За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
Дедо Либен
Рейтинг: 1384 ЛюбопитноБог да даде утеха на душите на братя Евлоги и Христо Георгиеви!!!! Тези хора дариха мястото и построиха най-красивата сграда в центъра на София - Софийския университет. Делото им остава за векове, но трябваше и да създадат ПРАВИЛА за назначаване на преподаватели и избора на ръководители в него!!!!
Евлоги Георгиев Недев е български предприемач, смятан за най-богатия български търговец и банкер от края на 19 век. Прекарва по-голямата част от живота си (60 год.) в чужбина, но не престава да се чувства дълбоко свързан със съдбата на своя народ.
Христо Георгиев Недев е Български предприемач, банкер, изключително щедър дарител, по-малък брат на Евлоги Георгиев.
Къде са днешните български милионери и милиардери????
полувишис
Рейтинг: 229 Неутралнотози глупак не живее в 21 век. той е закотвен някъде между 17 век и картина на Йеронимус Бош
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnesот водещи западни университети му искали препоръки докторанти и пост-докторанти?!? и публикувал в реномирани списания...
не само ректорът с неговата администрация, всичките административни длъжности в СУ и във факултетите трябва да бъдат уволнени без почести. и да им се забрани да минават дори по тротоарите покрай всеки от факултетите им.
вместо да се хвали с публикации в списания, да покажат в алумни на сайта на факултета си кои студенти са мениджъри в големи западни фирми, кои са създали собствени успешни предприятия, кои са автори на имплементирани патенти, кои са създатели на революционни и иновационни продукти и услуги.
mtzvetkov
Рейтинг: 229 НеутралноТази държава е пълна с парадокси. Хора, които са част от системата, която и да е тя, в случая СУ, знаят какво трябва да се направи и как да се направи, но до сега нищо не се е случило. Мразя този подход! Просто липсата на всякаква отговорност (социална, политическа, персонална) в хората в БГ е страшна черта на манталитета. Много сме силни на думи, но действията никакви ги няма и чакаме някой друг да свърши работата.
Хорошо там где нас нет
Рейтинг: 1348 НеутралноНека да е ясно - СУ е в топ 3% на световните университети. Почти никъде другаде не сме в топ 3%. Трябва да има промени, но нека са от специалисти, които са в топ 3% в своята област. А не от дребни медийки или от никому неизвестни псевдо университетчета като НБУ
Хотели как лучше, получилось как всегдаХорошо там где нас нет
Рейтинг: 1348 Неутрално[quote#1:"Дедо Либен"]ПРАВИЛА за назначаване на преподаватели[/quote]
Хотели как лучше, получилось как всегдаЕто ти правило номер едно при всяка работа - ПАРИТЕ.
Как очакваш някой с френска филология да стане преподавател като навън го чака стартова заплата 2 бона
Как очакваш някой програмист да стане преподавател като след 2 години ще работи за 10 пъти по-голяма заплата от асистентската ?
Как очакваш СУ да е в топ 200, като университетите от място 600-800 в класацията имат десетки пъти по-голямо финансиране ?
Дедо Либен
Рейтинг: 1384 ЛюбопитноДо коментар [#5] от "Позитаник потъна. RIP 1903-2015!":
Приятелю, освен Парите има и нещо друго, наречено Родолюбие! Нима акад. Ростислав Каишев, проф.Пенчев, проф. Загорчев, проф. Иван Странски и много други са работили навремето в СУ, въпреки че в Германия са могли да получават много повече. Поради своето родолюбие Иван Ябанджиев променя фамилията си на Странски, която е българския превод на турското "ябанджия"!!!
Каишков - Либерален мислител
Рейтинг: 450 Неутрално[quote#5:"Позитаник потъна. RIP 1903-2015!"]Ето ти правило номер едно при всяка работа - ПАРИТЕ. [/quote]
Съвсем по американски. И пак нещо не им се получàват нещата напоследък. До танкове и бойни самолети опряха за налагане на парите.
