За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 2839 НеутралноИма много варианти. Дано истината не се замаже, както често се прави в подобни случаи !
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!S
Рейтинг: 2135 НеутралноНякоя мафиотска фирма е поддържала този мост.
chinaski
Рейтинг: 598 НеутралноДали е инженерна грешка, дали е в изпълнението - няма голямо значение вече.Загинаха хора, а живот нито с пари, нито със затвор се компенсира.
Като се обърне колата - пътища много!
redguy
Рейтинг: 1195 НеутралноИмаше едно предаване по дискавъри или експлорър "Seconds from disaster", където обясняваха за различни подобни трагедии. Все епизод започваше с текст, че трагедиите не се случват просто така. Обикновено са крайният резултат от редица събития, къде човешки грешки, къде злощастни съвпадения, къде умишлени действия.
redguy
Рейтинг: 1195 НеутралноИма голямо значение. Всеки такъв случай трябва да се анализира много подробно, за да се избягват тези грешки при други проекти.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2016 НеутралноСпоред застрахователните аналитици тези трагедии са неизбежни, те просто се случват, тази година просто в Италия не им върви догодина другаде и така!
Libertarianism is just anarchy for rich peopleЕдно е сигурно ,че моста няма как сам да си падне получил е помощ я от некомпетентни по ремонта я атентатори! Ако желязобетона се рушеше от гръмотевици след всяка буря в мегаполисите щяха да падат по 10-15 небостъргача!
gianni
Рейтинг: 921 РазстроеноНяма грешка, мостът е италиански. Италианецът може да направи Ферари, но може да ти направи и Фиат, който след 5 години да изглежда на двадесет. Не дай си Боже, бетонът да е бъркан от Мафията. Тогава могат да изследват защо не е паднал досега.
Molossian
Рейтинг: 62 РазстроеноБог да ги прости загиналите.
Panta rhei....Sixpaths
Рейтинг: 225 НеутралноДневник, заменете думата "структура" с "конструкция".
МиГ-29
Рейтинг: 47 НеутралноТотално безхаберие от всички: държава, строителна фирма, община и т.н. и т.н.
Било е ясно на всички че моста не е читав, и няма начин да се оправи, трябвало е да построят нов и то отдавна.
telqk
Рейтинг: 171 НеутралноДо коментар [#7] от "gianni":
Че то в онези години със строителство се занимаваше предимно мафията. Не бих се учудил ако намерят и някой труп от онова време!
limbize
Рейтинг: 428 Неутралнопървата снимка е интересна от следствена гледна точка
traveler1
Рейтинг: 920 НеутралноПонеже относително скоро съм минавал под виадуктите на АМ Хемус, и видях някои меко казано плашещи неща, ми се ще да попитам имат ли представа минаващите отгоре с висока скорост какво е състоянието на колоните крепящи гредите отгоре?
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОМиГ-29
Рейтинг: 47 НеутралноСпоред мен, моста си е бил зле, но тези дето са го "потдържали" не са разбирали добре дизайна му и са направили някой гаф и са му помогнали да падне.
Иначе като цяло дизайна на моста е ТЪП от самото начало.
limbize
Рейтинг: 428 Любопитноконструкцията на гредите е много интересна, сефте виждам арматура поставена по този начин, твърде близко до повърхността, а това комбинирано с морски климат и автомобилен трафик преполага фалове заради карбонизацията на бетона
imashemlo
Рейтинг: 225 НеутралноДо коментар [#9] от "Sixpaths":
И „кабел“ с „въже“!
val1320
Рейтинг: 471 НеутралноДо коментар [#9] от "Sixpaths":
Да,доста нескопосан превод-"структурните инженери" на български е "инженер-конструктор"
Добрин Илиев
Рейтинг: 8 НеутралноНа някои хора все мафия е в главата им.
