"Галъп": За българите основен замърсител на въздуха е промишлеността

За българите основен замърсител на въздуха в страната са промишлените предприятия (32%), но според софиянци това е по-скоро трафикът (37%), показва проучване на "Галъп интернешънъл". Проучването е част от ежемесечната независима от външно финансиране изследователска програма на "Галъп интернешънъл" и е проведено "лице в лице" между 5 и 13 март. То е обхванало 813 души и е представително за населението на България на възраст над 18 години. Максималното стандартно отклонение е ±3.5% при 50% дялове. 1% от извадката е равен на около 55 хиляди души.
В края на миналата и началото на тази година имаше поредица от дни, в които въздухът в София беше опасно замърсен. Изнесени през миналата пролет данни от гражданското сдружение AirBG за миналия отоплителен сезон сочат, че най-много дни със замърсяване над нормата е имало във Видин (91 дни, или 42% от сезона), Русе (73 дни), Пловдив (65) и София (41). От сдружението отчетоха също, че с 1.8 години се скъсява средно животът от мръсния въздух, докато от пушенето - с 1.6 години.

Отоплението на твърдо гориво се счита за виновник за мръсния въздух почти в еднаква степен в страната и столицата (17 срещу 15%). Същото важи и за праха, идващ от строежи, неизмити улици и липсващи настилки.
Според проучването хората в София биха приели различни мерки за облекчаване на трафика - например форми на повече общински транспорт. Очаквано родителите на ученици са и най-големите привърженици на такива идеи.
Мненията за качеството на въздуха сериозно се различават според големината на населеното място. Хората от малките градове и селата са и тези, които преимуществено смятат, че въздухът при тях е много добър или по-скоро добър (например близо 70% в селата смятат така). Както може да се очаква, столицата е на другия полюс - в София общо близо 70% смятат въздуха за лош или много лош. В средата остават областните и по-малките градове.

Поредица сондажи на "Галъп интернешънъл" по тези проблеми назад във времето показват, че столичани, а и жителите на останалите областни градове биха одобрили всякакви мерки за облекчаване на все по-натоварената градска среда, уточняват от агенцията.
Според настоящото изследване например повече публичен транспорт за ученици се приема в цялата страна от 49%, а се отхвърля от 20%. Останалите се колебаят. В областните градове и София обаче тази мярка се приема още по-добре.

Закономерно най-високи са дяловете на подкрепа за общински транспорт за ученици сред самите родители на ученици, шофьорите, активно работещите. Това са и хората, които най-много са засегнати от забързаното ежедневие на големите градове. Те са и в най-голяма степен убедени, че такова решение ще облекчи трафика и ще помогне на градската среда като цяло и въобще ще повиши качеството на живот.