София вече има план за действие при мръсен въздух, който тепърва ще променя

София вече има план за действие при мръсен въздух, който тепърва ще променя

мръсен въздух, мъгла, смог
мръсен въздух, мъгла, смог
В ден, в който нивата на фини прахови частици са няколко пъти над нормата, Столичният общински съвет прие мерките си за справяне с проблема. Те обаче бяха сериозни критикувани от опозицията най-вече защото общината ще предприема реални действия едва след като няколко поредни дни вредните емисии за били поне 4 пъти над нормата.
Преди да бъдат приети днес, мерките бяха променяни няколко пъти от представянето им за пръв път през декември. Те са фокусирани върху ограничаването на движението на автомобилите, като не се засягат другите основни замърсители - отоплението на твърдо гориво с високо съдържание на сяра и пепел и незаконното горене на гуми, стари дрехи, метали, пластмаса и други отпадъци.
В гласуването участваха 45 съветници, като само четиримата представители на "Патриоти за София" (ВМРО и "Атака") гласуваха против именно защото не се предвиждат действия за справяне с проблемите с битовото отопление.
След влизането на мерките в сила в общината ще правят анализи за тяхното действие и ще може да ги променя. По-сериозните мерки като пълна забрана за движение на автомобили в центъра и безплатен градски транспорт ще могат да бъдат въведени едва след като се направят промени в законите. Те ще бъдат инициирани от кмета на София Йорданка Фандъкова и след като влязат в сила, общинските съветници отново ще гласуват аварийния си план.
Прилагането на аварийния план изцяло зависи от системата за прогноза за два дни напред, в които има възможност за превишаване на нивата на фини прахови частици. Тя обаче е с около 80% точност. Както отбеляза по-време на заседанието зам.-председателят на общинския съвет Николай Стойнев (ГЕРБ) прогнозата на системата за днес се сбъдна.
Мерките
Когато 2 станции прогнозират, че за следващите 2 дни нивата на ФЧП са до 3 пъти над нормата - 150mg/куб.м, Столичната община ще да извести КАТ да правят по-интензивни проверки за това кои автомобили замърсяват въздуха. Ако температурите позволяват, ще се предприема миене и метене на улиците. Служителите на Столичния инспекторат пък ще правят проверки дали в пунктовете за вторични суровини и в автосервизите не се горят отпадъци.
Другата дейност на общината в това време ще бъда да извести гражданите чрез сайта си за прогнозата. За целта ще бъде създадено и мобилно приложение.
Същите мерки ще се прилагат и когато прогнозата за следващите два дни е за превишения между 3 и 4 пъти над нормата. Тогава обаче ще се разрешава паркирането в крайните десни платна на някои от големите булеварди покрай центъра на града.
Забрана за паркиране в части или напълно в сините и зелените зони, както и затваряне за автомобили на улици ще се въвежда, когато прогнозите са за превишения 4 пъти над нормата. Тогава също ще е позволено паркирането по булеварди, а КАТ и Столичният инспекторат ще извършват проверки.
Ако тези действия не дадат резултат, прогнозата се окаже правилна и в два поредни дни се отчете четирикратното превишение на нормата, общината ще пусне целодневния "зелен билет" на цена от 1 лев за цялата мрежа от градския транспорт.
Съветниците от ГЕРБ и патриотите не приеха предложението на Венцислав Мицов от "Политическа група 5" (Зелените, "Глас народен" и "Движение 21") общината да въвежда "зеления билет" с началото на отоплителния сезон и да го спира в неговия край.
След промени в закона
Мерките, които зависят от промените в законите, са ограничаването на автомобилите ще бъде на няколко етапа. Първо ще се забранява движението на коли в центъра между 8 сутринта и 20 часа вечерта, след това в участъка между булевардите "Патриарх Евтимий", "Христо Ботев", "Тодор Александров" и 'Васил Левски". При преценка ще бъде затварян и целият център. Тогава ще бъде въвеждан и безплатен градски транспорт.
Тогава общината ще въведе и "плаващо работно време" за администрацията си, за да се облекчи движението на коли в пиковите часове.
Освен това
В плана са записани и дългосрочни цели, които общината си поставя, за да намали замърсяването на въздуха. Предвижда са разширяването на зелената зона за платено паркиране, изграждане на второ депо за земни маси, отклоняване на трафика от центъра към периферията, като се довършват "ринговите" булеварди около София. Общината ще изгради и система от сензори за измерване на качеството на въздуха.
Всички автобуси от градския транспорт, които се движат в централната част на столицата, пък ще трябва да са от категория Евро 5 или Евро 6.
Ще бъде въведени и месечни такси за строителните машини, които влизат в центъра, като тези за до 4 тона ще е 120 лева, а за тези над 30 тона - 150 лева. За булдозерите и валяците, които работят по обекти в центъра, таксата ще бъде 60 лева на месец.