МиГ-29
Рейтинг: 47 НеутралноВиадуктите са строени по социализма, там всичко е осигурявано х 5, понеже дазайна не е иновативен се е ляло яко БЕТОН. Така че са добре, вече това че не се потдържат или се потдържат мърляво може да е проблем един ден.
hifi hifi
Рейтинг: 225 Неутралноне е лесно да се превежда от чужд език ако нямаш образование в съответната сфера :-)
Пример:
английски ----- превод на БГ от журналист
Freewheel ------ свободно колело :-)
немски ----- превод на БГ от журналист
Freilauf - ------ свободно ходене :-)
технически превод = догонващ съединител :-)
та така и с кабелите и структурните инженери...
limbize
Рейтинг: 428 Неутрално[quote#19:"eyd13372645"][/quote]
и това не е точно така - по време на строежа една от колоните пада заради конструктивна грешка - загиват трима работници и има осъдени
dnevnikar
Рейтинг: 3659 ЛюбопитноUNITED EU UNION
Как бетон се напряга предварително?
"Основната технология, използвана в проекта, е тази на
предварително напрегнатия бетон"
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#4] от "redguy":
Изследванията са доказали че за да се стигне до катастрофа с подобен размер се изискват поне 7 (СЕДЕМ) малко вероятни и по принцип недопустими условия.
Slick
Рейтинг: 171 РазстроеноСега всички ще станат специалисти по бетон, резко.
limbize
Рейтинг: 428 Веселокато се калява стоманата, тоз път не си оригинален
dnevnikar
Рейтинг: 3659 ЛюбопитноUNITED EU UNION
Да, има безброй структури Природни, естествени.
Конструкциите са човешки дела... "горди".
До коментар [#9] от "Sixpaths":
... заменете думата "структура" с "конструкция"
limbize
Рейтинг: 428 Неутралнопо принцип или специално за този мост?
dnevnikar
Рейтинг: 3659 НеутралноТранслейшън
Да, вероятно проблемът е в превода.
Оригинал: нещо като инженер на структури (structure engineer),
т.е. конструктор.
До коментар [#17] от "val1320":
До коментар [#9] от "Sixpaths":
Да,доста нескопосан превод-"структурните инженери" на български е "инженер-конструктор"
etty1
Рейтинг: 551 Разстроено"разходите за ремонтирането ще станат по-високи от тези да бъде разрушен "Моранди" и на негово място да бъде построен нов", пише в текста отпреди две години."
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. BoorstinИнженер Антонио Бренчик е предвидил доста точно риска и със сигурност не е щастлив, че се е оказал прав. Колко ли още подобни "бомби със закъснител" цъкат из целия свят?! Бог да ни пази!
dnevnikar
Рейтинг: 3659 Неутралносеки 4ти км
Снимки сал на WWW нет ще изплашат зло "рушвет".
Btw, висока скорост е риск известен,
и същевременно, в такъв случай: означава
по-малка тежест "налягане" върху едница площ,
за по-малко време.
Тоест, висока скорост влече риск от загуба на контрол
и същевременно: (по-малък) риск от затъване в лош път или продънване на некачествен мост.
Аналогично е на по-ниско или по-високо налягане на флуид (газ или течност)
движещ се покрай-срещу друг флуид или край твърдо тяло,
респективно: с висока или с ниска скорост.
В термини на налягане "тежест" по отношение другия "обект".
До коментар [#13] от "traveler1":
Понеже относително скоро съм минавал под виадуктите на АМ Хемус, и видях някои меко казано плашещи неща,
ми се ще да попитам имат ли представа
минаващите отгоре с висока скорост
какво е състоянието на колоните крепящи гредите отгоре?
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
dokoro
Рейтинг: 179 НеутралноДо коментар [#22] от "dnevnikar":
Напряга се предварително армировката.
Но недостатъкът е, че това напрежение трябва да не прекъсва през целия експлотационен период.
При лошо изпълнение това напрежение може да се окаже бомба със закъснител.
m17
Рейтинг: 735 НеутралноДо коментар [#27] от "limbize":
Разбира се по принцип и цитирам по памет, моста падна вчера, ще минат поне 2-3 години преди да излезе доклада за причините.
buzanka
Рейтинг: 165 НеутралноУжасно е! Каквато и да е причината, не е трябвало да се допуска. Абсурдно е да умират толкова много хора по тоя начин. Безумие.
Обичам да слушам само себе сиFlogger
Рейтинг: 225 РазстроеноИма и друга гледна точка. Като народ, ние българите, често, да не кажа постоянно, имаме навика да се самоунижаваме, като смятаме, че сме най-немарливите, най-големите мошеници, и т.н.
От последните дни видяхме какво се случи в Гърция, пожари, и Италия сега.
