Рокля от целулоза на бамбук дава началото на "кръговата мода"

Роклята модел "Мимоза" е изработена от "лиоцел" - събирателно наименование на влакното, изработено от целулозата на определен вид дървета - като бамбука и евкалипта, които растат изключително бързо, изискват малко вода и минимално количество препарати. Това прави лиосела по-устойчив ресурс от памука.
Това пише на етикета на един от новите модели в новата колекция Сonscious на марката H&M, която излиза тази седмица в магазините й. И резюмира добре целите и амбициите на компанията да въведе нов тип мода - "кръгова мода". За нея разказа пред журналисти директорът "Комуникации" Анна Вeликова и представи годишния доклад на марката с отчет за устойчивост.
Колекцията е изработена от устойчиви и рециклирани материали.
"Устойчивото развитие е бъдещето на бизнеса като цяло, ако не го практикуваме, няма да можем да просъществуваме", посочи Великова като мотив за устойчивия завой на компанията, която има над 6 хиляди магазина в 69 пазара по света. Тя припомни прогнозата населението на света да нарасне до 2030 г. до 8.5 млрд. души. "Те ще продължат да имат нужда да потребяват ресурси, да пият вода, ще имат нужда да се обличат. С изчерпването на ресурсите ние трябва да се обърнем към нов тип мода - кръговата мода."
100% кръгов жизнен цикъл на дрехата означава, че:
– материалите, които използват в производството си до 2030 г., ще са или напълно рециклирани, или са добити от устойчиви източници. През 2017 г. 35% от тях са такива. В момента почти 60% от памука, който използва марката за дрехите си, е устойчив, щадящ природата, използва се минимално количество вредни химикали (марката е вторият най-голям потребител на биопамук и на рециклиран памук. За него не се използват пестициди и химически торове).
Амбициите са до 2040 г. памукът им да е на 100% органичен. Вече имат т.нар. Peter Cotton Iniciative - обучават фермерите как да отглеждат памука си устойчиво, с минимална вреда за природата, по-малко негативни начини за добива му, с по-малко химикали и пестициди.
Връщането на продуктите в магазина срещу заплащане е една кампания на марката, с която H&M успяват да повлияят на клиентите си за устойчивата кауза и след като са закупили стоката им и са излезли от магазина. Целта на компанията е до 2020 г. да успеят да съберат 25 000 тона годишно стари дрехи; през 2017 г. те са 17 771 тона, а в началото на тази инициатива през 2013 г. количеството е само 3047 т. Тези стари или ненужни дрехи намират различно приложение - във вторите употреби, като пълнеж на седалки на автомобили или до рециклиран материал за нови дрехи.
До 2040 г.: напълно енергийно ефективни
Най-голям дял въглероден диоксид компaнията отделя при производството на материали - 46%. Усилията й са насочени в намаляване употребата на електричество в магазините с 25% и 100% възобновяеми енергийни източници до 2030 г.
Подходът им залага също и на подобряване на условията на работниците във фабриките (работят с 1600 фабрики, които не са тяхна собственост), и се стремят да наложат справедливо заплащане. Целта им е да успеят тази година да въведат тези правила в 50% от фабриките, произвеждащи половината от обема на продуктите на марката.
В 50% от фабриките работниците участват в демократичен избор на управлението на работните си места.