Дедо Либен
Рейтинг: 1384 ЛюбопитноДо коментар [#5] от "Позитаник потъна. RIP 1903-2015!":
Поради казаното в пост № 6, днес Института по Физикохимия на БАН в София носи името "Акад. Ростислав Каишев"!!!!
lekapoleka
Рейтинг: 229 Разстроено"Изпълняват договори, сключени чрез университета, а не чрез фондации и всякакви други организации,"
Вярно, така правят. Работата е там, че вътре в СУ всеки опит да сключиш договор през самия университет се сблъсква с откровен саботаж и изнудване. Така е и в научната дейност, и в обновяването на материалната база. В СУ са научили номерата на държавните и общински администрации - ако искаш подпис, ще трябва "нашият човек/фирма" да участва по някакъв начин. Инак - йок. Куче на сено.
Що се отнася до времето, което отделят преподавателите на университета си, тук може много да се говори. И разбира се, че има пълни непукисти, които реално нищо не работят. Но повечето преподаватели са принудени да работят всевъзможни допълнителни работи, за да си извоюват някакъв горе-долу приличен доход. Докато СУ продължава да е пръв в класациите, но последен в заплащането, това няма да се промени. Тук за мен посоката трябва да е абсолютно радикална: отказ на държавата да издържа всевъзможните мошеници в печатниците за дипломи и съсредоточаване на субсидиите в няколкото ВУЗ-а, произвеждащи качество. От четирийсет и кусур университета трябва да останат десет. Другото е разхищение и развращаване.
abdelhaqq
Рейтинг: 512 Неутрално[quote#9:"lekapoleka"]В СУ са научили номерата на държавните и общински администрации - ако искаш подпис, ще трябва "нашият човек/фирма" да участва по някакъв начин. [/quote]
בני אתה אני היום ילדתיךточно така. аз това съм го чувал с ушите си - "какво има за мен тука". а този подпис са длъжни да го положат, по процедура, колкото и както такава има въобще.
daskal1
Рейтинг: 2479 НеутралноДобра статия в смисъл на един различен поглед към проблематиката. СУ в е криза, но през подобна криза минаха и университетите в САЩ през последните 6-7 години и все още излизат от нея. Парадоксално, може би, но най-тежко беше за изследователските университети, където таксите от обучение дават 13-15% от общите проходи, останалите са договорни постъпления от частни и правителствени ( основно федерални, но и щатски- последните главно в образованието и социалните науки) договори. Свиването на бюджетните и корпоративните инвестиции в наука наложи преразглеждане на маса решения и освобождаване на кадри, главно научни и технически сътрудници, както и предсрочно пенсиониране на неефективни титуляри (тенюирани професори). Тежките решения бяха на ниво факултет и катедра, защото бюджетите и решенията по тях се изпълняват на това ниво, там се конкретизират. С други думи това не са решения на ректора, неговата работа е да координира стратегията и да търси източници за финансиране и подкрепа навън. Стратегията от своя страна може да наложи болезнени промени, затова и средно-статистическият ректор се задържа 3 .6 години, макар че има и такива ръководители които се доказват и работят по 20. Просто подходът е такъв че от ректора до зав. Катедрата кадрите минават на административни договори и се оценяват като ръководни кадри, а не като учени. Има го и другото, заплатите са договорни, т.е ако искам да привлека име в дадена област което ще ми докара както магистранти и докторанти, така и договори в конкретна област, то трябва да съм в състояние да предложа и съответното възнаграждение, понякога в пъти по-високо от това на останалите, както и да съм в състояние да прекратя неработещите трудови договори. Тази възможност отсъства в повечето европейски страни предвид държавния характер на университетските институции и наверно не би се приела у нас, но има и други решения. Основното е обективизацията на процесите и излизането от затворените израждащи отношения на катедрената кухня, където някой живеят от студенти през асистенти и т.н. до пенсия, подход който отдавна е изживял времето си на цеховата наука по гилдии.
Georgi Marinov
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#2:"полувишис"]вместо да се хвали с публикации в списания, да покажат в алумни на сайта на факултета си кои студенти са мениджъри в големи западни фирми, кои са създали собствени успешни предприятия, кои са автори на имплементирани патенти, кои са създатели на революционни и иновационни продукти и услуги.[/quote]
Това е анти-интелектуализъм, също толкова див като този на талибаните, Ислямска държава, онези християнски секти, чиито членове се гърчат в екстаз когато пасторът ги докосне, и пр. примери за "върховни постижения" на човешката мисъл.
