Въздухът се изчиства временно заради мерките срещу пандемията, според изследване

През 2020 г. 80 от 100 държави имат подобрение в качеството на въздуха според средногодишните нива на фините прахови частици PM2.5, отчетени от държавните измервателни станции и от граждански активисти. Това отчита изследването на швейцарската компания IQAir, като обяснява изчистването на въздуха с глобалните мерки за забавяне на разпространението на COVID-19 и призовава за траен преход към екологосъобразен транспорт и намалено ползване на изкопаеми горива.
Данните показват подобрения на качеството на въздуха в големите градове през 2020 г. в сравнение с 2019 г., включително за Пекин (-11%), Чикаго (-13%), Делхи (-15%), Лондон (-16%), Париж (-17%) и Сеул (-16%).
Въпреки подобрението в Делхи, той продължава да бъде най-замърсеният столичен град в света през 2020 г.
"За да се видят реални, дългосрочни подобрения в качеството на въздуха, правителствата трябва да дадат приоритет на чистите енергийни източници като вятър и слънчева енергия и да насърчават нискотарифния, въглеродо-неутрален и достъпен транспорт . Ускоряването на прехода към чиста енергия и чист транспорт не само спасява животи, но и драстично намалява разходите, свързани със здравеопазването ", каза Авинаш Чанчал, отговорник за климатичната кампания на Грийнпийс - Индия.
На фона на подобрения въздух в световните градове София не само отчита влошаване на качеството на въздуха - частиците PM2,5 се покачват за година от средно ниво 26.8 µg/m³ до 27.5 µg/m³, но и попада в топ 20 на най-нездравословните столици света. Нито една столица от ЕС не е с по-високи нива на фини прахови частици, макар че балканските съседи от Сараево и Скопие живеят в по-мръсен въздух от софиянци.

Според изследването въпреки глобалното изчистване на въздуха само 24 от 106 наблюдавани държави в света са постигнали нивата на фини прахови частици, препоръчани от Световната здравна организация (СЗО). Статистиката е малко по-добра за Стария континент, като сочи, че през 2020 г. около половината от европейските градове са под праговете на СЗО за годишно замърсяване с PM2.5.
Южна Азия е най-замърсеният регион на света, като Бангладеш, Индия и Пакистан споделят 42 от 50-те най-замърсени града в световен мащаб. В Индия и Китай повечето градове постигат повишаване на качеството на въздуха спрямо предходната година. Въпреки това, Индия продължава да се откроява в горната част на класацията на най-замърсените градове с 22 от 30-те най-замърсени градове в света. Жителите на Китай пък все още са изложени на нива ни фини прахови частици PM2.5, които са повече от 3 пъти по-високи от годишните насоки на СЗО. Хотан в северозападен Китай се нарежда като най-замърсеният град в света, което изследването обяснява като до голяма степен причинено от пясъчни бури, изострени от изменението на климата.
Според IQAir изменението на климата продължава да влияе върху качеството на въздуха. Анализаторите посочват, че 2020 г. е сравнима с 2016 г. като най-горещата според регистрите година. Докладът изтъква, че горските пожари и пясъчните бури, подхранвани от затоплянето на климата, са довели до изключително високи нива на замърсяване в Калифорния, Южна Америка, Сибир и Австралия.
IQAir обяснява с климатичните промени и липсата на подобрение във въздуха на САЩ. Там средните нива на замърсяване с частици PM2,5 са се повишили с 6.7% през 2020 г., въпреки мерките за ограничаване на разпространението на COVID-19. Рекордни горски пожари в Калифорния, Орегон и Вашингтон са поставили 77 американски града сред 100-те най-замърсени градове в света през септември 2020 г. (по средномесечно PM2,5). През 2020 г. 38% от американските градове не се постигнали целите на СЗО за годишните нива на PM2,5. Това е значително влошаване на качеството на въздуха, сравнено със само 21% от американските градове, които не са успели да постигнат нужните нива през 2019 г.
"На много места в света хората преживяха безпрецедентни, но краткотрайни подобрения в качеството на въздуха през 2020 г., тъй като ограниченията, свързани с пандемията COVID-19, предизвикаха рязък спад в потреблението на изкопаеми горива", разяснява Лори Миливирта, водещ анализатор в Центъра за изследвания на енергията и чистия въздух (CREA), който е част от авторския екип на доклада. "Това по-добро качество на въздуха означава избягване на десетки хиляди смъртни случаи, предизвикани от замърсяване на въздуха. Преминавайки към чиста енергия и чист транспорт, ние можем да постигнем същите подобрения в дългосрочен план."