Понякога е добре да се замислим преди да говорим.
Жалко за хората, които нямат вина, и в Гърция, и в Италия, и у нас!
Oggie Petkov
Рейтинг: 39 НеутралноСамо аз ли виждам на най-горната снимка, заградено с червено, че в средата на колоните има тухли? А за арматурата, която се подава не ми се говори. Вижда се, че отделните надлъжни пръти не са свързани по никакъв начин, липсва и напречна арматура.
penetrating
Рейтинг: 5672 НеутралноДа проверят проекта, сметките, настоящите условия, изпълнението и поддържката. Отговорът е някъде там...
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertКортик
Рейтинг: 2250 НеутралноИмитацита на бетон в носеща колона с тухлени пояси е истинско престъпление от конструктивна гледна точка. Дефицита на желязо в бетона е направил констукцията много крехка. Всичко това се е знаело след обстойна ревизия на моста. Пусти икономии са довели до тази трагедия. Въпроса е бил не дали ще падне, а кога.
Червена линия, червен картонlimbize
Рейтинг: 428 Неутралноtelqk
Рейтинг: 171 НеутралноДо коментар [#13] от "traveler1":
Баце нали ремонтираше виадукти в предния мандат? Би следвало да са идеални!
limbize
Рейтинг: 428 НеутралноНе е била крехка при строежа на моста - основният проблем е твърде "откритата" армировка и след 50 години колкото и да са го мазали с антикарбонизационни боичи накрая е пробило. "Шупне" ли ти веднъж армировката заради корозия, трудно се оправят после нещата.
Zayo Cicin
Рейтинг: 3430 НеутралноДо коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":
I 💜 Leka BorislavovnaДай конкретен пример! С лозунги и опорки не вървиш. Ще ти дърпат ушаците в районното.
kondio_savov
Рейтинг: 355 НеутралноВ контекста на статията, за някои наши виадукти мога да кажа само - добре, че са били стабилно преоразмерени. Не може да се отрече обаче, че лека-полека всички се ремонтират.
TM
Рейтинг: 57 НеутралноА ако минаваш с ниска скорост и моста падне, разлика ще има ли? Писнало ми е за всеки инцидент да се пропагандира с висока скорост, при положение, че не винаги е така. Да не отваряме темата и за "несъобразената" скорост, с което се измъкват служителите на КАТ...
The Island
Рейтинг: 480 НеутралноА тази висока глоба какво ще помогне.
Иван K
Рейтинг: 1826 НеутралноСъс сигурност инженерите ще бъдат осъдени, защото не са политици. Само политиците не ги съдят.
подписnevermindme
Рейтинг: 225 Неутралнопреди да пуснете статия, не си ли правите spell-check?!
dnevnikar
Рейтинг: 3659 НеутралноНе съм целял оргиналност.
Статията намеква за "съставки" на предварително напрегнат бетон,
но не много ясно.
Ти споменаваш стомана, но и тук производството зависи от съставки и от процес. След това стовманата е "готова".
Нататък, коментар [32] на "dokoro" казва:
"Напряга се предварително армировката"... и повече.
Виж там.
До коментар [#25] от "limbize":
UNITED EU UNIONКак бетон се напряга предварително?"Основната технология, използвана в проекта, е тази на предварително напрегнатия бетон"
—цитат от коментар 22 на dnevnikar
като се калява стоманата, тоз път не си оригинален
sa6
Рейтинг: 340 НеутралноДано при нас да са крали само от дебелината на слоя асфалт по магистралите (факт, като гледаме какви коловози се образуваха в новия участък на тракия), а да не са "кръщавали" с тухли бетона на естакадите...
ЕвроатлантидаВиктор Флоров
Рейтинг: 1286 НеутралноОО не на всички.Сега спечелилите 'политици ' от Файв Старс -твърдяха ,че е легенда лошото проектиране и състояние на моста с която да се оправдават искания за пари.
Но хора мислете с главите си като гласувате .Както казва българският Учител Тео...
"глупостта е смърно опасна",-не е просто моментно неудобнство бих добавил.
Виктор Флоров
Рейтинг: 1286 Гневносмърно да се чете смъртно /б.а./
плюс запетайките...
