САЩ поемат към по-икономичните автомобили

Част от големите автопроизводители в САЩ - "Дженерал мотърс", "Форд мотър къмпани", "Крайслер", "Тойота мотър корпорейшън" и "Хонда", подкрепиха предложението на президента Барак Обама за драстично подобряване на икономията на гориво при леките автомобили, вановете и камионите, предаде Ройтерс.
След месеци на преговори между правителството и бизнеса в петък администрацията обяви нови стандарти за пестене на горива – т.нар. CAFE (corporate average fuel economy). Според тях до 2025 г. средният пробег на возилата трябва да е 54.5 мили с един галон гориво (или разход от 4.3 литра на 100 км). Ройтерс обаче отбелязва, че в реални условия много шофьори вероятно няма да могат да постигнат този стандарт. Според сегашното законодателство целта на автопарка до 2016 г. е да се изминават 35.5 мили с галон гориво (6.3 литра/ 100 км).
"Споразумението по горивните стандарти представлява най-важната стъпка, която някога сме предприемали като нация за намаляване на зависимостта ни от чуждия нефт", обяви в изявление Обама. По думите му през следващите 15 години новите изисквания ще намалят консумацията на петрол в страната с 2.2 млн. барела на ден, а емисиите на въглероден диоксид ще спаднат с над 6 млрд. тона.
"Сега много от петролните министри в ОПЕК страдат от безсънни нощи заради милионите барели нефт, които САЩ няма да внесат", каза конгресменът от Демократическата партия Едуард Маркий, един от авторите на законодателството за горивната ефективност.

По-леки и с по-малки двигатели
Програмата на администрацията предвижда подобряване на ефективността на колите средно с 5% годишно, а на лекотоварните камиони - с 3.5% годишно до 2021 г. След това икономиите трябва да се увеличават с 5 на сто за всички превозни средства. За да достигнат новите цели, компаниите производителки ще трябва да "орежат" теглото на возилата, да разработят по-малки двигатели, да развиват директното впръскване, технологията "старт-стоп" и турбокомпресорите.
"Това ще е предизвикателство за камионите, но смятаме, че изискването все още е далеч във времето", коментира вицепрезидентът по устойчивото развитие и околната среда на "Форд" Сю Сишке. От "Мерцедес-Бенц" не подкрепиха плана на Обама с аргумента, че "явно покровителства големите всъдеходи и пикапи".
Федералната администрация не уточни как стандартите ще се отразят на цените на превозните средства. Според Центъра за автомобилни изследвания (CAR) привеждането на една кола в съответствие със стандарт за изминаване на 56 мили с галон бензин ще струва на производителя 6700 долара. От Белия дом подчертаха, че изпълнението на стандартите ще бъде прегледано преди 2021 г., за да се провери дали мерките са рентабилни.
"Докато се опитваме да запълним дефицита, това споразумение ни напомня защо е важно да имаме балансиран подход. Трябва да предприемем сериозни съкращения на разходите, но все пак да инвестираме в нашето бъдеще – образование, изследвания и развитие на технологии като чистата енергия, които са толкова важни за нашата икономика", подчерта в изказването си президентът.
Агенцията за опазване на околната среда и транспортният департамент на САЩ ще разпространят още подробности за горивните стандарти през септември. Междувременно двете агенции обмислят да предложат стимули за електрически и хибридни автомобили, както и насърчаване на енергийната ефективност при климатиците.