Всички лифтове на Витоша без Княжевския могат да се ремонтират

Княжевският лифт е единственият в природен парк "Витоша", който не може да бъде възстановен. Всички останали обаче могат да работят и да бъдат поддържани в перфектна форма, са изводите от разследване на Би Ти Ви.
Неработещите лифтове и ски съоръжения на Витоша стават все повече през последните години, а малкото останали в движение се оказаха опасни.
Тезата на собственика им "Витоша ски", които искат да строят нови лифтове по нови трасета в природния парк, е, че всички съоръжения в момента са много остарели, а поддръжката и ремонтът им са невъзможни заради липса на резервни части. "Тази остаряла инфраструктура не е от полза на софиянци", казва пред телевизията Радослав Пеев, началник на сектор "Ски писти" във "Витоша ски".
Лифтовете на Витоша са произведени между 1962 и 1982 година. Някои от тях като Княжевския са в много лошо състояние, а тези, които работят, са занемарени. Телевизията се е свързала с производителите, за да установят дали липса на резервни части или лоша поддръжка е причината за неработещите или спрени съоръжения.
Симеоновският лифт – все още има резервни части
Симеоновският лифт, от чиято кабинка падна дете миналия месец, е произведен от австрийската фирма "Допелмайър". По проект "Витоша ски" иска да премахне старите съоръжения и да построи нова, по-дълга линия, защото според тях лифтът е морално остарял.
Един от мениджърите на компанията в Австрия, Михаел Битерл, обяснява пред Би Ти Ви, че с днешна дата все още се произвеждат резервни части. По думите му лифт, произведен през 1983 г., може да се поддържа в перфектна форма и досега.
"Академика" може да се поддържа
Лифтът "Академика" е другото съоръжение, дело на същия производител, пуснат е в експлоатация също през 1983 г.
Според фирмата - управляваща лифтовете, "Витоша ски" резервните части за тези съоръжения, когато ги има, са прекалено скъпи. Затова искат да построят нови лифтове.
Всяка една от тези кабинки, както и цялото съоръжение може да бъде в перфектна форма, уверяват от фирмата производител.
"Никой не е поръчвал резервни части за Романския"
Романският лифт е построен през 1968 г., вече четири сезона не работи. Фирмата - производител на съоръжението, е френската компания ПОМА. Фирмата продължава да съществува и да произвежда.
"За Романския ни бе отказано да ни направят хващачи, знаете тази година за Драгалевския лифт поръчахме 20 хващача за невероятната сума от 40 хиляди лева. И срокът за доставка е 15 седмици, поради тази причина Драгалевският в момента не работи", заяви Пеев.
След запитване на телевизията защо отказва да поддържа лифта от ПОМА отрекоха твърдението, че са им поръчвани резервни части за Романския лифт. Французите са информирани за съдбата на лифта и знаят, че той не работи от 4 години.
Лифтът над "Княжево" не може да бъде възстановен
Най-старият лифт в България е неработещата линия между Княжево и Копитото. Всичко в момента е разграбено. Съоръжението е произведено през 1962 г. от вече несъществуващата австрийска фирма "Гирак". След тежък инцидент е затворен през 1994 г.
"Той не може да бъде пуснат в това състояние отново в експлоатация. Най-доброто, което може да се случи с него, е да бъде подменен и Копитото да бъде междинна станция, така че да може да се свърже града с малките ски зони, които се намират в Златните мостове – Ветровала, Конярника. Именно това е нашата идея", казва Радослав Пеев от "Витоша ски".
След като спира да съществува, активите на фирмата производител "Гирак" са придобити от компанията "Допелмайър", но от австрийската компания заявяват, че не поддържат резервни части за този тип лифтове.
Княжевският лифт е единственият в планината, който не може да бъде възстановен.