Медийно досие: Финансиране в областта на енергийната ефективност

Европа.Дневник започва да публикува медиийни досиета по важни европейски въпроси. В тях ще представяме в удобен за четене вид най-важното по дадена тема, позициите на засегнатите страни, ситуацията по проблема в България, както и линкове към всички свързани с въпроса европейски документи.
Медийното досие за енергийната ефективност е базирано на данни от Euractiv.com., допълнени с информация за ситуацията в България.
Всички медийни досиета, както и повече експертна информация за ЕС може да намерите в рубрика Евроконсултант.
Общата политика в областта на Енергийната ефективност е спорна
Европейският съвет на 8-9 Март 2007 г. поставя амбициозна задача за Европейската общност – намаляване на вредните емисии на въглероден диоксид с 20% до 2020 г. в сравнение с 1990г.
Затова повишаването на енергийната ефективност в цялата потребителска верига – от индустралните производства до домакинствата – е основна цел на ЕС.
Подобренията в енергийната ефективност, обаче, изискват големи инвестиции. Това става причина за спорове и дебати кой да осигури финансирането, в какви размери да бъде то и как най-добре да се управляват средствата.
Според някои позиции ЕС и държави членки трябва да осигурят повече фондове за подобрения в енергетиката, а според други това е задължение на публичния и публично-частния сектор. Говори се и за промяна на поведението на консуматорите към по-голяма енергоспестовност.
Според повечето експерти най-доброто решение на проблема е ''интегриран подход'', който комбинира политически и фискални инициативи с технологични иновации, по-добри условия за финансиране и промени в поведението на консуматорите.
Решението
За момента няма точни данни за съвкупните разходи на ЕС за повишение на енергийната ефективност.
Енергийната ефективност е хоризонтален проблем, който влияе на повечето сфери на общностните политики, включително транспорт, енергетика, продукция, инфраструктура, земеделие и информационни технологии.
Политическа рамка
ЕК предприе важни мерки в областта на енергийната ефективност:
Зелена книга за енергийната ефективност от 2005 г.. В нея са представени редица възможности за увеличаване на финансирането за повишаване на енргийната ефективност.
План за действие за енергийната ефективност от 2006 г.
Директива за енергийната ефективност и енергийните услуги, която задължава националните правителства да приемат плановеза действие в тази област.
Директива за енергийната ефективност на сградите от 2002 г.
Сградите консумират около 40% от енергията в целия ЕС. Затова подобряването на тяхната енергийна ефективност е от основна важност за Общността.
ЕК работи за въвеждане на Стратегически план за енергийните технологии, който да постави акцент върху изследванията в областта на енергоспестявящите технологии като горивни клетки, водородни технологии за добив на въглища и газ.
Финансови инструменти
Европейските фондове за изпълнение на политиката за енергийна ефективност са разпределени в различни програми за отпускане на субсидии за специфични проекти. Средствата се осигуряват от европейския бюджет.
Седма рамкова програма (FP7) за научни изследвания, технологично развитие и демонстрационни дейности осигурява средства за изследователски проекти за периода 2007-2013 г. в различни темтични области. Субсидиите са разпределени за проекти в следните сфери: информационни технологии и комуникации (9.1 милиарда евро); транспорт (4.1 милиарда евро); енергия( 2.3 милиарда евро); земеделие, храни и биотехнологии( 1.9 милиарда евро) и околна среда, включително климатични промени ( 1.8 милиарда евро).
Част от субсидиите по седма рамкова програма се дават единствено на проекти, които ще доведат до технологични подобрения в областта на енергийната ефективност.
Рамковата програма ''Конкурентоспособност и иновации 2007-2013 г.'' е фокусирана в по-голяма степен именно върху повишаванена енергийната ефективност. Бюджетът й възлиза на 3.2 милиарда евро. Програмата се състои от две важни подпрограми:
- Програма ''Нова интелигентна енергия – Европа'', посветена на енергийната ефективност и възобновяемата енергия, с бюджет 730 милиона евро.
- Програма ''Предприемачество и иновации'', с 430 милиона евро за финансиране на еко иновации.
Парите от европейския бюджет, предвидени за иновации в областта, са сравнително малко. Но това не е единственият източник за финасниране на дейности за повишаванена енергийната ефективност.
Пазарни инструменти
Най-често даваният пример за пазарен инструмент за осъществяване на европейската политика за енергийна ефективност е Схемата за търговия с емисии на ЕС. Плащането за въглеродни емисии цели да окуражи инвестирането в технологични подобрения за намаляване на енергийните загуби.
Но изплащането на такси е доста противоречив въпрос, който предизвиква дебати. Безспорно те стимулират подобрения в енергийната ефективност, но много европейки страни не са склонни да отдават национален суверенитет в замяна на таксуване от ЕС.
На 28 март 2007г. ЕК публикува Зелена книга за пазарните инструменти, която отвори дебати за това кой е най-добрият начин за използване на таксите или на други пазарни финансови инструменти за повишаване на енергийната ефективност.
Държавните помощи за защита на околната среда също имат важна роля откакто ЕС разреши на страните членки да субсидират ефективните енергийни производства, ако разходите за ефективна продукция надхвърлят пазарната цена на конвенционалната енергия. Очаква се текущите ревизии на законодателството за 2008 г. да предоставят повече права за национално субсидиране на ефективно производство на енергия.
Структурните фондове
Структурните фондове на ЕС са създадени с цел подпомогна не на развитието на по-бедните европейски региони. 308 милиарда евро, тоест 40% от европейския бюджет са отделени за структурните фондове за периода 2007-2013 г.
Но приоритетните области за финансиране от тези фондове са определени преди енергийната ефективност и опазване на околната среда да станат приоритетни цели за европейската общност. Като резултат от това парите от структурните фондове се изразходват за изпълнение на Лисабонската стратегия за подобряване на икономиката и намаляване на безработицата в ЕС, по-конкретно в десетте нови членки. Това е свързано с изграждане на нова инфраструктура и индустрии, поглъщащи огромно количество енергия. Според някои наблюдатели това ще доведе до повишаване на вредните емисии на въглероден диоксид, а не до намаляването им до 2020 г.
Ролята на банките
Европейската инвестиционна банка ( ЕИБ ) е един от основните източници на финансиране за иновативни проекти за повишаване на енергийната ефективност. През 2007 г. Бордът на директорите на ЕИБ взе решение за увеличаване на размера на съфинансиране на проекти за добиване на възобновяема енергия и повишаване на енергийната ефективност до 75% от общите разходи.
