Радостина Петрова, "Велоеволюция": Улица "Раковски" има нужда от велоалеята, но с подобрения

Новата велоалея на улица "Г.С. Раковски" беше посрещната с полярни мнения и остри критики от шофьори, велосипедисти и пешеходци. Някои столичани й се зарадваха, но повечето шофьори привидяха в нея обяснение за задръстванията по улицата, други установиха редица нередности и опасности по нея, а междувременно шофьорите бързо започнаха да не я зачитат без да бъдат санкционирани за това.
"Дневник" потърси мнението на Радостина Петрова от сдружение "Велоеволюция", което от години се бори за удобна и безопасна среда и инфраструктура за велосипедистите в градска среда. От организацията често участват в комисии за планиране на градската инфраструктура и се отворени да помагат с експертно мнение и опит на Столична община.
Сдружение "Велоеволюция" настоява и работи за удобна и практична велосипедна инфраструктура в столицата. Как ви се струва новата велоалея на улица "Г.С. Раковска"?
- Преди няколко години поканихме чужди експерти и проектанти на Столична община на работна среща и обучение за добри практики за велосипедна инфраструктура. Един от разглежданите казуси бе именно улица "Г.С.Раковски". Обсъждано беше решение за велосипедна лента с преоформяне на няколко кръстовища, подробно предложение сме отправяли и от името на сдружението.
Направеното в момента чрез ограничителите превръща лентата във велосипедна алея и вече не отговаря на нормативните стандарти за ширина - за велоалея е нужна по-голяма ширина. Разбираем е стремежа за физическо отделяне на инфраструктурата, защото и община и Пътна полиция трудно се справят с нерегламентираното паркиране. Според нас това отделяне трябва да е временна мярка.
Но тази велосипедна инфраструктура е нужна за улица "Раковски". Още подобрения по кръстовищата ще я направят по-удобна и по-безопасна за всички. Столична община, чрез зам.кмета Евгени Крусев и подопечната експертна комисия, са одобрили проект, в който велолентата продължава до улица "Московска".
Остават неясни съображенията, поради които велосипедистите се насочват през градинката "Кристал". Дори тази нужда да е оправдана, то маркировката може да е доста по-дискретна. От заявеното от г-н Зарков пред "Дневник" разбираме, че има идея велосипедистите да се насочат за връзка към алеята по бул. "Дондуков" през ул. "Париж", но няма такъв посочен проект в инвестиционната програма на общината. Това означава преминаване през антикварния пазар и алеята с художниците, както и през градинката пред базиликата "Св. София". Искрено се надяваме те да не осъмват опасани с пунктирани жълти линии.

Има ли, според вас, заложени опасни решения и недомислици по велоалеята?
– Има място за подобрение. Като цяло това е точното място на велосипедистите, а изпълнението е предвидено във всички планови документи на Столична община - по ул. "Г.С.Раковски" – от бул. "Евлоги Георгиев" до ул. "Московска".
Продължаваме да повтаряме - кръстовища, кръстовища, и пак кръстовища. Конфликтните точки там са най-много и продължава да има нужда те да се преосмислят на всички велоалеи в София.
Как могат да се решат и поправят тези недомислици?
– Възможно е в по-широката част на улицата велотрасето да премине чрез две еднопосочни велоалеи с ширина 2 м, отделени с ивица от платното - както е и според действащата наредба. В момента на места пътните ленти са оставени по 4.5 м, а това обърква шофьорите.
Коментирали сме и възможно по-безопасно решение за острия завой при ул. "Рачо Димчев" и ново оформление на основни кръстовища, така че да има място за всички участници в движението.
Създава ли велоалеята на "Раковски" проблем за автомобилите, както твърдят шофьорите?
– Практически и досега автомобилното движение се извършваше по една лента в посока заради паркиралите автомобили и то въпреки забраната за паркиране. Велоалеята в момента е още една причина тази забрана да не се нарушава.
Появата на успокоена централна зона с още велосипедни трасета и пешеходни пространства все повече ще е пречка за трафика в центъра. И така трябва да бъде - това се прави във всички европейски столици отдавна. Велосипедната инфраструктура обаче не може да покрие дефицитите в градския транспорт, инфраструктурата и цялостната транспортна политика на Столична община, заради които много съграждани предпочитат индивидуално придвижване с автомобил.

Как си обяснявате постоянно случващите се недомислици и абсурди по новосъздадените велоалеи в София?
– Всяка инфраструктура се одобрява от експерти на Столична община и на СДВР "Пътна полиция". Става все по-очевидно, че тези експерти трудно се справят с въвеждането на велосипедна инфраструктура според добрите практики и съществуващите нормативи.
Забелязваме пропуски още от начален етап на планиране, за което пък са отговорни прилагащите процедурите в направление "Архитектура и градоустройство". Когато те не са си свършили работата докрай, се оставя на проектанти и пътни полицаи да си блъскат главите чак при инвестиционното проектиране. Това са грешки и дори нарушения на закони и и нормативи, които са натрупани с годините. ("Велоеволюция" обяснява подробно за тези нарушения като посочва отговорните институции и лица в статия на официалния си сайт.
Велосипедните организации в София имат готовност да помагат за по-добри решения. Липсва обаче механизъм за диалог между велосипедните организации и Столична община по конкретните проекти. Общински съветници на 19 януари тази година обещаха и записаха в Програмата за велосипеден транспорт, че работна група трябва да бъде създадена и всички проекти за велоалеи да бъдат обсъждани преди да се реализират. Това и досега не е направено.