184 страни одобриха първото споразумение за ограничаване на CO2-емисии на авиацията

184 страни одобриха първото споразумение за ограничаване на CO2-емисии на авиацията

184 страни одобриха първото споразумение за ограничаване на CO2-емисии на авиацията
Reuters
Безпрецедентно споразумение за ограничаване на въглеродните емисии на глобалния авиационен сектор до 2020 година е били одобрено от общото събрание на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО).
Делегати от 184 страни членки са одобрили споразумението този петък, в края на двуседмичното си заседание в Монреал, Канада, предава Асошиейтед прес.
Подробностите около споразумението тепърва ще се уточняват. Документът упълномощава организацията да разработи глобален механизъм през следващите три години, за да бъде ратифициран на следващото общо събрание през 2016 г. и приложено четири години след това.
Споразумението не включва предложението на Европейския съюз, което му позволява да налага собствената си регионална схема за налагане на данъци върху въглеродните емисии на чуждестранните авиокомпании докато глобалната програма не влезе в сила. Страни като Русия, Аржентина, САЩ, Китай и Индия отхвърлиха плана на Съюза да се включат чуждестранните авиолинии в схемата.
"Макар че бихме предпочели повече страни да приемат нашата регионална схема, напредък като цяло беше постигнат," заявява Кони Хедегор, еврокомисар за климатичните промени и пояснява, че Брюксел ще вземе споразумението предвид, когато решава, заедно със страните членки и Европейския парламент, бъдещето на Европейската система за търговия с въглеродни емисии (ЕТС).
Замразена през април за една година, ако не бъде отменена, регулацията на ЕС ще влезе в сила през април догодина и ще задължи авиокомпаниите, използващи летищата на ЕС, да плащат за въглеродните си емисии.
Консервативният евродепутат Петер Лийзе, докладчик на ЕП по въпроса, определя решението на ИКАО като разочароващо. "За съжаление, нямаме гаранции, че системата ще бъде въведена през 2020 г. и че ползата за околната среда ще бъде съществена. Има прекалено много "ако" и "обаче", казва той и изразява съмнение, че европарламентъя ще се съгласи да поддържа статуквото до 2020 година. Лийзе настоява чуждестранните авиолинии да плащат поне за емисиите, генерирани над територията на евросъюза.