Боян Петров: Трафикът в Кресненското дефиле убива и животните, и хората

Кресненското дефиле става все по-опасно и черно като статистика не само за животните, но и за хората. Това коментира пред "Нова телевизия" биологът и алпинист Боян Петров, който преди дни беше блъснат от кола в дефилето, докато изследваше влиянието на трафика върху биоразнообразието при варианта, при който трасето през дефилето остане, макар и само като еднопосочно.
Ставам все по-решителен, че в самото дефиле магистрала не трябва да има, каза Петров и допълни, че това биологично е най-богатото място в България и едно от малкото в Европа, като там на един квадратен метър живеят 3200 вида.
"Увреждането на местообитанията на флората и фауната долу е значимо. Изследванията ни показват десетократно намаление на броя на жертвите вследствие на изчезването им, убиването им от трафика", каза Петров и припомни, че дефилето е транзитен коридор на много видове пълзящи и летящи видове.
Предстои експертното научно становище да бъде внесено в министерствата на околната среда и на регионалното развитие, каза Петров. По думите му с тяхното активно съдействие е необходимо да се лобира пред Европейската комисия да финансира обходен вариант на магистралата източно от Кресненското дефиле, където влиянието върху природата ще е минимално.
По-късно през деня при първата копка на поредния участък от "Струма" министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова призова до края на годината гражданското общество, институциите в държавата и местните власти по пътя на компромиса да се обединят около най-доброто решение. "Остава голямата ябълка на раздора – окончателно до края на годината да обединим усилия, да направим всички необходими компромиси на неправителствените организации, на гражданското общество, на различните институции в държавата и на местните власти, за да намерим най-доброто решение и да спасим човешки животи и което е финансово възможно и постижимо, защото парите от Европа ги имаме до 2020 г.", подчерта регионалният министър, цитирана от "Фокус". Според нея такъв компромис е именно вариантът съществуващото шосе през дефилето да се използва еднопосочно и да се изгради паралелно трасе извън дефилето за насрещния поток.
По думите й, ако това не стане, най-тежкият участък - през дефилето, ще остане недовършен.