Дневник така и не позволи да се коригират собствени коментари, пък ако искат да оставят следа от оригиналния вид.
dnevnikar
Рейтинг: 3659 НеутралноДобре, но не е ли "Съпромат" = Съпротивление (и умора) на Материалите?
Не съм учил Съпромат, но живея сред Инженерни електрически, машинни и пр. слухове на Български език от малък ;)
Софтуерните - отделно
До коментар [#39] от "limbize":
Само аз ли виждам на най-горната снимка, заградено с червено, че в средата на колоните има тухли?
А за арматурата, която се подава не ми се говори.
Вижда се, че отделните надлъжни пръти не са свързани по никакъв начин, липсва и напречна арматура.
—цитат от коментар 36 на Oggie Petkov
гредите са кухи, ако си учил сапромат трябва да знаеш,
че тръба има по-голяма якост на огъване и осукване от прът.
Масовото друго сечение, което се изполсва е "Т".
Но си забелязал правилно, че арматурата не е както трябва.
xta58510204
Рейтинг: 225 НеутралноНе се пише изобщо "бетон и бетонови конструкции" , а стоманобетон. Предварително напрегнатия стоманобетон се изпълнява с предварително напрягане/опъване - за нивото на средния журналистически мозък/ с хидравлични устройства и в това състояние се излива бетоновата смес. След като сместа се втвърди отпускането на армировката пренася натискови усилия в елемента и увеличава значително носимоспособността му. Стига излишни приказки - ако не сте инженери ,питайте поне Google.
Не отговарям на хейтъри.Кортик
Рейтинг: 2250 НеутралноТози мост го е държала боята и като е завалял дъжд.... При соца щяха да накажат бояджията, заради некачествената боя!
Червена линия, червен картонlimbize
Рейтинг: 428 НеутралноЩом за теб е по-важен некадърния превод и граматиката ми - бирхаир,продължавай. Не съм чул до сега инженер да казва "съпромат" поради по-трудния му изказ,а казваме сапромат, просто съм го написал както го изговарям.
jagal
Рейтинг: 171 ВеселоДо коментар [#9] от "Sixpaths":
Пак е горе-долу добре. Сутринта прочетох (не си спомням къде) "армиран цимент". :D
jagal
Рейтинг: 171 ВеселоДо коментар [#21] от "limbize":
Мисля, че става въпрос за осъдения инж. Лало Райков, един от най-добрите мостоваци в Бълкария по онова време (Бог да го прости!). Не пада колона, а скеле и понеже той е трябвало да провери изпълнението (слелетата по онова време са нещо като индивидуален проек и са се смятали) са го осъдили.
dnevnikar
Рейтинг: 3659 НеутралноUNITED EU UNION
Има резон.
Аналогично на "армирано стъкло".
За общо разбиране, трябва да може, защото разбиране от неспециалисти е важно.
Ако само "експерти изпълнители" си разбират помежду си,
как неспециалист Възложител купувач клиент да знае що за номер му готвят или са му сготвили?...
До коментар [#56] от "jagal":
До коментар [#9] от "Sixpaths":
Пак е горе-долу добре.
Сутринта прочетох (не си спомням къде)
"армиран цимент". :D
jagal
Рейтинг: 171 ВеселоНа специални стендове.
tacheaux
Рейтинг: 2392 НеутралноВерсията , че нещо е "помогнало" мостовия устой да се срути за сега се избягва. Търсят се причините в състоянието на конструкцията и качеството на проекта.
И все пак още нищо не е ясно.
Предварителното напрягане на арматурата се прилага при стоманобетонови елементи положени на огъване. В случая пада колона. При колоните не се прилага предварително напрягане, защото е ненужно. Дори арматурата без бетоново покритие да е корозирала , тя при колоните няма носещи функции. В стоманобетона арматурата поема напреженията на опън, а бетона поема напреженията на натиск. В стоманобетоновите конструкции рязко разрушаване може да се случи при изкълчване на колона. Това става , когато колоната е висока с малко напречно сечение, но в случая изкълчването на колоните е изключено.
tacheaux
Рейтинг: 2392 Неутрално"Медии спекулират дори с лошото време в момента на разпадането на съоръжението и твърденията, че светкавиа е ударила рухналата колона. Но според метеоролозите проливният дъжд е бил доста кратък и най-голямото количество валеж, отчетен на близкото летище, е 22 л на кв. м, а ако една светкавица е способна да предизвика такива щети, то е по-вероятно да има нещо нередно в самия мост."