Единствената разлика е, че религията в случая е пазарния фундаментализъм и в нея няма теистично божество. Останалото си е общо взето същото.
Целта на науката (и съответно на университета) не е да произвежда икономически растеж, а мислещи хора, които да разбират добре света около тях. И колкото повече не се разбира това, толкова по-лоши ще са последствията за обществото.
daskal1
Рейтинг: 2479 НеутралноДо коментар [#12] от "Georgi Marinov":
Не само да разбират, но да и да могат активно да го развиват, т.е. знания комбинирани с умения и навици за прилагането на тези знания с необходимата критичност и креативност.
daskal1
Рейтинг: 2479 НеутралноДо коментар [#9] от "lekapoleka":
И аз съм чувал за позицията "куче на сеновал" с договорите , но тази позиция активно се променя в "наше куче" в търговските договори, например по ремонта (подменянето на прозорците) или дейността на издателството, а и в някои специализирани катедрени дейности по издаване на учебници. Липсата на прозрачност във финансовите и комерциалните въпроси създаде котерии които ще се борят със зъби и нокти за статус кво. Погледнете бившия ректор и попитайте кога за последен път си е взел отпуск, неуморен човек...
andreas_hofer
Рейтинг: 886 ЛюбопитноАвторът е прав, науката е една и за да има успех един университет трябват качествени преподаватели, които публикуват на анлгийски език в световни издателства, а не в алманаси на Свищовската стопанска академия или СУ. 22Tzvetan+Velinov%22&hl=en&as_sdt=0,5
Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна БългарияАко напишете името Tzvetan Velinov в google scholar ще получите 15 резултата:
https://scholar.google.es/scholar?start=10&q=%
Това означава, че човекът наистина се старае и публикува. Има много други преподаватели, особено в хуманитарните дисциплини, при които ситуацията е трагична и при написване на името им в google scholar получавате 0 резултати. Аз съм завършил докторат по история в Канада само преди 5 години и в момента като си постна името в google scholar се получават 40 резултата. Но, както и преди съм писал, ще го повторя за тези, които ни обвиняват в липса на патриотизъм нас преподавателите в чужбина, аз преподавам в Мадрид, защото дори и с публикувани 3 книги на английски и академични статии в реномирани научни списания и 4 различни американски енциклопедии, когато си пратих академичното резюме в България през 2013 г., никой не му обърна внимание. Само във Варненския свободен университет ми организираха интервю и уж много им хареса профила ми, но така и не ми предложиха работа, въпреки идеите ми за летни училища, конференции, международни проекти и публикации, които биха повлияли положително на реномето на университета. Именно затова преподавам в международен университет в Мадрид и нямам намерение повече да си губя времето с кандидатстване в България. Не е само заради парите, но и заради условията, които в България просто не създават. Макар че и възнаграждението е важно. Нали не очаквате, че ще работя за 500 евро в България без никакво финансиране на изследвания, конференции и т.н. В много университети в България, вкл. и в СУ, в хуманитарните дисциплини конкретно, стари професори използват учебници и географски карти от преди 30-40 години, буквално четат лекции от стари бележки и не са чували за ПауърПойнт. В същото време в Мадрид аз разполагам в аулите, в които преподавам с тачскрийнс и университетът ми осигурява безплатно последните издания на всички учебници, които поръчам за моите курсове, както и финансиране за учебни екскурзии и конференции. Разбира се, от мен очакват да публикувам редовно в моята област. Така че, проблемът не е само парите, а липсата на условия за работа в България, както и липсата на желание да се наемат млади, амбициозни преподаватели с дипломи от западни университети, за да не би случайно да претендират за мястото на някой стар кадър, "наш човек." Между другото и в Гърция е така. Мой колега и приятел грък, с бакалавърска степен от МИТ и докторат от Харвардския университет е бил нает от гръцки университет и след две седмици назначението му е отменено, защото деканът се е уплашил от конкуренция. Сега съди университета за това, но едва ли ще успее да ги осъди. Мила балканска картинка. Не искам да звуча песимистично, но лично аз не очаквам особени промени. Много преподаватели в СУ и изобщо в България не владеят нито един чужд език на академично ниво и пишат в биографиите си лакърдии като: владее отлично руски, ползва немски и английски език и други подобни безсмислици.
