Фоторазказ: Да караш на водород

Мерцедес

Фоторазказ: Да караш на водород

"Мерцедес" CLC F-Cell e първият в света сериен модел, който е плъгин водороден хибрид.

  • Електромобилите често се сочат за бъдещето на автомобила, като се подчертава, че са екологични и не замърсяват. Това обаче не е съвсем вярно поне докато цялата енергия, която използват за придвижването си, не идва от възобновяеми енергийни източници.
    Електромобилите често се сочат за бъдещето на автомобила, като се подчертава, че са екологични и не замърсяват. Това обаче не е съвсем вярно поне докато цялата енергия, която използват за придвижването си, не идва от възобновяеми енергийни източници.
  • Към момента това далеч не е така, като в различните държави процентът ток, идващ от отделящи вредни емисии централи, варира. Все пак една разновидност на електромобилите действително е напълно чиста, защото сама произвежда нужния й ток. Става въпрос за водородните автомобили.
    Към момента това далеч не е така, като в различните държави процентът ток, идващ от отделящи вредни емисии централи, варира. Все пак една разновидност на електромобилите действително е напълно чиста, защото сама произвежда нужния й ток. Става въпрос за водородните автомобили.
  • Първите опити с подобни коли започват през 80-те години, но тогава идеята е енергията на водорода да се извлича в модифицирани версии на двигатели с вътрешно горене.

    Първите опити с подобни коли започват през 80-те години, но тогава идеята е енергията на водорода да се извлича в модифицирани версии на двигатели с вътрешно горене.<br /><br />
  • Десетина години по-късно обаче се намира нов начин за ползване на водорода за гориво, като в горивни клетки той извършва реакция с кислорода от въздуха и произвежда ток, а отпадният продукт е чиста вода.
    Десетина години по-късно обаче се намира нов начин за ползване на водорода за гориво, като в горивни клетки той извършва реакция с кислорода от въздуха и произвежда ток, а отпадният продукт е чиста вода.
  • Днес вече серийни водородни модели имат "Хонда", "Тойота" и Хюндай", но те все още са екзотика. В този смисъл бях развълнуван да карам подобен автомобил за първи път, като късметът ми се усмихна във вид на новия "Мерцедес" GLC F-Cell.

    Както се вижда от името на модела, водородният автомобил е изграден на базата на кросоувъра GLC.
    Днес вече серийни водородни модели имат "Хонда", "Тойота" и Хюндай", но те все още са екзотика. В този смисъл бях развълнуван да карам подобен автомобил за първи път, като късметът ми се усмихна във вид на новия "Мерцедес" GLC F-Cell.<br /><br />Както се вижда от името на модела, водородният автомобил е изграден на базата на кросоувъра GLC.
  • За разлика от моделите на бензин и дизел, при водородния CLC на мястото на двигателя с вътрешно горене е разположена горивната клетка, към задния мост е свързан електромотор, а част от обема на багажника е жертван за монтирането на батерия.
    За разлика от моделите на бензин и дизел, при водородния CLC на мястото на двигателя с вътрешно горене е разположена горивната клетка, към задния мост е свързан електромотор, а част от обема на багажника е жертван за монтирането на батерия.
  • Батерията е причина багажният обем да е една идея по-малък, отколкото във версиите с традиционен двигател на CLC.
    Батерията е причина багажният обем да е една идея по-малък, отколкото във версиите с традиционен двигател на CLC.
  • Допълнителният акумулатор с голям капацитет не е задължителен елемент за един водороден автомобил, но заради твърде слабата разпространеност на зарядните станции за водород (дори в Германия в момента те са едва 51) от "Мерцедес" правят първия в света сериен модел, който е плъгин водороден хибрид.
    Допълнителният акумулатор с голям капацитет не е задължителен елемент за един водороден автомобил, но заради твърде слабата разпространеност на зарядните станции за водород (дори в Германия в момента те са едва 51) от "Мерцедес" правят първия в света сериен модел, който е плъгин водороден хибрид.
  • Токът от батерията се използва и в режим на ускорение, когато е нужна цялата мощност, тъй като горивната клетка произвежда около 70 конски сили от общо 211. Използването на по-голямата горивна клетка би оскъпило сериозно автомобила, тъй като в нея има голямо съдържание на платина.
    Токът от батерията се използва и в режим на ускорение, когато е нужна цялата мощност, тъй като горивната клетка произвежда около 70 конски сили от общо 211. Използването на по-голямата горивна клетка би оскъпило сериозно автомобила, тъй като в нея има голямо съдържание на платина.
  • Батерията с капацитет почти 14 киловатчаса се зарежда като при електромобилите и осигурява пробег до 50 километра. Заедно с 4.4 килограма водород, разположен в резервоари пред задния мост и на мястото на диференциала в пода на колата, запасът от ход достига 478 км.
    Батерията с капацитет почти 14 киловатчаса се зарежда като при електромобилите и осигурява пробег до 50 километра. Заедно с 4.4 килограма водород, разположен в резервоари пред задния мост и на мястото на диференциала в пода на колата, запасът от ход достига 478 км.
  • Зареждането с водород отнема около 3 минути. Що се отнася до себестойността на пътуването на водород, то е близо до цената на това на дизел или бензин. GLC F-Cell харчи по около килограм водород на 100 километра, цената на който на зарядните станции в Германия е 10 евро.