Вчера и аз писах , че една светкавица не е способна да предизвика разрушаване на мост. Видя се на клипа проблясване , но дали това проблясване е от светкавица?
В първите години след Освобождението много джамии в България са били разрушавани по този начин. Залага се взрив и се изчаква лошо време с гръмотевична буря. Взрива минава за светкавица и за разрушаването на джамията се обвинява бурята.
мики маус
Рейтинг: 2460 Неутрално"Основната технология, използвана в проекта, е тази на предварително напрегнатия бетон, комбинирана със стоманени кабели за окачване на секциите на магистралата"
Не се научиха тези журналисти-папагали, че по кабелите тече ток, а мостовете и лифтовете висят на стоманени въжета. На английски може да е "cable", но на български е стоманено въже! Къде ви намират такива?!
log_on
Рейтинг: 2863 НеутралноСалвини: Политиката на ЕС е виновна за рухването на моста в Генуа
https://clubz.bg/71914-salvini_politikata_na_es_e_vinovna_za_ruhvaneto_na_mosta_v_genua
ynx53574781
Рейтинг: 225 Неутрално[quote#39:"limbize"][/quote]
Не мисля, че при еднакъв диаметър на напречното сечение кухите профили могат да бъдат по-устойчиви на огъване и усукване от плътните. Вал, на който има монтирано зъбно колело и предава въртящ момент, е подложен едновременно на огъване и усукване. Досега кух вал в редуктор не съм видял. Ако се търси намаляване на масата, може да се пресметне така, че с кух вал и по-голямо напречено сечение да се получи желаната якост. Говоря по принцип, а не конкретно за моста защото не съм в час. Ако имаш желание, ще се радвам да ме поправиш.
charlesdegaulle
Рейтинг: 334 НеутралноДо коментар [#29] от "etty1":
Чета, че в САЩ 70% от мостовете са за подмяна, т.е. трябва да се разрушат и построят нови. А това са много пари, както навсякъде по света. Поне новите конструкции са доста по-надеждни.
Judjuk
Рейтинг: 2384 Неутрално"Той също допуска разрушаването да е причинено от корозия на носещите рамки. Фърт напомня още, че и в момента на рухването мостът е бил обект на укрепване на основите."
JudjukЧестно казано не разбрах какво е станало, някой разбра ли? Вчера писах, че вероятно става дума за корозия на армировката и смачкване на бетона. Сега разбирам, че имало предварително напрегнати снопи, които вероятно са се и скъсали. Даже и основите не са били наред. Горката Венецуела!
limbize
Рейтинг: 428 Веселоаме:
(6.10)
За кръгла тръба с външен
диаметър D и вътрешен диаметър d ще получим:
[ ]
= − =
−
= =
D
D d
D
I D d
W
p
p α α
π π
ρ
1 където
16 2
32
( ) 4
4 4 3
max (6.11)
Отношението на съпротивителните моменти на тръба и вал с
еднакви външни диаметри ще бъде К1=1-α
4
, докато отношението на
площите им е К2=1-α
2
. Ако приемем α=0,8, ще получим К1 =0,59, а К2
=0,36, т.е площта намалява много по-бързо от съпротивителните моменти, с
което се доказва, че кухите тръбни профили са по-рационални за усукване
(ще бъдат по-леки).
http://www.tu-varna.bg/tu-varnatm/images/stories/pdf/sapromat1.pdf
стр 136 6.10 и 6.11
погледни и стр. 172
jamaisvu
Рейтинг: 171 НеутралноСамо аз ли се чудя защо журналистите не попитат някой от българските мостоваци, които поне могат да коригират редицата грешни преводи в статията. Не е като да нямаме добри специалисти, па макар и да са малко по ред причини. И в България има няколко авангардни за времето си решения, които са си чудесни съоръжения и ако правилно ги експлоатираме няма да имаме проблем.