waterfall
Рейтинг: 830 НеутралноДо коментар [#4] от "Позитаник потъна. RIP 1903-2015!":
Какво значи топ 3? Наскоро беше съобщено от СУ е паднал със 100 места в световната класация - от 700 и някои на 800 и някое. Убедена съм, че раздаването на титли на принципа "аз на тебе, ти на мене" е допринесъл доста за това.
Хитрата Сврака
Рейтинг: 2348 ЛюбопитноПоздравления на автора за становището!
СВЕТЪТ Е ГОЛЯМ, И ОТВСЯКЪДЕ ДЕБНАТ... КОПЕЙКИ!!!Физиците и физичките по принцип се реем някъде в някое възможно (или невъзможно) бъдеще.
Иначе езиковата бариера (липсата на стабилни познания по английски език) е основна причина за гореспоменатите извращения (наука по нашему, на мегдана). Друг проблем е, че библиотеката трябва да се бръкне много дълбоко за абонамент за реномирани научни журнали и издателства. Участията в конференции може да излязат от порядъка на 2000-2500 евро/долара на човек...
Jessika
Рейтинг: 1225 НеутралноТова мнение-анализ за работата на Софийския университет е доста интересно. Всъщност засяга една от най-важните най-важните части от работата на един университет - създаването на наука, изследователска дейност, създаване на научни кадри и възпитанието им...
Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”bgpatriot
Рейтинг: 189 НеутралноСУ е загубен, пълен с хабилитирани ченгета и провинциални комсомолски активисти, деца на такива.. освен няколко от точните науки - повечето не само че не правят наука, но и не четат нищо от новите неща. На конференция при спор се провокирах "я всеки който се смята за сериозен учен да каже коя научна статия сега чете". Мълчание! връх на "научните'' им постижения е някой компилативан учебник, но преписан от по-нови източници!
И въпреки всичко СУ си остава най добрия БГ университет. то повечето не са университети - а техникуми, или висши училища. Университет -значи да имаш от всички области, А НЕ САМО ХУМАНИТАРИСТИКА! колко са такива
valya.m
Рейтинг: 229 НеутралноМного точна диагноза! Но, като бивш преподавател в СУ с близо 15-годишен стаж, с филологическо образование, ще си позволя да да изразя мнение, което звучи крайно. Ситуацията в хуманитарните сепциалности е наистина печална и статията посочва причините. Много филолози напуснаха университета по много причини. Аз обичам да преподавам, но напуснах, защото нямах необходимото призвание, нагласа и талант да се занимавам с наука и защото заплатата беше мизерна. Но доста хора (в хуманитарните специалности) останаха в СУ, защото искат да им тече стаж за пенсия, докато работят по 10-12 часа на седмица, а заработват нещо по-доходно навън и/или защото на свободния пазар на труда не могат да оцелеят. Науката и студентите са последна грижа на доста хора в СУ. И това, според мен, е по-големият проблем от липсата на пари.
province2001
Рейтинг: 149 НеутралноСтрахотен текст. Благодаря! Най-важното от този текст, за мен поне, е посланието за обединение - докато в СУ ходи призрака на "природните" срещу "хуманитарните науки" нито нормален ректор ще си изберем, нито университетът ще тръгне нанякъде. Този призрак убиец на СУ в момента е в широка употреба - заради предстоящите избори. Колеги, моля ви мислете и вярвайте на направеното, а не на обещаното. Какво очаквате от кандидат за Ректор, който е замесен в доказана и документирана корупция (ФНИ), и който има забележете една единствена публикация на чужд език (немски), датираща от 1991 г. Моля ви, мислете и разсъждавайте върху фактите, не се поддавайте на влиянието на призрака "природни срещу хуманитарни науки.