Граждани ще протестират срещу път в центъра на Пловдив пред извънреден общински съвет

Извънредно заседание на Общинския съвет на Пловдив ще се състои утре заради протести на граждани срещу започналото през последния месец от кметската управа на ГЕРБ строителство на нов път в центъра на града. Заседанието е предизвикано от съветниците от ГЕРБ след отворено писмо на общественици срещу проекта и почти единодушно публично изразено несъгласие от опозиционни и управляващи града партии, включително от предишния кмет от ГЕРБ Иван Тотев и от доскорошния областен управител Йордан Иванов от "Демократична България".
Утре по време на заседанието е обявена нова гражданска протестна акция (виж събитието във фейсбук). Срещу проекта е започната подписка, подкрепена до момента от над 1800 граждани. Недоволството е породено от започналата строителна дейност, при която са изкоренени дървета, но анализите на гражданите показват по-задълбочени проблеми - изграждане на нов натоварен път в центъра на града и застрояване на част от парковото пространство на Пловдив. Внесено е и отворено писмо от 185 общественици, част от които са и активисти на "Демократична България" - издателят и бивш депутат на обединението Манол Пейков, учителят и ландшафтен архитект Невена Цветкова, общинският съветник Добромира Костова.
Проектът, наричан накратко "Пробив Водна палата", е финансиран от европейската програма "Региони в растеж" и предвижда транспортен възел на две нива за връзка на бул. "Цар Борис III Обединител" и бул. "Марица-юг". Изграждането на пътен тунел включва отнемане на площ от общинската зона за паркове и градини. На общината ще бъдат наложени санкции от най-малко 400 хил. лева, защото с новото строителство ще бъде унищожено и кръгово кръстовище, построено също с европейско финансиране. През 2021 г. Общинският съвет е подкрепил взимане на заем от 40 млн. лева, включително за изграждането на този обект на стойност близо 10 милиона - под №2 в документа.
Настоящият кмет на ГЕРБ Здравко Димитров е критикуван и от своите съпартийци - от кмета до 2019 г. Иван Тотев и от доскорошния депутат и бивш областен управител Дани Каназирева. От партията с мнозинство в градския общински съвет обаче апелират за "временно преустановяване" на строителството, докато гражданите искат окончателно отхвърляне на проекта. Основание за временното спиране са и установени административни нарушения от строителния контрол. Днес в изявление пред медии кметът обяви 45-дневно прекъсване на работата за документално оформяне на проекта.
Граждани, експерти и представители на опозиционни партии обаче изцяло отхвърлят легитимността на обществените обсъждания по проекта, както и законността му.
Фотографът Анастас Търпанов например изтъква, че след 16 години живот в София иска "всички грешки, които се направиха там под управлението на Фандъкова", да не се повтарят в Пловдив. За него бъдещето е в развитието на свързаността на велосипедната мрежа в града и "облагородяване на цялата крайречна зона с повече пейки, широка алея за разходки точно покрай реката, детски площадки и спортни площадки", като вижда в проекта "умишлената схема на ГРОБ за усвояване на средства".
Урбанистът и пловдивчанин Калоян Карамитов, член на екипа на инициативата "Визия за София", започната от предишния ръководител на "Софияплан" Любо Георгиев, заявява пред националното радио, че липсва цялостна концепция за транспорта в града и че крайречен булевард в центъра на града трябва да е публично пространство, спокойно място за разходки вместо скоростно трасе.
Подобно е становището на Съюза на ландшафтните архитекти на Пловдив. Те акцентират, че проектът противоречи на стратегическите планове и приоритизирани обекти на града. Също така подчертават, че река Марица и хълмовете са богатства на града, които се губят в застрояване, като в конкретния случай отнемането на площ от общинските зелени структури е и едно от няколко нарушения на Закона за устройство на територията. "Генерирането на автомобилен трафик в самото сърце на града е порочна практика, отхвърлена отдавна от световните урбанистични тенденции", добавят ландшафтните архитекти.
Втората политическа сила в страната, "Продължаваме промяната", няма представител в общинския съвет на Пловдив, избран през 2019 г. Нейният депутат от Пловдив Росен Костурков обаче се обяви против проекта в разговор с "Дарик радио". Аргументите му са, че трафикът трябва да се изнесе от центъра на града, а сумата от 10 млн. лева не е оправдана. От "Продължаваме промяната" в Пловдив ще присъстват на утрешното заседание на общинския съвет.
Становища на свои експерти против изграждането на транспортен възел на две нива до река Марица в центъра на Пловдив публикува и партия "Зелено движение". Природозащитният експерт и бивш заместник-министър на околната среда Тома Белев посочва неспазени процедури за задължителни обществени консултации, изисквани от Закона за биологичното разнообразие във връзка с попадането на строителните работи в защитена зона от "Натура 2000" - защитена зона "Река Марица" (BG0000578). Освен нарушения по ЗБР Белев посочва и нарушение на Закона за устройство на територията, който забранява да се променя предназначението на съществуващите озеленени площи или на части от тях в урбанизираните територии, реализирани съгласно предвижданията на устройствените планове.
Юристът на "Зелено движение" и доскорошен ръководител на Басейнова дирекция "Източнобеломорски район" (БД ИБР) Георги Велев пък посочва, че строителството не е съобразено с "двата основополагащи планови документа, определящи управлението и опазването на водите в Източнобеломорския район, а именно Плана за управление на речните басейни и Плана за управление на риска от наводнения". Пропуснати са и други предварителни анализи във връзка с опазването на река Марица, които се изискват по Закона за водите.