Около 45 млрд. евро е скритата цена от замърсяването на въздуха заради тировете в Европа

Около 45 млрд. евро е скритата цена от замърсяването на въздуха заради тировете в Европа

Около 45 млрд. евро е скритата цена от замърсяването на въздуха заради тировете в Европа
Дневник
Приблизително 784 милиона евро е цената, която България плаща заради замърсяването на въздуха от автомобилния си транспорт по пътищата ни. Това е т.нар. скрита цена, или толкова струват отнетите човешки животи заедно с разходите за здравеопазване като пряко следствие от замърсяването на въздуха от автомобилния транспорт у нас. От тях 368 милиона евро е делът на големите товарни автомобили, т.нар. тирове. Това сочат изчисленията от последния доклад на Европейската агенция за околна среда към ЕС (ЕАОС), публикуван днес.
Когато се сформират пътните такси за тежкотоварните превозни средства – товарни автомобили или камиони, трябва да се отчита
разликата в негативните последици за здравето,
причинени от това замърсяване в различни европейски страни. Така таксите трябва да са много по-високи в някои определени страни, е една от основните препоръки в анализа на агенцията.
Очаква се замърсяването на въздуха да доведе до 3 милиона болнични дни и 350 000 случая на преждевременна смърт в Европа според изчисления в проучването. Подобни ефекти върху здравето имат и тежка икономическа цена. Замърсяването на въздуха от тежкотоварни автомобили струва на страните членки 43-46 милиарда евро годишно.
Евродирективата за винетки от 2011 г. указва как държавите - членки на ЕС, да инкорпорират разходите си за здравеопазване заради замърсяването на въздуха към таксите за големи пътища и магистрали. Приходите от такива схеми трябва да бъдат инвестирани в устойчив транспорт, се казва в директивата. В същото време приемането на такси за ползване на пътища
зависи от решението на отделните страни.
"Европейските икономики разчитат на този тип превоз на стоки за дълги разстояния, но това има своята скрита цена, която се изплаща с годините като влошено здраве и човешки жертви. Тази цена е много висока за тези, които живеят в близост до главните пътни маршрути в Европа. Ако включим тази цена в цената на стоките, можем да насърчим по-безопасни за здравето  видове транспорт, както и по-чисти технологии", смята Жаклин Макглейд, изпълнителен директор на агенцията.
Замърсяването на въздуха в Европа като цяло е намаляло през последните години, но все още е сериозен проблем в определени части на Европа, където вероятно за това
основен фактор са тежкотоварните автомобили,
се констатира в доклада. Дизелът, използван от повечето тирове, замърсява въздуха повече в сравнение с други горива, като бензин например. Емисиите на газове от дизеловите двигатели лятото на 2012 г. бяха обявени за канцерогенни от Международната агенция за изследване на рака.
Тежкотоварните превозни средства освен това са отговорни за 40-50% от замърсяването на въздуха с азотен окис (NOx) в европейските страни, които агенцията проучва. Азотните оксиди и фините прахови частици (PM 2.5) могат да причинят сериозни заболявания на дихателната система, сърдечно-съдови заболявания и други здравословни проблеми.
Едно и също замърсяване може да има различни странични ефекти.
Цената на замърсяването на въздуха от тировете например е до 16 пъти по-висока в някои европейски страни в сравнение с други, сочат данните в изследването. Най-висока е в Швейцария, също и в Люксембург, Германия, Румъния, Италия и Австрия. Обяснението е, че замърсителите причиняват повече вреда там, където има висока гъстота на населението или няма излаз на море, както и в планинските райони, където замърсяването не може да се разпръсне толкова лесно. В другия край на скалата са Кипър, Малта и Финландия.
Изчисленията показват, че новите модели тирове ще имат по-малко вредно въздействие и следователно – по-ниска цена. Т.нар. евроклас IV камиони, които са до шест години, или евроклас V – до три години, ще водят до 40-60% по-ниска цена при същите транспортни коридори.
Държавите - членки на ЕС, трябва да докладват на комисията от октомври тази година за това как те ще изпълняват пътно таксуване и дали изобщо ще въвеждат такова. Данните от доклада целят да подпомогната държавите членки при избора на своя индивидуална схема.