Екокоалиция: Решенията по казуса "Странджа" са имитативни, не спасяват парка

Екокоалиция: Решенията по казуса "Странджа" са имитативни, не спасяват парка

Екокоалиция: Решенията по казуса "Странджа" са имитативни, не спасяват парка
Решенията на парламента и правителството по казуса "Странджа" са имитативни и няма да спасят природния парк от застрояване, нито ще предпазят България от наказателни процедури на Европейската комисия. Тази позиция изразяват от коалиция "За да остане природа в България" след като парламентът излуша трима министри в тази връзка в петък.
В съобщение до медиите природозащитните организации заявяват, че ще изчакат до вторник (4 февруари) дали Министерски съвет, Народното събрание и главният прокурор ще предприемат нови стъпки по казуса.
След това те ще внесат националната петиция в защита на Странджа в Европейската комисия и Европейския парламент. По нея вече са събрани
над 17 хиляди подписа за 6 дни.
Природозащитниците ще информират Европейската комисия за нарушаването на три европейски директиви и ще поискат спиране използването на европейски средства от министерствата на околната среда и водите, регионалното развитие и инвестиционното планиране с мотива, че тези административни органи не познават и не прилагат европейското законодателство.
Обещанието да започне процедура за изменение на общия устройствен план на община Царево в частта му за Природен парк Странджа, за което е била издадена заповед на министъра на регионалното развитие на 30 януари според тях е крайно недостатъчна. Така се оставят за застрояване други емблематични места
като "Арапя" и "Корал",
които са извън парка, предупреждават от коалицията.
Заявленията на изпълнителната власт показват, че според регионалното и екоминистерството заповедта за общия план на община Царево влиза в сила, въпреки че
няма влязло в сила становище по екологична оценка и оценка за съвместимост с НАТУРА 2000, както изискват Законът за опазване на околната среда (чл. 82. ал.4 на) и Законът за биоразнообразието (чл.31) , подчертават природозащитниците и заключват, че незаконосъобразният общ устройствен план на община Царево ще продължи да се прилага и занапред – извън и в природния парк, до датата на приемане на следващия план (това предвижда чл.136 ал.3 на Закона за устройство на териториите). До тогава ще могат да бъдат процедирани инвестиционни намерения в парка, като е съвсем реално на мястото на вече
съборената незаконна "Златна перла"
да се появи нов комплекс, алармират те.
От коалицията подчертават, че екоминистерството не смята да изпълни задължението си по чл. 122 ал.1 на Закона за биологичното разнообразие и да спре действията на планове, които са приети в нарушаване на същия закон, т.е. без задължителната оценка за съвместимост с целите на НАТУРА 2000. Нито един от 240 депутати не е внесал законодателни предложения, които да спрат действието на незаконния устройствен план и да предотвратят други подобни казуси. Регионалното и екоминистерството показаха, че нямат намерение да изпълнят решение № 3614 от 14.03.2011 г. на седемчленен състав на Върховния административен съд, който ги задължи да изготвят нова екологична оценка на общия устройствен план на Царево.
 
Препратки към законите:

- ЗООС, чл.82 (4) Екологичната оценка на планове и програми завършва със становище или решение на компетентния орган по чл. 84, ал. 1. Влязлото в сила становище или решение е задължително условие за последващото одобряване на плана или програмата. Органите, отговорни за одобряване и прилагане на плана или програмата, се съобразяват със становището или решението и с поставените в тях условия, мерки и ограничения.

- ЗУТ, чл. 136.(3) Действието на съответния предходен устройствен план се прекратява от деня на влизането в сила на новия или изменения устройствен план.

- ЗБР, чл. 122. (1) Министърът на околната среда и водите:

1. спира разпореждания на органи на изпълнителната власт, които са в нарушение на този закон;

2. спира реализацията на планове и проекти, започнати или утвърдени в нарушение на този закон;

- Из Решение № 3614 от 14.03.2011 г. на седемчленен състав на Върховния административен съд: "С оттеглянето на становището за екологична оценка е възстановена висящността на производство за вътрешна административна услуга, поискана от министъра на регионалното развитие и благоустройството, поради което министърът на околната среда и водите е длъжен да финализира това производство с ново становище във формата и съдържанието по чл. 26 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (арг. чл. 82, ал. 4 ЗООС)."