Строежът до Арапя и дали всичко се случва по-бързо, ако инвестира общински съветник

Строителните работи на обекта, непосредствено до плажа Арапя, който нарастваше бързо по време на новогодишните празници, са продължили известно време въпреки установено административно нарушение. Това става ясно от информацията, предоставена от община Царево и Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК), както и от консултация с юристи.
"Дневник" проверява случая след сигнали от читател. След първата публикация, ДНСК която преди това дълго мълча, реагира със съобщение, че ще направи проверка. От нея става ясно, че е имало нарушение, което е санкционирано. Строителните работи е трябвало да бъдат спрени до отстраняването му, което обаче не се е случило.
Строежът е законен и дори нарушението да изглежда дребно, фактите около него предизвикват въпроси дали все пак инвеститорът не е в специална позиция, заради един от съдружниците в него - общинският съветник Георги Атанасов (ГЕРБ).
Санкцията за временно спиране на строежа е трябвало да бъде наложена от кмета на Царево Георги Лапчев (ГЕРБ). Не е ясно защо той не го е направил. До публикуването на материала и въпреки обещана обратна връзка, Лапчев не отговори на зададените въпроси от "Дневник" няма ли конфликт на интереси и не се ли дължи пропуска на факта, че с инвеститора са колеги и в общината, и по партийна линия.
ДНСК също не отговори на всички въпроси около казуса.
Проверка и резултати
Часове след разследването на "Дневник", направено по сигнала на наш читател Албена Христова за стоежа и публикувано на 19 декември 2013, ДНСК съобщи, че разпорежда на общината проверка за законността на строежа. Резултатите от нея получихме на 9 януари 2014 г.
В отговора е цитирана проверка, извършвана от служителите на община Царево на 9 декември 2013 г. (явно още преди публикуването на материала, не е ясно дали се е наложило и имало ли е допълнителна). Тогава на строежа "върху частен имот на парцела от 8 хил. кв. метра в местността Дядо Ильова Бахча" е било установено административно нарушение. "Строителството е започнато без съставен протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строеж", се казва в писмото на ДНСК до "Дневник".
Законът в този случай постановява още в същия ден (09.12.2013 г.) кметът на общината да издаде заповед за спиране на строежа, както и да даде указания какво следва да се направи. (Според т. 5 на чл. 224 от Закона за устройство на територията в глава 21 "Недопускане и отстраняване на незаконно строителство", началникът на ДНСК или кметът на общината е длъжен да спре изпълнението и да забрани достъпа до строежа, когато не е съставен протокол за строителна линия и ниво.)
Строителните работи в този случай обаче не са спрени. ДНСК не уточнява точно кога е започнало строителството, но със сигурност дейностите са били в нарушение на закона от влизане в сила на разрешението за строителство – 26.11.2013 г. до съставянето на протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа, т.е. минимум две седмици.
"При проверките не са установени факти и обстоятелства, които да налагат издаването на заповед за спиране на строителството," заявиха в писмен отговор от община Царево. Същото е записано и в отговора на ДНСК. Тъй като институциите общуват писмено, отговори на уточняващи въпроси се получават трудно (напр. защо според тях в случая не се е налагало спиране на строежа).
Вместо това е съставен акт, а кметът е издал наказателно постановление след четири дни – на 13 декември 2013г., с което е наложена глоба на нарушителя. След като е била заплатена глобата, е съставен протокол за откриване на строителна площадка и за определяне на строителна линия и ниво на строежа, информират още от дирекцията.
Бързо в полза на инвеститора
Времето между установеното нарушение, съставеният акт и наложената глоба – 9-13 декември е впечатляващо кратко, защото обикновено процедурата продължава месеци тъй като в нея е предвиден и срок за евентуално обжалване на някоя от страните, коментираха за "Дневник" юристи.
По закон в тези случаи е редно да бъдат санкционирани инвеститорът, строителната фирма и строителният контрол. От отговорите на компетентните органи не става ясно кой точно е нарушителя, кой е глобен и какъв размер е наложената глоба.
Кметът на Царево не отговори и на тези въпроси, а от ДНСК ни прехвърлиха отново към общината с аргумента, че за цялата процедура има информация и отговаря само Царево. ДНСК не отговори и кой е контролиращият орган, който трябва да прецени дали да санкционира общината, както и каква е санкцията.
При повторното си посещение на място по Коледа, читателят подал сигнала Албена Христова алармира, че там се строи денонощно, строежът е нараснал, а информационна табела отново не е открила. Според информацията на ДНСК обаче, на терена в началото на януари "има временна строителна ограда от метални платна, на която е поставена информационна табела".
Още детайли за строежа от отговора на ДНСК: ДНСК информира още, че строежът се изпълнява съгласно съгласувани и одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж № 148/05.11.2013 г. от главния архитект на община Царево. Строителните книжа са в съответствие с влезли в сила през 2007г. ПУП – план за регулация /Заповед № РД- 01- 1010/ 27.10.2007г./, който запазва действието си съгласно §24 ал. 1 ПЗР на Закон за устройство на черноморското крайбрежие /ЗУЧК/. Разрешението за строеж е влязло в законна сила на 26.11.2013г. и е издадено въз основа на одобрените инвестиционни проекти, предварителни договори с ВиК ЕАД Бургас и ЕВН ЕР АД Пловдив, протокол №12, решение №24 от 03.10.2013г. на ОЕСУТ Царево, Решение № БС- 246- ПР/13.05.2008г. и становище изх. № 7620/ 14.10.2013г. на Директора на РИОСВ Бургас . Строежът е четвърта категория по смисъла на чл. 137, ал.1, т.4 буква "б" ЗУТ, разположен е в урбанизирана територия и попада в зона "А" по смисъла на чл.9, т. 1 ЗУЧК. |