Частните и държавните банки също се включват инициативата за подкрепа на проекти, свързани с енергийната ефективност. Kwf Entwicklungsbank , например, активно подкрепя строенето на енергийно ефективни сгради и частни домове в Централна и Източна Европа. КfW нейни партньорски банки лобират за осигуряване на средства за конструкция на такива сгради от структурните фондове.
Компаниите за енергийни услуги
Компании за енергийни спестявания ( Energy service companies – ESCOs) като Honeywell и Siemens твърдят, че няма основателна причина да се чакат ревизии в законодателството или увеличаване на фондовете за осъществяване на мащабни подобрения в енергийната ефективност, особено за големи сгради, които са консуматори на огромно количество енергия.
При така наречените ''договори с гарантиран резултат'' разходите на компаниите за енергийни спестявания за ремонт или строеж на сгради с цел енергоспестяване се покриват от печалбите, реализирани чрез спестената енергия.
Оценявайки позитивите на договорите с гарантиран резултат, ЕК започна процедура за премахване на всички законови и административни пречки за фирмите, които инвестират в повишаване на енергийната ефективност.
Позиции
Европейската комисия
В Зелената книга за енергийната ефективност от 2005 г., ЕК констатира '' липсата на достъп до адекватни финансови инструменти за повишаване на енергийната ефективност''.
Документът предлага няколко решения: ''Една възможност, която може да се използва, е идеята за "глобални" заеми, при която финансирането в последствие се преразпределя с посредничеството на "clearing house", притежаващи повече технически и икономически умения в областта на ЕЕ. Друга възможност са финансиращите модели, основани на поделени ползи от спестяване на енергия и понастоящем използвани в някои страни-членки, като финансирането от трети страни и договорите с гарантиран резултат''.
ЕК оценява и положителния ефект от европейските фондове, предназначени за изследователска дейност и иновации в областта на енергоспестяването. Повечето европейски страни имат собствени изследователски планове, често преследващи една и съща цел. Това, според Комисията, води до разпокъсване и фрагментация на енергийния капацитет на ЕС. Необходимостта от субсидиране от Общността се подкрепя с факта, че САЩ, например, отделя значително по-голям бюджет за научни изследвания от ЕС в областта на енергийната ефективност.
В отговор на Зелената книга EuroACE, Европейският Алианс от Компании за Енергийна Ефективност в Сгради, дава силна подкрепа за договорите с гарантиран резултат, тъй като ''така се осигурява финансов механизъм за подобряване и ретрофитинг (допълнително внедряване и добавяне) на енергийно оборудване и услуги в обществени места без използване на бюджетни средства и без да се изискват капиталови инвестиции от държавни органи''.
EuroACE също така вижда положителна роля на Структурните и Регионалните Фондове и на Европейската Инвестиционна Банка, особено в подпомагането на подобряването на сградния фонд в новите страни членки.
Ян те Бос, Генерален Директор на Eurima, Европейската Асоциация на Производителите на Изолации (European Insulation Manufacturers Association), е изразил подкрепата на организацията за снижени нива на ДДС за енергийно ефективни услуги и продукти. Той подкрепя и въвеждането на гаранции от бюджета на ЕС за банкови заеми за финансиране на проекти по енергийна ефективност.
UEAPME, Европейската Асоциация на Занаятчии, Малки и Средни Предприятия (European Association of Craft, Small and Medium-sized Enterprises), твърди, че ревизирането на договорите за предоставяне на държавна помощ ''следва да създават стимули и да предвиждат специфични финансови инструменти, способни да повишат енергийната ефективност и да установят стандарти за опазване на околната среда,като в същото време избягват ефекта от ‘пренаселване’, който намалява или застрашава капацитета за други инвестиции''.
Възможности в България
Оперативни програми
В България структурните фондове са един от инструментите за повишаване на енергийната ефективност. Структурните фондове се осъществяват чрез Оперативни програми - за Регионално развитие, Конкурентноспособност, Административен капацитет, Околна среда, Транспорт, Развитие на човешките ресурси и Технологична помощ.
По Приоритет 2: ''Повишаване на ефективността на предприятията и развитие на благоприятна бизнес среда'' на ОП ''Конкурентноспособност'' българските предприятия могат да кандидатстват с дейности за създаване на енергоспестяващи технологии и използване на енергоспестяващи източници.
В Приоритет 1: Устойчиво и интегрирано градско развитие на ОП Регионално развитие са показани възможностите за финансиране на дейности за повишаване на енргийната ефективност на сградите.
Банките
Банките в България са един от най-често използваните източници на финансиране на дейности за повишаване на енергийната ефективност.
За подобряване на енергийната ефективност в домовете е създадена Кредитна линия за енергийна ефективност в домакинствата (www.reecl.org).По нея всяко домакинство може да получи заем от 2000 до 9500 лв., от които безвъзмездната финансова помощ е в размер от 200 до 850 евро (от 400 до 1700 лв.), или 20% . Може да се кандидатства в четири банки на българския пазар - ДСК, ОББ , "Пощенска" и "Райфайзен" .
За осъществяване на проекти за енергийната ефективност и възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) в индустрията от януари 2004 г. са в действие кредитни линии, които са предоставени от българското правителство, Европейската комисия и ЕБВР ( Европейската банка за възстановяване и развитие) в общ размер от 60 млн. евро. Как да кандидатстваме за средства по тези кредитни линии може да се разбере от страницата на ЕБВР (www.ebrd.org.projects), или пряко от банките, които обслужват кредитната линия в България - Булбанк "Пощенска", ДСК, "Биохим" , ОББ, Юнионбанк.
Държавни инструменти
Със създаването на Закон за енергийната ефективност рапочнаха работа Фонд за енергийна ефективност, Агенция за енергийна ефективност, Център за енергийна ефективност ЕнЕфект и други публични и частни организации, които подкрепят дейности за повишаване на енергийната ефективност в България.
Днес съществуват редица публично достъпни програмни документи, които дават ориентация за всеки, който реализира проекти за енергийна ефективност:
Национална дългосрочна програма по енергийна ефективност - до 2015 г. (www.seea.government.bg)
Национална програма за обновяване на жилищните сгради (www.mrrb.government.bg)
Национален план за икономическо развитие (www.aeaf.minfin.bg).
Линкове:
Council: 8-9 March 2007 Council Conclusions


