Глобени шофьори за замърсяването на въздуха няма и не се очертава да има

Въпреки направеното в началото на годината обещание колите, които замърсяват въздуха над допустимото, да бъдат спирани, до тази санкция не се е стигнало, няма и глобени шофьори. Това се разбира от писмен отговор на вътрешния министър Валентин Радев на въпрос на депутата от БСП Явор Божанков.
Във въпроса си народният представител пита конкретно за броя на отказаните регистрации на автомобили, които не отговарят на екологичните стандарти, за броя на спрените от движение коли и на санкционираните шофьори.
Отговорът обаче не съдържа конкретни числа.
Министърът пише, че единствено в София има газ - анализатори за проверка на вредните емисии на колите, а в закона няма уредена норма за допустимите им нива. От това следва, че най-вероятно именно липсата както на правни норми, така и на устройства за контрол, е причина да няма данни за спрени коли и глобени шофьори.
Само контролно-техническият пункт на Столичната пътна полиция е оборудван с газ-анализатори, които са дарение от общината. В останалите пунктове за регистрация на пътни превозни средства в страната не се извършват проверки на вредните емисии при първоначална регистрация на употребявана кола например, се казва в отговора и се допълва, че в Закона за движение по пътищата не са установени норми на вредните емисии, над които да бъде отказвана регистрацията на превозното средство.
Във въпроса си депутатът посочва, че замърсяването на въздуха е чувствителна и изключително важна тема. И пита как се определят екологичните стандарти, на които трябва да отговарят автомобилите в България при първа регистрация; на колко превозни средства е отказана регистрация или тя е прекратена, както и колко шофьори са глобени заради непокриване на стандартите; каква са резултатите от проверките с газ-анализатори в страната; с колко газ-анализатори разполага МВР.
В отговора пък вътрешният министър насочва към други институции, отговорни по темата. Подчертава, че "компетентен орган по провеждане на държавната политика по опазване на околната среда е Министерство на околната среда и водите". А отговорен за одобрението на типа нови превозни средства е директорът на изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
Иначе Радев обяснява още в отговора си, че при първоначална регистрация на нов автомобил собственикът трябва да предостави валиден ЕО сертификат за съответствие, издаден от производителя. Сертификатът е по образец в наредба 60 и и еврорегламент. В него се сочи екологичната категория на двигателя на моторните превозни средства, а с действащите европейски регламенти се определя дата, до която превозното средство от съответната екологична категория подлежи на първоначална регистрация. След тази дата, новите изисквания, заложени в регламента, влизат в сила и сертификатът губи своята валидност.
В случай на първоначална регистрация на на употребявана кола в България, не се предоставя такъв серфитикат, а техническите данни се взимат от предишното свидетелство за регистрация - ако колата е била регистрирана на територията на ЕС, Европейското икономическо пространство или Конфедерация Швейцария, а ако е извън тези случаи - е необходимо индивидуално одобрение от изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".