Задължителната каска за колоездачи да отпадне, настояват от "Велоеволюция"

Задължителната каска за колоездачи да отпадне, настояват от "Велоеволюция"

Задължителната каска за колоездачи да отпадне, настояват от "Велоеволюция"
Изискването за задължителни каска и светлоотразителна жилетка да отпадне от новия проект за закон за движение по пътищата. Това е едно от редица искания за корекции, за които настояват от сдружение "Велоеволюция" в тяхно становище по проекта, поместил правилата и изискванията за велосипедисти. На 20 април 2018 г. МВР публикува три проектозакона, които да заместят действащия Закон за движение по пътищата.
Според сдружението, което от години консултира общинските съветници и работните групи в Столичната община, както и от МВР за по-добра градска инфраструктура, включваща и велосипеден транспорт, предложените нововъведения очевидно не са част от цялостна визия за подкрепа на велосипеден транспорт в населените места, нито за велосипеден спорт и туризъм.
Те определят новостите, свързани с велосипедите, в закона като "хаотични, непълни и неясни, не са подкрепени с аргументи и не съответстват по никакъв начин на европейска и световна практика".
Заради всички допуснати пропуски и липса на мотиви и аргументи към проектозакона
"Велоеволюция" настоява той да бъде оттеглен
и преработен, като в работните групи бъдат включени представители на велосипедни организации.
Според тях в проектозакона не са поставени определени високи цели за постигане на безопасност и подобряване на пътното движение въобще,а подходът към велосипедистите е по-скоро рестриктивен. "Нововъведенията с нищо не биха допринесли за развитие на велосипедния транспорт, спорт и туризъм, каквото е необходимо за постигане на по-добро здраве, по-качествена среда за живот и по-чиста околна среда за всички ни", смятат от "Велоеволюция".
Фалшива грижа и бягане от отговорност
В становището си "Велоеволюция" акцентират на новозалегнало задължение велосипедистите да носят каски и жилетки. От сдружението считат, че подобна "униформа винаги, по всяко време и във всякакви условия" не е достатъчна защита от злополуки. Те обясняват, че такова законово задължение е доказано неефективно от опита на други страни и тези задължения се премахват.
Подобно универсално правило не съществува в никоя страна по света, изтъкват от сдружението.
"Ползата от индивидуалната употреба на тези защитни средства е несъмнена и не я отричаме. Смятаме, че най-добрата защита е познаването и спазването на ясни правила за движение. Употребата на каски и светлоотразителни жилетки и елементи може и трябва да бъде активно насърчавана, но не и законово налагана", подчертават от сдружението.
Според информация на "Велоеволюция" Европейската федерация на велосипедистите (European Cyclists Federation, ECF) е отправила в дадения срок официална препоръка към МВР против изискването за задължителни каски и жилетки в проектозакона.
Основният съвет на европейската федерация към българските власти е вниманието да бъде насочвано към подходящо отделяне на велосипедното движение от автомобилното, както и към ефективни мерки за намаляване и спазване на скоростта на движение в населените места. (Обосновани препоръки с изследвания, доказващи неефективността на законови задължения за носене на каски и жилетки от велосипедисти, са публикувани на интернет сайта на федерацията.)
Други пропуски според каращите колела
Сред основните пропуски в проекта за закон, на които наблягат от сдружението, са:
липсата на дефиниции за велосипедна инфраструктура – проектозаконът не различава велосипедна алея от велосипедна лента, двупосочна от еднопосочна велоалея
– правилата за поведение на велосипедисти при конкретни ситуации продължават да не са изяснени. Оставено е, както досега, общини и проектанти да тълкуват каква е правилната организация на движение при кръстовища с различни типове велоинфраструктура. "Вече сме потърпевши от недомислени велоалеи и законът трябва да коригира това", напомнят от организацията
– пропуснато е наказание за водачи, които не осигуряват предимство на велосипедист на велосипедна пътека
– пропуснати са конкретни глоби за паркиране, престой или движение на автомобил по велосипедни пътеки, велоалеи и велоленти, макар тези действия да са забранени в проектозакона.