Най-замърсен е въздухът около бул. "Цариградско шосе", Орлов мост и Софийския университет

На живо
На живо: Премиерът и министри обсъждат водната криза

Най-замърсен е въздухът около бул. "Цариградско шосе", Орлов мост и Софийския университет

Най-замърсен е въздухът около бул. "Цариградско шосе", Орлов мост и Софийския университет
Най-сериозно е замърсен въздухът в района на булевард "Цариградско шосе", около Орлов мост и Софийския университет. Тези изводи съобщава проф. Иван Недков от Института по електроника към БАН в интервю за БНР. Недков е част от екип на проект за изучаване на фините прахови частици и разпределението им в град София.
Изводите са направени по време на 17-ата национална среща в областта на здравеопазването, която се проведе през уикенда в "Албена". В момента има риск от финансови санкции от страна на Брюксел, след като България вече беше осъдена заради системно надвишаване на допустимите норми, а отговорните институции не прилагаха адекватни мерки за справяне с опасния за здравето на гражданите си проблем.
Проектът е финансиран от фонд "Научни изследвания" и използва една от най-съвременните апаратури за такива изследвания, която, освен да локализира замърсяването, може да установи и източниците му. Това са така наречените "лидари", всъщност оптически радар.
През 2016 г. Столичната община използва възможностите на проекта на БАН и заедно правят пилотно изследване за замърсяване на въздуха в района на квартал "Младост". Тогава тече ремонт на "Цариградско шосе" и ремонт на улици. Във времето, в което работят по ремонта, облаците от прах над квартал "Младост" се увеличават.
"Единият от големите източници е трафикът, но при него частиците са в ниските слоеве на атмосферата и ако се мият редовно улиците, такова замърсяване би могло да бъде силно ограничено", обяснява професорът и допълва, че "проблемите идват от фините частици, а те могат да се появят от горенето на твърди горива – на въглища, на дърва, да не говорим за горенето на гуми във "Филиповци", които са опасни замърсявания."
Недков напомня, че самото разположение на София е такова, че тя е дъното на една чаша, оградена е от планини и това предполага, че там би могло да става натрупване на замърсявания, свързани и с движението на въздуха.
В момента учените от проекта изследват много внимателно "Цариградско шосе". Възможностите на апаратурата им са 25 километра. Има шест локални станции на Изпълнителната агенция за околна среда към Министерството на околната среда и водите и информацията, която те подават, е точна и ясна. Другата група, която се занимава с такива изследвания, е гражданско движение, но уредите им, по думите на професора, са с ограничени възможности. Институтът за хидрометеорология на БАН също прави подобни замервания, които обаче не улавят частиците.
"Ние можем да кажем къде са източниците на замърсяване и това е най-сигурният път за вземане на управленчески решения. В момента имаме данни от зимно-пролетния период. Бул. "Цариградско шосе" има много сериозни замърсявания в старото колело към летището. При Орлов мост и СУ също има натрупване на замърсявания. Опасно е в края на зимния период, към 15.30-16 ч., когато интензивността на движението е много голяма", обяснява Недков.
От 2018 година София-град е под много сериозно наблюдение на европейски органи за замърсяването на въздуха. Има замърсявания, които са над нормите – фините прахови частици под 2 и половина микрона до 10 микрона. Невинаги обаче причините за това надвишаване на нормите са локалните замърсявания. Има фини прахови частици, които идват от други дестинации, напомня професорът.
"Те са най-опасни. Например прах от пустинята Сахара. Общината на първо време трябва да чисти улиците, трябва да се следи и качеството на колите, но най-важно е съзнанието на хората", каза още Недков.