Природозащитници: дори и да строим през Кресна без европари, евроконтрол ще има

Природозащитници: дори и да строим през Кресна без европари, евроконтрол ще има

Природозащитници: дори и да строим през Кресна без европари, евроконтрол ще има
След като правителството се отказа от европейското финансиране за лот 3.2. за автомагистрала "Струма", има риск българските граждани да платят два пъти цената на строежа през Кресненското дефиле - веднъж в плащания на строителните фирми и втори път в резултат от наказателни процедури от Европейската комисия. Това обяви днес на своя пресконференция коалицията от природозащитни организации "Да спасим Кресненския пролом".
Правителството настоява без аргументация за строеж през ценната за европейското биоразнообразие зона на Кресненското дефиле, докато още през 2013г. проектът за цялостната авгомагистрала е одобрен от Европейската комисия при условие да няма участък през него, разясни Десислава Стоянова от "За Земята". Освен това цената за лот 3.2. през пролома не е по-ниска от одобрения от Европа и щадящ природата вариант, при който автомагистралата минава изцяло от изток над долината, допълниха Петко Ковачев от Института за зелена политика и Даниел Попов от европейската гражданска мрежа CEE Bankwatch Network.
Петко Ковачев добави, че правителството се отказва от европейското финансиране, за да не подлежи строежът на европейски правила и контрол. При все това, строеж в нарушение на общностното законодателство подлежи на наказателни процедури и санкции срещу страната членка, независимо с какви средства са платени нарушенията, поясни той.
В подробни дискусии на отхвърления от Европейската комисия проект на правителството и недостатъците му за сигурността и прехраната на жителите на община Кресна природозащитниците разясниха, че трасето през дефилето нарушава не само природозащитното законодателство, но и европейската директива за пътна безопасност. И по двете теми има внесени жалби и се очакват санкции за държавния бюджет от милиони. Според екокоалицията, санкциите са неизбежни, ако правителството продължи с възлагането на сегашния си проект.
При този сценарий ще се строи с пари от националния бюджет, като към момента оценките са за около 650 милиона евро за трасе, което в едната посока ще минава през дефилето и ще го увреди, а в другата посока ще минава над него. В допълнение към тази сума за път, който реално не е автомагистрала, след наказателните процедури отново чрез парите от данъци ще бъдат платени още около милиард евро в санкции от Европа заради нарушения на правилата за опазване на природата и за безопасността на автомобилното движение, предупреждават екоактивистите.
Последните оценки на алтернативата за изцяло източно трасе с характеристики на автомагистрала, което има валидна екооценка и одобрение от Брюксел, са за малко над 600 милиона евро. За тях обаче вероятно Европейската комисия би одобрила финансиране в рамките на предстоящата година, каквото отказа за трасето през дефилето, на което правителството държи.
След журналистически въпроси в дискусията се включиха и доц. Стоян Бешков от Националния природонаучен музей към Българската академия на науките и Стоян Йотов, наблюдател за изпълнението в България на европейската финансираща програма "Лайф+".
Доц. Бешков разясни, че условието на Европейската комисия при одобряването на автомагистрала "Струма" през 2013г за това да няма участък през Кресненския пролом няма как да бъде заобиколено. Проломът е малка територия - находище за биологични видове от различни групи - пеперуди, влечуги, птици и други, и местообитания , които са редки и приоритетни на европейско ниво. За сравнение той цитира свои данни за видово разнообразие в Кресненския пролом от 122 дневни пеперуди, на фона на едва 58 вида за цялата територия на Великобритания. Освен това той разясни, че предвижданите от правителството мерки за поправяне на щетите за дивата природа чрез предпазни мрежи и тунели в дефилето не биха имали никакъв дългосрочен ефект за животните.
Стойн Йотов добави, че като представител на европейската програма "Лайф+" той наблюдава проекта за автомагистрала "Струма" от гледна точка на няколко европейски инициативи за опазване на биоразнообразието на Кресна. Той подчерта, че приоритет на Европейската комисия е да няма противоречие между целите на различни потоци на европейски средства, насочени към една и съща територия. Той подчерта, че увреждането на биоразнообразието на европейската мрежа "Натура 2000" чрез строежа на автомагистралата представлява такъв сблъсък. Йотов също подчерта, че автомагистрала "Струма" е един общ проект и че нарушения при един участък - а именно лот 3.2 през Кресненското дефиле - ще се отрази и във финансови санкции за целия проект на магистралата.