"Грийнпийс" публикува годишното си проучване за зелена електроника
Излязоха резултатите от тазгодишното проучване на "Грийнпийс" за зелена електроника. Организацията класира продуктите на базата на представянето им в четири области: използване на опасни химикали, консумация на енергия, жизнен цикъл на продукта и иновации и маркетинг. Проучването констатира напредък в много насоки, като в същото време отбелязва, че компаниите все още не се справят добре в две ключови области от управлението на крайната фаза от жизнения цикъл на продукта – рециклирането и дизайна на продукти, които да издържат по-дълго.
В две от седемте категории начело се класира Asus. От същата марка е и продуктът с най-висок общ резултат измежду всички категории - мониторът Asus VW-247H-HF. Asus водят и в категорията най-зелен ноутбук. При настолните компютри на първо място е HP, а най-зеленият нетбук е на Acer. Сред мобилните телефони печели моделът на Samsung Blue Earth при смартфоните начело е Sony Ericsson, а при телевизорите - Sharp.
Три основни тенденции са отбелязани от "Грийнпийс" в проучването за 2010:
1. Значително намаляване на употребата на опасни химикали. На пазара на електроника никога не е имало толкова много продукти без PVC и бромосъдържащи противозапалителни съединения. Фталатите, както и елементите берил, антимон и техните производни, са в процес на елиминиране във всички категории.
2. Все по-високи стандарти за енергийна еефктивност. Почти всички разгледани продукти постигат или надхвърлят изискванията на енергийния стандарт Energy Star, установен от Американската агенция за опазване на околната среда. Засега обаче се забелязва ясна склонност от страна на компаниите да влагат много повече усилия в подобряване енергийната ефективност на продуктите, отколкото в измерване и намаляване на енергията, използвана в производствените процеси.
3.Трябва да се повиши отговорността на компаниите по отношение на цялостния жизнен цикъл на продуктите. Управлението на жизнения цикъл все още е най-слабото място на електронните продукти. В много малко от тях се използват рециклирани пластмаси. Практиките за събиране на употребяваните устройства от клиентите са недостатъчни, макар и като цяло да се подобряват. Не се правят почти никакви маркетингови усилия за предотвратяване бързото излизане на продуктите от употреба.Във въведението към проучването се изтъква също, че някои компании са предоставили ограничена информация или изцяло са отказали да участват – например Apple и Philips не са изпратили отговори на запитванията на Грийнпийс.