Зелена отбранителна система - с какво Атина планира да излезе насреща на жегата

Преди имахме по 1-2 горещи вълни през лятото, сега продължават по 7-10-15 дни и това създава много проблеми на града, на жителите му, на икономиката. Това разказва заместник-кметът на Атина Никос Хрисогелос, който ресорно отговаря за климатични проблеми и социална икономика. Наскоро той бе в София за участие в конференция, в която се обсъждаха различни аспекти на проблема.
Сегашното ръководство на атинската община встъпва в длъжност през януари и готви спешно план за подобряване на ситуацията в града. Целта му е да обедини в едно откъслечните мерки до момента.
Горещите острови
През миналото лято в Атина се случи нещо необичайно - най-голямата туристическа атракция, Акрополът, затвори за посетители в най-горещите часове. Другото необичайно е, че за пръв път Гърция отбелязва спад в броя на туристите в най-ваканционния месец - август.
Това естествено води до въпроса дали лятото ще остане най-активният сезон за туризъм конкретно в Атина. На преден план обаче остава трансформацията на града, така че да е поносим за жителите. Досегашният модел на развитие, не само на Атина, залага на гъсто строителство и асфалт, което само по себе си вдига градусите и както навсякъде другаде при такова застрояване на много места се сформират топлинни острови - където температурата е по-висока.
Нов тип планиране, при което се избират различни материали както за сградите, така и за уличната настилка и с повече озеленяване може да се приложи само в чисто нови квартали. В покрайнините на града вече усилено вече се работи по такъв. Това е частният проект Ellinikon, който по план трябва да отговаря на определението за умен град.
Основните предизвикателства за общината обаче остават там, където вече е застроено. Общината вижда намирането на решения в това да се обединят усилията на всички, тъй като и в момента има единични паралелни проекти, а пък обществото остава изолирано от обсъждането на темата. Включването му се предвижда около училищата, където се събират поколенията - учениците и техните родители, разказва пред "Дневник" Хрисогелос.
Един неутрален квартал
Жителите на Атина имат на разположение приложение за телефон и компютър, което им помага да изберат по-зелени и по-хладни коридори по маршрута, който им е необходим докато преминават през града - extremaglobal. Чрез него в случай на екстремни явления всеки, който го ползва, получава аларма. Най-често тя се активира при високи температури.

Преди да бъде изготвен цялостен план за спасяването на града от жегите, който се очаква да е готов през септември, общината ще направи пилотен проект за енергийно неутрален квартал. За целта е подбран краен квартал, в който живеят представители на 22 националности и идеята там е да се изградят собствени източници за производство на енергия. Този квартал е избран и заради социалната уязвимост на жителите му, покупката на климатик и плащането на сметките за ток след това за които е предизвикателство за тях. След голямата гръцка криза пък достъпът до кредити за физически лица не е така лесен, особено за тези с по-ниски доходи и затова не може да се очаква те сами да инвестират в соларни панели или друго.
Тъкмо в квартали като този жителите страдат най-много от климатичните промени - близо са до големи пътни артерии, което носи повече шум, топлина и мръсен въздух в съчетание с почти отсъстваща зеленина, описва ситуацията зам.-кметът. В същото време покупката на климатик и плащането на сметката за ток след това е предизвикателство за големи групи.

"Нуждаем се също от нещо като зелена буферна зона", казва Хрисогелос. "От 2020 г. насам всичко се промени. Преди департаментът за социална защита бе напълно безинтересн, а сега се превърна в най-важния", казва той. Това кара общината в готвения план да включи и изграждането на пасивни жилища за социално слаби, с каквито в момента не разполага, а това е начин да подпомогне по-уязвимите на климатичните промени, които не могат да се справят сами.
Намерението на общината е пилотният проект да се развие в различни форми в целия град. Вече е създаден енергиен алианс от кооперативи в сътрудничество с 18 района в общината, чиято цел е да се развие мрежа от ВЕИ инсталации, така че градът сам да задоволява поне 14% от енергийните си потребности.
Предвижда се също обществените сгради да се сдобият със соларни панели, а също и покривите на училищата. Те са общо 400 като ще се започне с 52 от тях.
Вече е създадена карта на града къде касви възможности има за инсталиране на соларни панели, така че всеки, който планира да инсталира може да провери капацитета на сградите да ги поемат.
Планът - от сива към зелена инфраструктура
Изготвянето на мерки срещу климатичните промени за Атина минава и през това да се обединят и започналите по частна инициатива отделни проекти, което ще даде възможност на града да привлича и финансиране от различни източници, обяснява Хрисогелос. Сега целият бюджет на общината е 1 млрд. евро, а нуждите, за да се посрещнат и климатичните предизвикателства налагат той да е поне 3 пъти по-голям. За сравнение готвеният план се оценява на няколко милиарда евро, които по мнение на зам-кмета са занижени и вероятно ще са нужни 10 млрд. евро.
Сред набелязаните идеи е това да се ползват по-адекватни за повишаващите се температури настилки на улиците вместо поглъщащият и излъчващ още по-голяма топлина асфалт и строителни материали за сградите. Разработва се и концепция как да се използва водата за целите на охлаждането. "Стреми се към решения, които да заменят сивата със зелена и синя инфраструктура като се използват натурални решения", обобщава зам.-кметът.
Същевременно населението трябва да бъде насърчено да слезе от автомобилите и мотопедите. Решението не минава през нови пътни артерии, защото в момента, в който са готови, трафикът превзема и тях, казва зам.-кметът. Затова голямата идея е да се подходи по примера на Барселона като се обособяват квартали, където се залага на зелени решения, колоездене и придвижване пеша.
Крайната цел на плана е до 2030 г. градът да е намалил емисиите парникови газове с 80%. Това означава драматични промени в транспорта, в сметосъбирането, в строителството и обяснява защо не може сама общината да се нагърби с всичко. Затова е планирано създаването на център за управление на риска, в който да бъдат включени всички, които имат отношение по темата и където да се концентрират всички данни.
Същевременно отсега е ясно, че няма как едно и също решение да се прилага за всички квартали.
На този етап в общината не отчитат да има климатични бежанци, по-скоро млади хора се връщат в центъра, защото предпочитат всичко да им е на пешеходно разстояние.