Като цяло- колоните, както колега по -горе отбеляза, не са предварително напрегнати и не личи да са изкълчени. По това коя част първа е загубила устойчивост може да се съди най-добре кой е виновен и на какъв етап проектиране, изпълнение или последващи ремонти и поддръжка. Мое мнение- вероятно по някаква причина въжетата /които всъщност са предварително напрегнати/ са загубили носимоспособност, това буквално е откъснало горната част на колоната и оттам е ясно.. тази загуба може да е поради проектантска грешка- не е предвидено натоварването от автомобилен поток/ което не е само тежест, а и динамично поради това, че автомобилът се движи, а не е статична тежест/. Но след като преди години са сменявани/поне така разбрах от статията/, то вероятно те са ок.
Това, което е учудващо, е решението за изграждане на нови колони, които правят моста вантов-те доста променят конструкцията. Поради спецификата на предварително напрегнатите конструкции и конкретния мост съм склонен да мисля, че точно това е причина, а не старата конструкция.
balgariez
Рейтинг: 8 Неутрално"Моранди вече е строил по подобен начин - дългият 8.7 км мост над залива Маракаибо във Венецуела, открит през 1964 г."
Pederugi kradat Bulgaria. PP - v kausha!Бас, че индианците там не са се пренапрегнали да го поддържат. Сега Мадуро ще трябва да бръкне дълбоко в хазната, ако там изобщо е останало нещо... 😈
limbize
Рейтинг: 428 Неутрално90-те легендата беше друга, възможно е да са ме подвели.
limbize
Рейтинг: 428 Неутралноне съм убеден, че това са снимки от носеща колона, на снимка 4 леко се вижда, че трегерите са кухи, но не е ясно, можем да спекулираме докато няма по-хубави снимки.
ynx53574781
Рейтинг: 225 НеутралноДо коментар [#67] от "limbize":
Благодаря за отговора. Съпротивителния момент не е линейна функция на площта на сечението и затова в много от случаите кухите ще са по-рационални (маса, цена, удобство и др.), но не и по-устойчиви. Тоест при еднакъв външен диаметър плътният вал ще е малко по-здрав от кухия, което първоначално мислих, че оспорваш.
Yotce
Рейтинг: 1498 НеутралноДо коментар [#19] от "eyd13372645":
Глупости. Най-големите виадукти по АМ Хемус са строени по технология, закупена от Швеция и са с конструкция като на падналия в Италия мост - предварително напрегнат бетон, стоманени въжета вътре в конструкцията. Относно слагането на “бетон по пет”, това не помага при сложни конструкции, даже може да причини беля.
limbize
Рейтинг: 428 РазстроеноНищо не си разбрал от прочетеното, ако въобще си гледал формулите. Карма.
ако погледнеш "алфа" в 6.11 - никъде няма "маса" като нещо, което влияе.
За огъването - страници 162 и 166 също ще са ти полезни...ако искаш. Особено 162 -163 понеже си любител на редикторите, а защо не и на мултипликаторите. фигура 7.13 на стр 167 може би ще я разбереш най-добре
ahasver
Рейтинг: 978 НеутралноДо коментар [#2] от "Сд":Някоя мафиотска фирма е поддържала този мост.
СТРОИЛА, драги!
От италианските филми които гледахме, освен ох и ах, научихме,че мафията е твърде активна в строителството финансирано с държавни средства. Частното строителство не я интересува. Там не може да се краде. Докато в държавното - е лесно. Бутнеш няколко милиона на отговорните чиновници и печелиш търг с висока цена. После правиш икономии и труд и материали. На контрольорите им затваряш очите с пари.
Точно така е и у нас. Ярък пример беше строителството на магистралата от Ямбол до Зимница. Фирма, спечели търг с ниска цена, а после и дадоха допълнително 20 млн. Търговете се печелят от големи фирми на висока цена, а после строителството се извършва от подизпълнители на по-ниска. Разликата остава в тарикатската фирма, набутала бакшиши за спечелването на търга.
limbize
Рейтинг: 428 НеутралноНяма кой при комунизма да сложи арматура на 2-5 см от външната повърхност, и сега не съм виждал такава глупост в България. Последният парадокс, който видях, също се бяха заплеснали в преоразмеряването и стана весело - фундамент 3 ширина , 15 дължина, 2 метра дълбочина под печатна машина - толкова наблъскан с арматура, че като сложиха 20 тонна машина потъна с 3 см ( за любителите на редукторите - това е 230 тонен фундамент) и добре, че не се скъсаха всички заземителни ленти, което щеше да е колосален проблем , понеже се печаташе на полиетилен, а там електростатичните заряди са непреодолими.
