Строителството на "Южен поток" ще започне през късната пролет на 2014 г.

Строителството на газопровода "Южен поток" ще започне през второто четиримесечие на следващата годинa, т. е. ще е в началната си фаза през късната пролет и лятото на 2014 г. – именно в летния сезон, когато на плажа Паша дере в непосредствена близост до готвения проект, най-вероятно ще има плажуващи. Строителният период ще продължи около една година. Това стана ясно по време на представянето на актуализирания проект и Доклада за оценката въздействието върху околната среда от страна на изпълнителя – международната компания South Stream Transport пред журналисти този четвъртък.
Проектът "Газопровод Южен поток" на българска територия и акватория ще се състои от газопровод на сушата и морски газопровод.
В момента във водите край Паша дере има платформа, която по думите на изпълнителят извършва допълнителни проучвания за бъдещото издаване на разрешително за строеж на тази част от проекта. До две седмици те ще са приключили работата си и ще бъдат изтеглени оттам, увериха изпълнителите.
В същото време техническият директор Андрей Фик увери, че след изразените силни притеснения на местната общност за плажа Паша дере, той лично е посетил местността и плажа, компанията решава да смени метода на сторителство и проектът е бил актуализиран така, че сега на практика там няма да има строителни дейности, само ще се вижда корабът, който ще поема тръбата за по-нататъчното й вграждане в морето. Само преди няколко месеца е било взето и решението да се използват микротунелиte, които да минават под земята без да се прави изкоп, поясни още Фик.
Българският участък е върху 233 км, от които 23 км са в наши води, а около 3 км са на сушата.
Около километър минава през плажа Паша дере, но четирите тръби ще бъдат на 20 метра дълбочина и ще се положат по специален безизкопен метод.
Изпълнителят на проекта ще бъде насърчен да наема български работници и фирми, увери от своя страна Милена Христова, съвтник по оценка на околната среда.

Тръбопроводът ще е изработен от стомана – от вътрешната част, а външната обвивка ще е от полипропилен, който ще защитава моркската околна среда от тръбата, както и обратното – тръбата от морето. "Този материал има срок на годност и безопасна дейност на тръбопровода под морето от 50 години. Същият материал беше използван за конструкцията на проекта "Син поток", в който аз имах честта да участва преди повече от 11 години. Това е и най-добрата световна практика в момента," увери техническият директор на компанията Андрей Фик.
Изпълнението на морския газопровод ще се реализира от международната компания South Stream Transport, в която дялове имат Газпром – Русия(50% акционерно участие), Eni S.p.A. – Италия (20%), EDF – Франция (15%) и Wintershall Holding GmbH (Група BASF) – Германия (15%).
Изпълнението на газопровода на сушата в България от приемния терминал до границата със Сърбия ще се осъществява от българското дружество "Южен поток България" АД, в който по 50% дялове имат Българския Енергиен Холдинг (българско държавно дружество) и Газпром ОАО – Русия.
Общата дължнина на микротунел ще е 1 км и ще се намира на 400 м разстояние брегово от самия плаж и на 500 м разстояние на плажа от морето. "Това означава, че по време на изграждането му, както и когато започне да работи газопровода, няма да има директно влияние върху местността Паша дере. Никой няма да усети, че има тръба на 2 м дълбочина под плажа, след като тя бъде изградена," посочи още техническият директор на компанията. Тръбите ще се доставят от пристанищата на Варна и Бургас.
Предвидени са временни шумоизолиращи стени
Строежът на участъка в района на Паша дере ще продължи около година. При строежа ще има шум, който няма да надвишава допустимите норми, както и прах заради потока от камиони и изкопните работи, но строителните работи ще са далеч от селищата и ще се извършват само в обичайното работно време, ще има и осигурени временни шумозащитни стени. Това обясни Милена Христова, която е консултант на "Южен поток Транспорт" за екооценката на проекта на българска територия.
П одумите й другата част от сухопътното трасе, свързващо морския и наземния участък ще минава на около 2 км от населени места и не се очакват да засяга околната среда и здравето на хората в региона,

Изсичане на гората над тръбите
Ще се наложи и изсичане на дървета непосредствено над тръбите в местността Галата. Причината са корените, които могат да засегнат тръбите. Като компенсация компанията ще залеси след време храсти на същото място. Христова не каза обаче дали на друго място ще има компенсационно залесяване с дървета.
Трасето на морския участък пресича две действащи зони от европейската екологична мрежа НАТУРА 2000 – едната предстои да бъде обявена и е изцяло в морето, и други две защитени зони. НАТУРА-зоните "Лиман" и "Ракитник" реално няма да бъдат засегнати, тъй като работите там ще са безизкопни. Предвиден е мониторинг за бъдещата зона от екомрежата – морската "Емона", като ще се следи за влиянието на строежа върху морските бозайници и птици, както и на морското дъно, което ще бъде засегнато от драгирането при полагането на тръбите, призна Христова.

Подводното трасе на "Южен поток" ще минава и покрай останки от 38 потънали кораби на българска територия, но само шест от тях ще са в близост 150 метра от тръбите и затова за тях ще се осигурни буферна зона, разясни Милена Христова по повод мерките за опазване на културното ни наследство.
Докато има строителни работи на българска територия постоянно ще се изнася публична информация на сайта на компанията, а всеки желаещ може да поиска от компанията текуща информация по интересуващи го въпроси за проекта.
След първата фаза на публични обсъждания, предстоят още две обществени обсъждания с местното население на 19 и 20 декември. Компанията ще вземе предвид мненията и новите бележки и ще внесе окончателното си предложение за начините на строеж в Министерството на околната среда и водите през януари-февруари, каза Матео Веронези, отговарящ за екоразрешителните в компанията.
Изпълнителят не очаква евентуално необобрение на проекта в министерстовото и до края на първото тримесечие на 2014 г. оценката за въздействие върху околната среда на морския участък у нас да бъде окончателно одобрена от него.