Commission (DG TREN): Energy efficiency page, with table for national energy efficiency plans

Commission: EU Financial Programming and Budget

Commission: Overview of grants by EU policy

Commission (DG TREN): Grants for energy and transport

Commission: Competitiveness and Innovation programme

Commission (DG TREN): Intelligent Energy Europe

Commission (DG ENV): EU Emissions Trading Scheme

Official Journal: Community guidelines on state aid for environmental protection


SCADPlus: State aid for environmental protection

Commission (DG TREN): List of subsidies granted by DG TREN

Commission: Green Paper on market-based instruments for environment and related policy purposes
(March 2007) [FR]
[DE]



Commission (DG REGIO): Structural Funds

European Investment Bank (EIB): 05 June 2007 press release

European Investment Bank (EIB): Website on renewables and energy efficiency

Правителствени мерки:
Финландия: Energy Efficiency Action Plan


Франция: Energy Efficiency Action Plan
(French only)


Италия: Energy Efficiency Action Plan
(Italian only)


Холандия: Energy Efficiency Action Plan
(Dutch only)


Полша: Energy Efficiency Action Plan
(Polish only)


Румъния: Energy Efficiency Action Plan
(Romanian only)


Испания: Energy Efficiency Action Plan
(Spanish only)


Великобритания: Energy Efficiency Action Plan


Германия: Working paper on eco-industrial policy
(June 2007)


Бизнес и индустрия:
EuroACE (European Alliance of Companies for Energy Efficiency in Buildings): Website

EuroACE (European Alliance of Companies for Energy Efficiency in Buildings): Paper on investing in building efficiency in enlarged EU


EuroACE (European Alliance of Companies for Energy Efficiency in Buildings): Response to Green Paper consultation


Eurima (European Insulation Manufacturers Association): Response to consultation on market-based instruments

RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors): 02 May press release

RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors): Energy efficiency policy recommendations

eu.bac (European Building Automation Controls Association): Website

KfW Bankengruppe: 04 July press release

Неправитествени организации:
WWF, Land Use Policy Group and Nature Mileu: Rural Development Environmental Planning Guidelines


CEE Bankwatch: 11 April press release on structural funds

CEE Bankwatch: Interactive map with planned structural funds projects

Friends of the Earth Europe (FoEE): Monitoring page on use of EU cohesion and structural funds