limbize
Рейтинг: 428 Неутралнопровери колко струва един кубик бетон Б60 и колко струва един кубик тухли единички. Не се хващайте за тухлите. Арматурата е сбъркана и тепърва ще се вадят кирливи ризи на надзор, лаборатории и строители
Феноменология на духа на ДеПеСе
Рейтинг: 825 НеутралноДо коментар [#44] от "T.M.":
Новият евроатлантик - Баща - полковник от Първо Главно Управление на ДС. Майка му - офицер от Шести отдел на ПГУ, Дядо му - партизанин, генерал, началник на Трето ГУ на ДС, член на ЦК на БКП, братовчед на Петър Младенов - бивш член на ЦК на БКП, министър на външните работи и първи секретар на ЦК на БКП на НРБ, Брат му - началник на Четвърто ГУ на ДС, партиен секретар на МВР на НРБ, Чичо му- офицер от Шесто ГУ /политическото/ на ДС. Всички ръководни членове в БКП.Когато има инцидент скоростта винаги е несъобразена ако задният автомобил блъска предният. Няма как иначе да е. Ограничението на скоростта само определя допустимата скорост която ако се надвиши ще бъдеш глобен. В никакъв случай няма връзка между ограничението на скоростта и съобразената скорост.
ahasver
Рейтинг: 978 НеутралноДо коментар [#77] от "limbize":нямам конкретни бележки. Не съм строител, а говоря по принцип. Вчера по Франс24 една дама каза,че преподавателят им казвал,че тоя мост е сбъркан. Много хора са знаели това.
limbize
Рейтинг: 428 НеутралноЦената за тухлите и труда по реденето им ще е повече от бетона, нон-сенс е. Има и надзор, по-логично е да са ги ползвали като кофраж при трегерите за кухинити, щот там е надбавената стойност
Dimi
Рейтинг: 468 НеутралноДо коментар [#29] от "etty1":
Бог винаги ни пази, във всеки един момент, дори когато се случва подобно нещо! Ние мислим твърде линейно/причинно-следствено и искаме винаги отговори, които винаги да ни харесват и да ни гарантира здраве. ДА АМА ЖИВОТЪТ НЕ Е ЗДРАВЕ! не говорим за колко!
ynx53574781
Рейтинг: 225 НеутралноДо коментар [#74] от "limbize":
Не си ме разбрал правилно. Не съм казал, че масата има някакво значение от якостна гледна точка, а че е в плюс за кухото сечение при определени обстоятелства. В общия случай е безсмислено да се използва плътен вал когато е подложен само на огъване, но не си прав в първия си коментар, когато казваш, че кухия е по-здрав от плътния. Казва се, че е рационално да се използва кухия просто защото той се доближава почти напълно на плътния, а си има други предимства.
http://kachi-snimka.info/vij.php?id=arx1534364536f.png
http://kachi-snimka.info/vij.php?id=cqs1534364577d.png
На едната снимка е кух вал, а на другата плътен със същите размери и двата натоварени със една и съща сила на огъване. Ако погледнеш стойностите на вътрешните напрежения ще видиш, че кухия вал отстъпва. Просто разликата е толкова малка, че може да се пренебрегне. Но в никакъв случай кухия не е по-здрав от плътния.
Ogiigo
Рейтинг: 1262 НеутралноСпоред Бренчик проектантът Рикардо Морандо..."
Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.Ей, една свястна информация, без грешки не можете да напишете! МОРАНДИ се казва архитектът и мостът носи неговото име!
Tracia
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#17] от "val1320":
"Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas MannТи пък... Гугъл толкова си може...😂😂😂😂
бабачко
Рейтинг: 116 НеутралноНа 90 метра колона, да запълниш сърцевината с тухли, вместо с бетон, са си няколко десетки или стотици тона спестени, що да не го направят. Като навремето един приятел на баща ми, участвал в строежа на виадуктите на Хемус, разправяше как са продавали бетон на някой, който си строи къща и казваше: На тая колона кой ще забележи, че липсва един бетоновоз бетон ;) искаш нов монитор? изтрий тук: ##############