Дракон, бълващ пластмаса, посреща делегати на среща за океаните

Четири метров дракон бълваше пластмасови бутилки, опаковки, найлонови торбички пред хотел Хилтън в столицата на Малта Ла Валета, където в четвъртък започна двудневна конференция за океаните. С тази инсталация "Грийнпийс" изрази своя протест срещу огромното количество пластмасови отпадъци, които стигат до морските води.
Международната природозащитна организация настоява големите производители като Нестле, Кока кола, Унилевер, Пепси, Procter & Gamble да прекратят или да намалят съществено производството на пластмаси за еднократна употреба и опаковки. Според активистите, това са глобалните производители, които са основни виновници за замърсяването с пластмаса. Имената на тези марки бяха изписани и на крилата на "протестиращия дракон".
В същото време представители на Европейския съюз, отделни държави, бизнеси и научни организации съобщаваха своите ангажименти за намаляване на замърсяването на морските води.
По време на конференцията, американската компания Procter и Gamble представи своя инициатива. Фирмата започва да произвеждат нов бранд бутилка "Fairy Liquid", направена изцяло от рециклирана пластмаса, част от материала е пластмасов отпадък от океана. Според активистите обаче това е по-скоро лицемерна мярка, защото не засяга причината на проблема, а последиците.
"Да се инвестира в борбата срещу замърсяването е добре, но по-добре ще бъде да се спре производството на материалите, които замърсяват," обясниха активистите, които чакаха с плакати пристигащите над 90 делегати пред входа на сградата в нетипичен за Малта проливен дъжд.
"Политиците трябва да приемат законодателни рестрикции и забрани, а не препоръчителни мерки и ограничения," смятат още активистите.
Конференцията "Нашият океан 2017" среща представители на правителствата, гражданското общество, науката, финансите и бизнеса от цял свят, които два дни търсят решения и поемат ангажименти за защитата на океаните. Тази година един от акцентите е замърсяването на моретата с пластмасови отпадъци.
Над 8 милиона тона пластмаса стигат в морето всяка година и се разпадат на микрочастици, които влизат и в хранителната верига. Според изчисленията на организацията това замърсяване надминава 12 млн. тона годишно. Изследване на "Грийнпийс" на морски пластмасови отпадъци установява, че те са основно опаковки и продукти за еднократна употреба.
Производството на пластмаси се очаква да се увеличи, а схемите за управление на отпадъците и рециклирането не е са достатъчно решение на проблема, според природозащитниците търговските марки трябва да подходят по друг начин. "Нашият океан 2017" е възможност за държавите и компании от целия свят да започнат да се фокусират върху постепенно премахване на пластмасите за еднократна употреба.
Движението "The Break Free From Plastic" ("Свободни от пластмаса"), в което участва и "Грийнпийс", призовава местните общности по целия свят да се присъединят към почистването на плажове и да използват методологията за проверка на марките на опаковките и пластмасовите отпадъци. Това ще помогне за идентифициране на основните замърсители.

Осемдневно почистване на плажа на Филипините през септември, както и в други страни, включително Хърватия, Испания и Холандия, показват, че глобално признатите марки от глобални компании за бързооборотни стоки като Nestlé, Unilever, Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, PepsiCo и Coca-Cola са сред най-големите замърсители, твърдят от "Гринпийс".
"Новата методология за проверка на марката, тествана в няколко страни, показва, че най-лошите замърсители на пластмаса са едни от най-големите компании в света - очевидно тези, които трябва да поемат отговорност", каза д-р Сандра Шотърт от "Грийнпийс". По думите й производството и използването на "абсурдно големи количества пластмаси за еднократна употреба ден след ден е очевидно опустошително за нашите океани". Единственото решение е да се спре тази практика. Както правителствата, така и компаниите трябва да започнат да премахват най-вредните пластмаси за еднократна употреба.