва в планината.
Снимали сме и Тома Белев, който можем да причислим към експертите. Според него, Витоша е в прекрасно състояние в момента. Той като специалист казва, че планината трябва да е дива, защото този парк не е Борисовата градина. Там има паднали дървета, но те имат своята важна роля и така трябва да бъде. Друг, който разказва е Любомир Попйорданов, председател на Българска асоциация за алтернативен туризъм, който никога не е имал нищо общо с протестите, но също смята, че подивялата гора на Витоша се е самосъхранила.
Хората от инициативна група "За Витоша" са по-скоро помагачи, не са специалисти-еколози. Това са сноубордисти, скиори, хора, които обичат да ходят на Витоша. Участва и адвокат Любомир Константинов от WWF, който от още от 2008 г. има блог "Да спасим Витоша" Той представя подробна документация, която показва от юридическа гледна точка казуса и машинациите.
Разказът на Любо е и своеобразна връзка между историята на 150-годишното туристическо движение "Алеко Константинов". Показваме архивни кадри на хората с костюми, които са се качвали да сторят хижи и пътища с голи ръце. Възрастен ветеран алпинист разказва как хората са мъкнели тухли и черчевета нагоре абсолютно безвъзмездно, за да има подслон после за всички. И от другата страна е Любо и неговото поколение, което трябва да си защитят планината.
Имате ли другата страна в конфликта – на инвеститора?
– Във филма няма никакъв вид разследване, не се казва кой е виновен. Няма я и другата страна в казуса. Затова може да се каже, че става дума по-скоро
за апология на хората, които защитават Витоша.
Всъщност филмът не е изчерпателен в никоя посока и няма такава претенция. Цялото нещо се оказа една бездна.
Витоша. Кадър от филма "Витоша", който ще открие София филм фест тази година
Гала филм
Витоша. Кадър от филма "Витоша", който ще открие София филм фест тази година
След снимките как гледате на планината?
– Със снимките и покрай тези срещи, Витоша ми се стори много по-интересна, отколкото ми е била преди. Аз не съм планинар, урбанизиран човек съм по-скоро. Общо взето филмът беше документален и за мен самия, как аз навлизам в тази планина. По време на снимките качих два пъти Черни връх и бях пред припадък.
Сега сигурно по-често ще се качвам горе, но въпросът не е как аз виждам Витоша. По-важното е друго в случая. В един момент
ти става съкровено да направиш възможно
тези хора да се изкажат, да говорят за планината.
Какви други интересни истории за Витоша излязоха по време на снимките?
– Филмът е и за сантимента Витоша. Има я историята на туристическото движение, поведено от Алеко Константинов. 300 души страшно представителни, с костюмите си. Никой не е очаквал, че толкова много хора ще се отзоват на тази еднократна акция – инициативата е на Алеко Константинов и Иван Вазов.
Оказа се също, че в тази планина има много диви животни. Има мечки, вълци, лисици, диви кози. В Европа това е единственият национален парк с толкова много видове птици (около 265 вида). Всички кадри с животни във филма са направени от фотокапани, заложени от зоолозите там, където най-често ходят те.
От другата страна на Витоша, при Чуйпетльово от десет години се води кампания за възстановяване на дивата коза. Тя е по-скоро от вида на антилопата, много е красива. Всяка година от Родопите са докарват на Витоша една-две диви кози в оградени пространства, забранени за хората. Така днес вече има около 40 диви кози в планината над София, а доскоро е са били напълно изчезнали.