"Мерцедес" CLC F-Cell e първият в света сериен модел, който е плъгин водороден хибрид.
Електромобилите често се сочат за бъдещето на автомобила, като се подчертава, че са екологични и не замърсяват. Това обаче не е съвсем вярно поне докато цялата енергия, която използват за придвижването си, не идва от възобновяеми енергийни източници. Към момента това далеч не е така, като в различните държави процентът ток, идващ от отделящи вредни емисии централи, варира. Все пак една разновидност на електромобилите действително е напълно чиста, защото сама произвежда нужния й ток. Става въпрос за водородните автомобили. Първите опити с подобни коли започват през 80-те години, но тогава идеята е енергията на водорода да се извлича в модифицирани версии на двигатели с вътрешно горене. Десетина години по-късно обаче се намира нов начин за ползване на водорода за гориво, като в горивни клетки той извършва реакция с кислорода от въздуха и произвежда ток, а отпадният продукт е чиста вода. Днес вече серийни водородни модели имат "Хонда", "Тойота" и Хюндай", но те все още са екзотика. В този смисъл бях развълнуван да карам подобен автомобил за първи път, като късметът ми се усмихна във вид на новия "Мерцедес" GLC F-Cell.
Както се вижда от името на модела, водородният автомобил е изграден на базата на кросоувъра GLC.За разлика от моделите на бензин и дизел, при водородния CLC на мястото на двигателя с вътрешно горене е разположена горивната клетка, към задния мост е свързан електромотор, а част от обема на багажника е жертван за монтирането на батерия. Батерията е причина багажният обем да е една идея по-малък, отколкото във версиите с традиционен двигател на CLC. Допълнителният акумулатор с голям капацитет не е задължителен елемент за един водороден автомобил, но заради твърде слабата разпространеност на зарядните станции за водород (дори в Германия в момента те са едва 51) от "Мерцедес" правят първия в света сериен модел, който е плъгин водороден хибрид. Токът от батерията се използва и в режим на ускорение, когато е нужна цялата мощност, тъй като горивната клетка произвежда около 70 конски сили от общо 211. Използването на по-голямата горивна клетка би оскъпило сериозно автомобила, тъй като в нея има голямо съдържание на платина. Батерията с капацитет почти 14 киловатчаса се зарежда като при електромобилите и осигурява пробег до 50 километра. Заедно с 4.4 килограма водород, разположен в резервоари пред задния мост и на мястото на диференциала в пода на колата, запасът от ход достига 478 км. Зареждането с водород отнема около 3 минути. Що се отнася до себестойността на пътуването на водород, то е близо до цената на това на дизел или бензин. GLC F-Cell харчи по около килограм водород на 100 километра, цената на който на зарядните станции в Германия е 10 евро. Според "Мерцедес" обаче с развиването на мрежата от водородни станции и увеличаване на броя на автомобилите на това гориво цената му ще падне вероятно наполовина. Оказа се, че вълнението ми от срещата с водороден автомобил не е било много разумно, тъй като "Мерцедес" CLC F-Cell се кара като всеки електромобил. Ускорението е впечатляващо и става в пълна тишина, при спиране кинетичната енергия се трансформира в ток, който отива в батериите. Водачът може да избира между няколко режима на шофиране - с използване на енергията само от батериите, с извличане на ток само от горивните клетки, в режим на зареждане на батериите или в хибриден режим, при който електрониката преценява кой източник на захранване да използва. Добрата новина за шофьора е, че той така и не разбира кога какво се случва, тъй като автомобилът си върви еднакво. Отделно водачът може да избира между спортен, комфортен и екологичен режим на шофиране. Що се отнася до цената на самия GLC F-Cell, в момента той се предлага само на оперативен лизинг, като се ползва срещу 799 евро на месец с включени застраховки, данъци и технически обслужвания. След като има B-класа на водород и "Ситаро" на водород, от "Мерцедес" са готови да лансират и кемпер на базата на модела "Спринтер". Той също ще е плъгин водороден хибрид.
Концептуалната версия на модела се задвижва от електрически двигател с мощност 208 конски сили, задвижващ задните колела. Кемперът има общо четири резервоара за водород с капацитет 7.4 кг. Електрическата батерия е 9.2 киловатчаса.Както вече писахме ,стратегията на "Мерцедес" за намаляване на вредните емисии включва още лансиране на електромобили (първият е на снимката вляво), плъгин хибриди и т.нар. меки хибриди.