Природозащитници: преговорите за ски зоната в Банско нарушават закона срещу пране на пари

Министрите на околната среда и водите от 2001 г. досега са нарушавали Закона за мерките срещу изпирането на пари, като не са извършили задължителните идентификация и проверка на физическите лица, които са действителни собственици на юридическото лице, с което екоминистерството има правни отношения - фирмата "Юлен" АД.
Това гласи сигналът на Института за зелена политика (ИЗП), изпратен днес до Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС) и Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ). Той апелира за нови проверки както на предните екоминистри, така и на настоящия министър Нено Димов.
За "Дневник" подателят на сигнала Петко Ковачев от ИЗП уточнява, че Нено Димов трябва да бъде проверен, защото той инициира промяна на концесионния договор "въз основа на една честна дума".
"Към момента на започване на широко афишираните преговори между г-н Нено Димов и представители на "Юлен" АД за промяна на концесионния договор той в качеството си на задължено лице по чл. 4 т. 24 от Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП) не е извършил изискуемите проверки и е започнал преговори с концесионера в нарушение на чл. 10 т. 1-4 от ЗМИП", аргументира исканите проверки сигналът. Според закона срещу изпирането на пари
министрите са задължени да проверяват юридическите лица
както при установяване на делови взаимоотношения, но също и да актуализират и проверяват информацията, когато "стане известно, че е настъпила промяна в обстоятелствата", и когато "възникне съмнение за верността, актуалността или адекватността на представените идентификационни данни за клиентите и за техните действителни собственици".
Какво следва
Според Института за зелена политика ДАНС и комисията против корупцията към момента трябва да проверят:
- Действията на всички министри на околната среда от за периода от момента на започване подготовката на концесията досега във връзка с изпълненията на задълженията им по силата на чл. 3, ал. 2, т. 14, а именно да установи действителния/те собственик/ци на "Юлен" АД, по реда на чл. 6, ал. 2 от тогава действащия ЗМИП, а след 27.03.2018 г. - по силата на чл. 4 т. 24 от ЗМИП и чл. 10 т. 1-4 от сега действащия ЗМИП.
- Реалните прехвърляния на собствеността на акционерите в "Юлен" АД от момента на неговото създаване, като специално се проучат прехвърлянията на собствеността на офшорните акционери и на всички офшорни компании по веригата на всеки от тях до крайните собственици.
- Произхода на средствата, платени при прехвърлянията на собствеността на офшорните компании, акционери в "Юлен" АД, за последните 10 години.
Отпада ли проблемът, ако собственик е Жирардели?
Сигналът цитира изпратен още на 31.01.2018 г. предишен сигнал и уточнява, че проблемът не е отстранен с декларираната в понеделник от австрийския гражданин Марк Жирардели мажоритарна собственост на фирмата.
Петко Ковачев, изпълнителен директор на неправителствената организация, коментира съобщението на Марк Жирардели в сигнала: "С това твърдение (доколко отговаря на истината е отделен въпрос) можем да приемем условно, че е потвърдена нашата теза, че от 21.12.2001 г. досега всички министри на околната среда и водите са в нарушение на изискванията на ЗИМП (както в неговия стар, така и в неговия актуален вариант) в качеството си на концеденти. По този начин те са създали сериозни предпоставки за възможно пране на пари през различни бизнес инициативи, свързани със ски зона Банско, строителния бум в града и региона и свързани с тях други инициативи (вкл. наркоразпространение и проституция, за които има свидетелства от туристи и гости на Банско през сезона)."
За "Дневник" Ковачев уточни, че данните, изнесени от сайта "Биволъ" за проверката в Кипър за прехвърлянията на собствеността на офшорните акционери в "Юлен", показват сериозни разминавания с думите на Жирардели относно датите на прехвърляне на собственост. Също така, ако скиорът е действителен собственик, нищо не пречи да публикува удостоверения, договори или други валидни документи според законодателството на юрисдикциите, в които са регистрирани "Т.А.К." "Дюн" и Си Уай Фи, изходящи от централен регистър или от регистриращ агент, от който е видно кои са действителните собственици на тези три офшорки.
"Независимо от резултата около предполагаемата собственост на Марк Жирардели остава необходимостта от проверка на предишните собственици. Вече има съмнителни сделки в зоната, които, освен че ощетяват държавата, могат да се окажат и изпиране на пари. Министрите не са изпълнили задълженията си да проверят с кого си имат работа", добави Ковачев.