Приключи проектът "Натура 2000 в България - нови хоризонти" - какво постигнахме

Приключи проектът "Натура 2000 в България - нови хоризонти" - какво постигнахме

Част от екипа на проекта "Натура 2000 в България - нови хоризонти" чрез 2020 г.
Зелени Балкани
Част от екипа на проекта "Натура 2000 в България - нови хоризонти" чрез 2020 г.
"Да се обясняваш, че нямаш сестра" - това е честа ситуация за природозащитните дейности в България. На "черните" кампании в анонимни сайтове с клевети срещу опазването на природата често се отговаря в обяснителен режим, който... рядко е убедителен. Проектът "Натура 2000 в България - нови хоризонти" обедини природозащитници и утвърдени медии в опит за комуникация на реални дейности за природата чрез качествена и достоверна журналистика с високи стандарти. От "Икономедиа" избрахме този начин, заедно с партньорите по проекта - "Зелени Балкани", "Хоби тв" и "Дарик радио", като най-силното средство срещу фалшивите новини за природозащитата.
Дали успяхме да убедим незапознатите, че работата на природозащитниците е от полза за обществото и планетата? Според наградата за комуникационен проект от програма ЛАЙФ, отличила проекта с жури на Европейската комисия миналата години - безспорно. За пет години партньорите, сред които и "Икономедиа" - издателят на "Дневник" и "Капитал", опитахме да говорим истината за смисъла от опазването на дивата природа - не като алтернатива, а като необходимо условие за развитие на качествен бизнес и здравословен и висок стандарт на живот.
От 2018 г. досега чрез конкретни примери от защитените европейски зони от "Натура 2000" в България, дейности за опазване на видове и местообитания и подобряване на правилата за тях сме достигнали до огромна аудитория от всякакви възрасти, професии и социални слоеве чрез дейности, преминаващи от детски лагери, бизнес уебинари, журналистически публикации и дискусии със заинтересовани страни.
"Икономедиа" участва в проекта с разнообразни дейности, с които можете да се запознаете тук, от които най-голям обем заемат журналистическите материали, обяснителни видеоматериали, интервюта с общественици и уебинари за бизнеса, събрани в рубриката "Натура 2000 в България" на сайта на "Дневник". За да не бъде този финален текст в "Дневник" по проекта празнословна и високопарна хвалба, ето и малко "суха" статистика:

    • 180 събития в 50 населени места пред близо 35 000 граждани
    • 130 презентации в 22 населени места пред над 3700 ученици
    • 10 издания - брошури, дипляни, плакати и други, достигнали до 33 000 души
    • 2 вида изложби - единия вид от които са реалистични триизмерни макети на застрашени видове животни, а две - фотоизложби със защитени и застрашени видове местообитания и животни, които са били видяни от над 14 000 души
    • 73 репортажа, излъчени над 10 400 пъти в ефира на "Хоби тв", "Хоби лов" и "Хоби HD"
    • 5 филма с "Хоби тв", излъчени над 420 пъти
    • 245 репортажа в националния ефир на "Дарик"
    • 50 радиопредавания в националния ефир на "Дарик" радио
    • 480 статии в рубриката "Натура 2000 в България" на "Дневник" с над 1 200 000 души аудитория
    • 36 фотогалерии, публикувани в "Дневник", са достигнали до аудитория от 92 000 души
    • 5 видеоклипа, изработени от "Дневник" по важни природозащитни теми в България, гледани от над 74 000 потребители
    • 5 уебинара на уеб платформите на "Дневник" и "Капитал", гледани на живо от над 300 участника, които впоследствие достигнаха до още над 3000 потребители
    • 5 срещи на заинтересовани страни по важни за природозащитата теми, в които са участвали 140 участника от 70 институции
    • 5 специализирани хартиени издания в тираж от 2500 бр., насочени към институции и различни заинтересовани страни по важни природозащитни теми - например спасяването на диви животни и спортовете на открито
    • 3 конкурса на национално ниво с участието на над 198 журналисти (които не включват партньорите по проекта) на тема "Зелена журналистика в България", от които наградихме 50.
Общата ни работа по този проект завършва с думите на ръководителя му, Елена Стоева от "Зелени Балкани":
"Проектът "Натура 2000 в България - нови хоризонти" е първо по рода си партньорство
между една експертна гражданска организация в лицето на "Зелени Балкани" и три национални медии, които се ползват с авторитет и доверие в обществото, каквито са нашите партньори от "Икономедиа", от "Дарик" , и от "Хоби тв". Нашата обща цел беше чрез разпространението на информация и повишаването на обществената ангажираност да допринесем за преодоляване на ключови заплахи за биоразнообразието, каквито са например бракониерството, използването на отрови, негативните нагласи към много видове . Всички от тях се дължат именно на ниската информираност.
За нас от "Зелени Балкани" и за нашите медийни партньори е от изключително значение не само да допринесем за природозащитата в България, но и да работим за други генерални ценности , които са от изключително значение за нашето общество, каквито са например ценностите на демокрацията, на обективната журналистика, на доброволчеството и на дарителството," обобщава за екипа на "Натура 2000 в България - нови хоризонти" Елена Стоева.