Разтоварването на заседналия кораб започна с разсипване на азотния тор в морето (обновена)

Разтоварването на заседналия кораб започна с разсипване на азотния тор в морето (обновена)

Разтоварването на заседналия кораб започна с разсипване на азотния тор в морето (обновена)
Край Камен бряг късно снощи започна акцията по разтоварване на заседналия товарен кораб Vera SU, който превозваше азотен тор. От видео кадри, разпространени във "Фейсбук" от специализираното издание Maritime.bg обаче се вижда, че торът, който е в насипно състояние, се изгребва с кофа тип "щипка", от която в голямата си част се изсипва в морето. Кадрите показват и отвяване на товара към сушата.
Според информация на националната телевизия целта на акцията е да се отнеме поне половината от товара от 3300 тона азотни торове, които е превозвал плавателният съд, за да може да се вдигне носът и да се премести корабът.
По информация на директора на Историческия музей в Каварна Пенко Георгиев, цитирана от БНТ, баржата, която е трябвало да пренесе товара, също е заседнала и това допълнително пречи на разтоварването, а времето се влошава. Според журналисти, които и към момента са на брега край заседналия кораб, за да бъде освободена баржата, още няколко кофи от товара от азотни торове са били изхвърлени в морето. Според някои от репортерите, друг от спасителните съдове е блокиран, защото около винта му са увити въжета.
Акцията по разтоварването започна след 7 дни изчакване на действия на собственика на плавателния съд и данни за изтичане в морето на товара от азотни торове, които имат силно вредно въздействие върху морските организми. В неделя бе официално издадена заповед на транспортния министър за спешни действия на администрацията заради риск за човешкото здраве и околната среда. Вчера стана известно, че забавянето на официалната реакция най-вероятно е било причинено от първоначална заповед на началника на варненското пристанище, който въпреки риска от замърсяване е дал на собственика на кораба срок от 1 месец за изтегляне.
Според анализи на природозащитника и депутат в 46 Народно събрание Борислав Сандов и на морския еколог д-р Димитър Беров заплахата от изтичащия азот ще има трайни и сериозни последици за морския живот по българското Черноморие. Азотните торове предизвикват еутрофикация на водата - тоест, заради повишеното количеството на химическите вещества, участващи в минералното хранене на растенията, има засилена биологична продуктивност. Нарушава се балансът на микроорганизмите, има засилен цъфтеж на водорасли, по-младите риби се задушават, а възрастните и дънните губят хранителната база.
Замърсяването с азот е обект на множество нормативни актове, а товарът от 3 000 тона, които могат да бъдат изпуснати при очакваното днес морско вълнение, се равнява на годишното замърсяване от голям морски град, което не е толкова концентрирано и поради това не вреди в толкова голяма степен.
От коментар на депутата в 46 Народно събрание Борислав Сандов ("Зелено движение") става ясно, че при прехвърлянето на товара голяма част от азотните торове е не само изсипана в морето, но и отвята на брега.
В събота спешната акция беше решена от служебния премиер след разговор със Сандов заради заплахата от екокатастрофа при евентуален разлив на азота, който от вчера е доказан от лабораторни анализи. Започващото вълнение на морето в района заплашва също изцяло да разруши заседналие от 7 дни товарен кораб, с което 3 000 тона от опасните торове да се излеят в морето еднократно. Според учени, заплахата е сериозна и ще увреди морските екосистеми по цялото българско Черноморие. Както акваторията край Калиакра, така и брегът, са защитени зони от европейската мрежа "Натура 2000". Те опазват редки водорасли и степна растителност. Повече по темата тук.