    Зареждането с водород отнема около 3 минути. Що се отнася до себестойността на пътуването на водород, то е близо до цената на това на дизел или бензин. GLC F-Cell харчи по около килограм водород на 100 километра, цената на който на зарядните станции в Германия е 10 евро.<br /><br />
  • Според "Мерцедес" обаче с развиването на мрежата от водородни станции и увеличаване на броя на автомобилите на това гориво цената му ще падне вероятно наполовина.
    Според "Мерцедес" обаче с развиването на мрежата от водородни станции и увеличаване на броя на автомобилите на това гориво цената му ще падне вероятно наполовина.
  • Оказа се, че вълнението ми от срещата с водороден автомобил не е било много разумно, тъй като "Мерцедес" CLC F-Cell се кара като всеки електромобил. Ускорението е впечатляващо и става в пълна тишина, при спиране кинетичната енергия се трансформира в ток, който отива в батериите.
    Оказа се, че вълнението ми от срещата с водороден автомобил не е било много разумно, тъй като "Мерцедес" CLC F-Cell се кара като всеки електромобил. Ускорението е впечатляващо и става в пълна тишина, при спиране кинетичната енергия се трансформира в ток, който отива в батериите.
  • Водачът може да избира между няколко режима на шофиране - с използване на енергията само от батериите, с извличане на ток само от горивните клетки, в режим на зареждане на батериите или в хибриден режим, при който електрониката преценява кой източник на захранване да използва.
    Водачът може да избира между няколко режима на шофиране - с използване на енергията само от батериите, с извличане на ток само от горивните клетки, в режим на зареждане на батериите или в хибриден режим, при който електрониката преценява кой източник на захранване да използва.
  • Добрата новина за шофьора е, че той така и не разбира кога какво се случва, тъй като автомобилът си върви еднакво. Отделно водачът може да избира между спортен, комфортен и екологичен режим на шофиране.
    Добрата новина за шофьора е, че той така и не разбира кога какво се случва, тъй като автомобилът си върви еднакво. Отделно водачът може да избира между спортен, комфортен и екологичен режим на шофиране.
  • Що се отнася до цената на самия GLC F-Cell, в момента той се предлага само на оперативен лизинг, като се ползва срещу 799 евро на месец с включени застраховки, данъци и технически обслужвания.
    Що се отнася до цената на самия GLC F-Cell, в момента той се предлага само на оперативен лизинг, като се ползва срещу 799 евро на месец с включени застраховки, данъци и технически обслужвания.
  • След като има B-класа на водород и "Ситаро" на водород, от "Мерцедес" са готови да лансират и кемпер на базата на модела "Спринтер". Той също ще е плъгин водороден хибрид.

    Концептуалната версия на модела се задвижва от електрически двигател с мощност 208 конски сили, задвижващ задните колела. Кемперът има общо четири резервоара за водород с капацитет 7.4 кг. Електрическата батерия е 9.2 киловатчаса.
    След като има B-класа на водород и "Ситаро" на водород, от "Мерцедес" са готови да лансират и кемпер на базата на модела "Спринтер". Той също ще е плъгин водороден хибрид.<br /><br />Концептуалната версия на модела се задвижва от електрически двигател с мощност 208 конски сили, задвижващ задните колела. Кемперът има общо четири резервоара за водород с капацитет 7.4 кг. Електрическата батерия е 9.2 киловатчаса.
  • Както вече писахме ,стратегията на "Мерцедес" за намаляване на вредните емисии включва още лансиране на електромобили (първият е на снимката вляво), плъгин хибриди и т.нар. меки хибриди.
    Както вече писахме <a href="https://www.dnevnik.bg/skorost/2018/10/15/3326557_fotogaleriia_elektricheskiiat_flot_na_mercedes/" target="_blank">,стратегията на "Мерцедес"</a> за намаляване на вредните емисии включва още лансиране на електромобили (първият е на снимката вляво), плъгин хибриди и т.нар. меки хибриди.